המדריך המלא ליום כיפור בבסיס

לרגל יום כיפור ביקשנו מהרבנות הצבאית לספר לנו על ההנחיות ההלכתיות והפקודות בנושא אכילה ושתייה בצום, ואפילו קיבלנו תשובה על השאלה: האם אפשר לבקש סליחה בוואטסאפ?

22.09.23
מערכת את"צ

חייל שצם משוחרר מפעילות? 

על פי פקודות הצבא, חייל שצם פטור מכל פעילות, והוא רשאי לנוח או לשהות בבית הכנסת. אומנם, פעילותמבצעית הדוחה שבת דוחה גם את יום הכיפורים, ולכן יש לבצעה כרגיל. 

מה אומרות ההנחיות לגבי צום ופעילות מבצעית? 

הרבנות הצבאית הפיצה הנחיות הלכתיות מפורטות לבעלי התפקידים השונים בנושא אכילה ושתייה בצום. ככלל, פעילות מבצעית אקטיבית מתירה אכילה ושתיה במהלך הצום, שכן זהו מצב של "פיקוח נפש" הדוחהאיסורי תורה. 

ישנם תפקידים במהלך הצום, בהם מותר לאכול אך יש לעשות זאת 'לשיעורין', כלומר כמות מצומצמת מאודבהפסקות קצובות (שתיית כ-40 מ"ל מים, שיעור נפח פקק מימיה, ואכילת כ-30 סמ"ק מזון, שיעור תכולתקופסת גפרורים, בכל 9 דק'). שתייה ואכילה באופן זה, על אף שהן אסורות מן התורה, הן הפיתרון המועדףלחיילים הנאלצים לאכול ולשתות בצום. כמובן, חייל בפעילות עצימה ואינטנסיבית, יאכל וישתה כרגיל. 

כדי להקל על החיילים במדידת שיעור השתייה האמור לעיל, מנפקת הרבנות הצבאית לכל נצרך שקיות 'מיםלשיעורין' מוכנות מראש, ושתייתן באופן האמור מאפשרת לבצע משימות ביטחוניות הכרחיות בשעותהצום. יש להיוועץ לפני הצום ברב היחידה כדי לקבוע את מסגרת ההיתר בהתאם לתפקיד ולרמת הכוננותהנדרשת. 

מותר לחייל לנעול נעליים צבאיות בצום, בשמירה ובפעילות?  

פקודות הצבא מאפשרות לחייל לנעול נעלי בד או סנדלי גומי ביום הצום. יחד עם זאת, חייל היוצא לפעילותמבצעית המחייבת נעילת נעלי צבא תקניות, או שנדרש ללכת בשדה בנעליים סגורות, מותר לו לנעול נעלייםכרגיל. יש להיוועץ עם רב היחידה על מנת לקבוע, בתיאום עם הגורמים המוסמכים, את מסגרת ההיתר האמור.   

מותר לנסוע בבסיס במהלך יום הכיפורים? 

יום הכיפורים זהה לשבת מבחינת איסור מלאכה, לפיכך יש לנהוג בו כבכל שבת, ולהתיר נסיעה אך ורק לצורךפעילות מבצעית. 

האם חייל שלא צם יכול לאכול בבסיס?

כן. חייל שאינו צם ביום הכיפורים יגיע לחדר האוכל לפני כניסת הצום, וייקח מזון בכמות מספקת ליממההקרובה. במהלך הצום לא יוגשו ארוחות בחדר האוכל. "סעודה מפסקת" – ארוחה חמה, תוגש לפני הצום, וגםבסיומו תוגש ארוחה חמה. 

אני רוצה לבקש סליחה מחבר לקראת יום הכיפורים, אפשר לעשות זאת באמצעות הטלפון? 

יום הכיפורים אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו "עד שירצה את חברו". לפיכך, נכון שכל אחד יבקשסליחה ומחילה מחברו אם פגע בו במשך השנה. ראוי מאוד בערב יום הכיפורים – גם לסלוח בלב שלם, ולמחולעל הכל בנפש חפצה. לכתחילה ראוי שבקשת המחילה תיעשה באופן פרונטאלי ובלתי אמצעי, אך בעת הצורךניתן להסתפק בשיחה טלפונית או בהודעה כתובה. 

מהם עיקרי ההלכות לגבי תפילות יום הכיפורים? וכיצד ינהג חייל המתפלל ביחידות? 

יום הכיפורים הוא היום היחיד בשנה בו מתפללים חמש תפילות – ערבית, שחרית, מוסף, מנחה ונעילה. נהגולהתעטף בטלית בכל התפילות. המתפלל ביחידות רשאי להתפלל תפילת עמידה, ויקפיד במיוחד על אמירתה'ווידוי', אותו נהוג לומר בסך הכול 10 פעמים במשך היום, ואין כל מניעה לאומרו גם ביחידות. חזרת הש"ץ, קריאת התורה ותפילות הנאמרות בשפה הארמית – אינם נוהגים אצל המתפלל ביחידות. את "סדר העבודה" יכול לומר גם חייל המתפלל בלי מניין, ויאמר אותו לאחר תפילת העמידה של מוסף.  

היכן ניתן למצוא פירוט הלכתי נוסף לחייל ליום הכיפורים? 

בכל בית כנסת צבאי נמצא "לוח דינים ומנהגים" ובו כלל ההלכות והזמנים הקשורים לתפילות הן בימות החולוהן בשבתות, בחגים ובמועדים. כמו כן, מצויים עלוני "הלכה כסדרה" מבית מדרשה של הרבנות הצבאית, בהםמפורטות כלל ההלכות.

להלן הפקודות וההנחיות ליום הכיפורים:

ערב יום הכיפורים 

  • יש לשחרר את החיילים ביחידות מכל פעילות, פרט לתורנות שמירה ולפעולות ביטחון שוטף, בערב יוםהכיפורים, יום ראשון, ט' בתשרי התשפ"ד (24 בספטמבר 2023), עד לשעה 10:00.
  • חייל המשוחרר לביתו ליום הכיפורים, ישוחרר בזמן כדי שיוכל להגיע לביתו לא יאוחר מהשעה 13:00 ביוםראשון, ט' בתשרי התשפ"ד (24 בספטמבר 2023) וזאת בהתחשב באמצעי התחבורה העומדים לרשותו.
  • תפילת מנחה ביום זה תימשך חצי שעה.
  • הסעודה המפסקת שלפני הצום תסתיים עד השעה 17:15.  

יום הכיפורים 

  • יום הכיפורים יחל ביום ראשון, ט' בתשרי התשפ"ד (24 בספטמבר 2023), בשעה 18:08, ויימשך עד למחרת, יום שני, י' בתשרי התשפ"ד (25 בספטמבר 2023) בשעה 19:10.
  • תפילת "כל נדרי" ותפילת ערבית ייערכו ביום ראשון, ט' בתשרי התשפ"ד (24 בספטמבר 2023) במשךשעתיים החל מזמן כניסת הצום.
  • תפילת שחרית, תפילת מוסף, תפילת מנחה, תפילת נעילה ותפילת ערבית ייערכו ביום שני, י' בתשרי התשפ"ד(25 בספטמבר 2023), בין השעות 7:00 ל־19:00.
  • כיבוד קל לצמים עם סיום הצום – באחריות מפקדי היחידות.
  • ארוחת ערב חמה תוגש במוצאי יום הכיפורים, יום שני, י' בתשרי התשפ"ד (25 בספטמבר 2023), החלמהשעה 20:10.
  • מפקדי היחידות אחראים להסדיר את הארוחות לחיילים הצמים לפני הצום ואחריו. 

על פי הוראות הקרפ"ר 007.602: 

  • במהלך שש השעות שלפני הצום יש להימנע מפעילות גופנית בדרגת מאמץ בינונית ומעלה.
  • במהלך שתים עשרה השעות שלאחר הצום אין לבצע מאמץ גופני כלל.
  • לאחר שתים עשרה שעות מסיום הצום תותר חזרה לפעילות גופנית בדרגת מאמץ קלה עד בינונית.
  • חזרה לפעילות אימונים שגרתית מותרת רק לאחר עשרים וארבע שעות מסיום הצום. 

לבני העדה הקראית 

  • ימי הסליחות (לפי חשבון בני העדה) יחולו מיום שני, ג' בתשרי התשפ"ד עד יום שני, י' בתשרי התשפ"ד (18-25 בספטמבר 2023).
  • יום הכיפורים לבני העדה יחול ביום שני, י' בתשרי התשפ"ד (25 בספטמבר 2023) בשעה 18:10, ויימשך עדלמחרת, יום שלישי, י"א בתשרי התשפ"ד (26 בספטמבר 2023) בשעה 19:10.
  • על פי תנאי השירות לבני העדה, יום זה הוא יום חופשה על חשבון המערכת.
  • מפקדים שביחידותיהם משרתים בני העדה ישחררו את החיילים הללו בזמן כדי שיוכלו להגיע לביתם לא יאוחרמהשעה 13:00 ביום ראשון, ט' בתשרי התשפ"ד (24 בספטמבר 2023), בהתחשב באמצעי התחבורההעומדים לרשותם. 

לבני העדה השומרונית  

  • ימי הסליחות יחולו השנה ביום שני, א' במרחשוון התשפ"ד (16 באוקטובר 2023), ויימשכו עד שני, ח' במרחשוון התשפ"ד (23 באוקטובר 2023). בימים אלה יש לשחרר את החיילים בני העדה השומרונית עדהשעה 15:00.
  • יום הכיפורים יחול ביום שני, ח' במרחשוון התשפ"ד (23 באוקטובר 2023) ויימשך עד יום שלישי, ט' במרחשווןהתשפ"ד (24 באוקטובר 2023).
  • על פי תנאי השירות לבני העדה, יום זה הוא יום חופשה על חשבון המערכת.
  • מפקדים שביחידתם משרתים חיילים בני העדה השומרונית, ישחררו את החיילים הללו לחופשת יום הכיפורים, ביום שני, ח' במרחשוון התשפ"ד (23 באוקטובר 2022), כך שיוכלו להגיע לביתם לא יאוחר מהשעה 13:00 וזאת בהתחשב באמצעי התחבורה העומדים לרשותם.

שיהיה לכולנו צום קל, וגמר חתימה טובה.