החיילים שהוכיחו השנה כי הגיע הזמן ש"תתקדמו"

הם עברו טירונות מלאה ומוכנים לשירות משמעותי, כשהמילה "לוותר" בכלל לא נמצאת בלקסיקון שלהם. אחרי ההיסטוריה שעשה השנה המחזור הראשון של מלש"בים על הספקטרום האוטיסטי, מצטרפים אליהם עוד עשרות נערים ונערות - שמבחינתם גיוס כמו כולם הוא עוד הוכחה שיש להם כל כך הרבה לתרום

29.12.21
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

לפני שנה בלבד זה היה נראה כמעט מובן מאליו - מלש״בים על הרצף האוטיסטי, החל ממידת תפקוד מסוימת, יחתמו ויתור על שירות בצה״ל, או ישרתו כמתנדבים. אך מי שביקר השבוע בלשכת הגיוס תל השומר, יכול היה להבין שכיום - גיוסם כחיילים מן המניין הוא כבר עובדה מוגמרת. 

חודשים אחדים בלבד אחרי סיום המחזור הראשון של תוכנית ״תתקדמו״ בהצלחה, הצטרפו אליהם 62  טירוני המחזור השני. במסגרת ההכשרה שלהם, הם יעברו טירונות מלאה של שישה שבועות, שכוללת מטווחים ושיעורים רבים, ובסופה ישובצו ביחידות שונות בצה"ל.

את 53 חיילי המחזור הראשון וההיסטורי ליוו שתי מ"מיות, תשע מפקדות ו-13 חונכות אישיות - כולן ממערך "מגן" של חיל החינוך והנוער, שנועד לשלב אוכלוסיות ייחודיות בצה"ל. "התחלנו לעבוד הרבה לפני שהחיילים הגיעו: הכרנו את האוכלוסייה ולמדנו איך להתאים את החיילים למסגרת״, מספרת מפקדת הפלוגה, סגן עדי שדמי, שעם גיוס החיילים שירתה כמ"מ, ״אבל לא משנה כמה הכנה מוקדמת נעשתה - בכל זאת התחלנו את השנה עם הרבה שאלות וחששות".

אך כל אלה התפוגגו ברגע שקיבלו המפקדות את הטירונים הטריים לידיהם. "בכל יום למדנו עליהם כל כך הרבה, והבנו שלחתום ויתור עוד לפני שהם מגיעים לבקו"ם זו כבר לא אופציה״, משתפת מפקדת הפלוגה, ״הם חיילים מדהימים ויש להם הרבה מה לתרום"ֿ.

בטירונות עברו החיילים את התכנים שכל חייל בצה"ל צריך לעבור - שיעורי נשק ומטווחים הם רק חלק מההכשרה הבסיסית שחיכתה להם כשהגיעו. סגן שדמי מודה שחוויות השיא עבור הטירונים קרו דווקא בסיורים שעברו: "רצינו להכיר להם את הצבא באופן יסודי, אז נסענו איתם לסיורים בחיל האוויר וחיל הים. הם נהנו ולמדו הרבה. זה היה משמעותי מאוד בשבילם".

כמובן שיש להם התאמות, אך את המילה 'ויתור' לא מסכים הסגל לשמוע. "בשיעורי הנשק למשל", משחזרת המ"פ, "לימדנו אותם כמה שאפשר על הכלי הזה, הרבה יותר מבטירונות רגילה, כדי שיום המטווחים יהיה הרבה פחות מאיים עבורם. ואכן, למרות האתגרים, הם עברו אותו בהצלחה".

הטירונות אומנם נגמרה והחיילים שובצו במגוון תפקידים בצבא, אך הקשר עם הסגל לא נותק. החונכות האישיות ממשיכות ללוות אותם במהלך כל השירות במפגשים חודשיים, ומהוות גורם מקשר בין החייל לבין המפקדים והמערכת הצבאית.

מחזור הגיוס השני התחיל, כאמור, ממש עכשיו, ולסגן שדמי יש לא מעט מסקנות: "בטירונות הקודמת נתנו להם, מדי פעם, יותר מידי הנחות - עד כדי כך שהטירונים עצמם ניגשו אלינו ואמרו לנו שאנחנו לא צריכים להקל עליהם. המסקנה העיקרית היא שהבנו שהם פשוט יכולים".