הכירו את בית הספר שמלמד את כל הצבא שפה אחת - תקיפה

לצבא אינספור שפות, לכל זרוע, אגף וחיל יש סל מושגים משלהם, אבל בזרוע היבשה החליטו שהגיע הזמן ליצור שפה אחידה בעזרת בית ספר מיוחד. לכל אחד שנכנס בשער מותאם קורס אישית ותוכנית אימונים מיוחדת רק לו, כשהשאיפה היא להגיע למטרה הגדולה ב-4 השנים הקרובות

29.12.21
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

כל מי שמכיר את סיפור 'מגדל בבל' יודע שבניין שהוקם על ידי אנשים שלא מבינים אחד את שפת רעהו, סופו לקרוס. אז איך יצליח צבא שלם שמדבר באינספור מושגים שונים, לשתף פעולה בצורה מושלמת בזמן לחימה?

במסגרת תר"ש "תנופה", החליטו להרים את הכפפה ולמזער את הפער. לכן, הקימו השנה את בית הספר לתקיפה רב-זרועית, שמטרתו ליצור שפה אחידה לכולם. 

"במשך שנים היו גופים שונים בצבא שהכשירו את החיילים שלהם להיות הטובים ביותר במה שהם עושים, אבל לא היה גוף שמלמד את כולם איך לעבוד יחד", מסביר אל"ם גיל שמואלזון, מפקד בית הספר לתקיפה רב-זרועית.

לכאן מגיעים החיילים שעוסקים במקצוע התקיפה, וביניהם גם אלה שמוסמכים לתקוף באחד המימדים השונים - ים, יבשה, אוויר, סייבר וספקטרום.

המטרה היא אחת - שבתא תקיפה או מכלול בודד, בו יושבים אנשים מקשת רחבה של תפקידים בצבא, יוכלו לשתף פעולה בצורה מושלמת ולסגור מעגלים במהירות המיטבית. בשביל להגיע ליעד, משלבים בבית הספר למידה בקורסים שונים ובהתנסויות ממשיות בשטח כחונכים ומאמנים בתרגילים.

"למכלולי התקיפה יהיה משקל מכריע בלחימה הבאה, הם יהיו ה-x פקטור לקטלניות הכוחות", מדגיש ראש חטיבת התקיפה, תא"ל אסף צלאל, "לכן אנחנו נדרשים לשינוי תפיסתי ותרבותי, רב זרועי, שיגדיר את התקיפה כמקצוע".

"למרות שנת הקורונה המאתגרת, ענף הכשרות בבית הספר בנה מאפס 38 קורסים במגוון תחומים", מתאר אל"ם שמואלזון, ומוסיף שהם מתכוונים להגיע ליותר מ-50 עוד פחות משנתיים. "כל קורס נבנה כחליפה אישית -  חייל שמעולם לא השתתף בלחימה, למשל, יעבור קורס של שבוע, בעוד שאחר לא יצטרך כל כך הרבה זמן".

את ההתאמה הכירורגית הזו מבצעים גם בחלק המעשי, בו ענף ההכשרות, אשר יוקם בתחילת השנה הקרובה, ילווה במשך שלושה חודשים את המסגרת המתאמנת. "היום אנחנו מכשירים יותר מ-2,000 בעלי תפקידים בצה"ל, מיפינו כל אדם ואדם", מספר אל"מ שמואלזון, "עם כל אחד מהם אנחנו עוברים על האתגר האופרטיבי שהוא מתמודד איתו, מגדירים ביחד את היעדים, ובונים אימון מיוחד בשבילו".

ומה יקרה כשצה"ל יהיה מסונכרן בצורה מלאה? כמובן שתוך כדי ימשיכו בהכשרות - בעלי התפקידים הרי מתחלפים כל הזמן, ולכן חשוב להתמיד ולעדכן אותן. 

מפקד בית הספר מצהיר שעבודתו ממש לא תסתיים בזה, אלא רק תתחיל: "בארבע השנים הקרובות נעבוד קשה, בשביל שלאחר מכן נוכל להעמיק בכל התחומים המסובכים יותר - נעסוק הרבה בדברים הקשורים לעולמות הסייבר, המודיעין והתקיפה בספקטרום".