בבלנ"ם העלו השנה עוד הילוך

אחרי התרומה הגדולה ב״שומר החומות״, יחידת הבלנ"ם הוכיחה את יכולותיה ופתחה השנה את מערכת הנהיגה המבצעית הגדולה ביותר בצבא. בשגרה מעבירים שם 42 קורסים, ובחירום מתפקדים כמפעילי נהגי חוד - זה המקום שעושה בית ספר לניוד מבצעי

29.12.21
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

כשאומרים לכם ״בית הספר לניוד מבצעי״, אתם כנראה מדמיינים עוד מקום שמכשיר נהגים צבאיים, ולא הרבה מעבר. אבל הדברים ממש לא מסתכמים בכך - למעשה, בית הספר הזה הוכיח השנה כי הוא מסוגל לתפקד באופן מרשים בזמן חירום, ומאז זיכתה אותו היכולת האופרטיבית בלא מעט תארים.

3,500 תלמידים בשנה ו-300 סוגים שונים של כלי רכב - אלו המספרים שהכירו בבלנ"ם (בית הספר לניוד מבצעי) עד החודש האחרון. אך מעתה תצטרך היחידה להתרגל למספרים גבוהים בהרבה. "אנחנו מתכוננים להכפיל את סדרי הגודל של הבלנ"ם פי כמה וכמה", מסביר מפקד היחידה, סא"ל ניב אסף, "לצד בית הספר אנחנו מקימים את מערכת הנהיגה המבצעית הגדולה ביותר בצה"ל".

עד כה, תפקיד הבלנ"ם התמקד בהכשרת חיילים לנהיגה מבצעית. לוחמי היחידה יודעים להעביר 42 קורסים, ובכל שבוע מוכשרים בבית הספר חיילים מכל רחבי צה"ל. 

גם בעת חירום יש ללוחמי הבלנ״ם משימה חשובה: הם משמשים נהגי החוד בשטח האויב, מפנים פצועים, ודואגים לשינוע של אספקה ולוחמים, תחת כל תנאי השטח המאתגרים. ובזמן מבצע ״שומר החומות״, היחידה אכן הוכיחה את עצמה כמבצעית, כאשר ב-11 ימים הוציאה לפועל 98 מבצעים.

בזכות העבודה הקשה ב״שומר החומות״, הבינו בזרוע היבשה כמה משמעותית התרומה של בית הספר למאמץ המלחמתי, וקיבלו את ההחלטה - בנוסף לתפקיד היחידה כמכשירת נהגים, מעתה היא תהפוך גם ליחידה אופרטיבית.

למהלך זה מספר משמעויות. הראשונה שבהן, היא הצטרפות של שתי פלוגות מילואים. "אנחנו משלשים את כוחות המילואים, בכדי שביום פקודה נוכל להגיב מהר יותר לאירועים ולסייע בפעולות ניוד לכוחות", מסביר קצין האג"ם של היחידה, סגן שימי מנשירוב.

פלוגות המילואים מתאמנות בעוצמה ובתדירות מרשימה, על מנת שכבר בשנה הבאה הן יהפכו למבצעיות ויצאו למשימות ניוד שונות בחירום. חלק גדול מהאימונים של הפלוגות מתבצע יחד עם הכוחות הסדירים, כדי שיכירו זה את זה וילמדו לעבוד יחד בצורה הטובה ביותר. "בכל זאת, עשרות אנשי מילואים זו כמות גדולה שמצטרפת אלינו", מציין סגן מנשירוב, "לכן הם מתרגלים במשותף אימוני נהגים, נווטים, חובשים ועוד רבים אחרים".

הצטרפות כוחות המילואים היא לא השינוי היחיד כאן. לאחרונה, הוגדר הבלנ"ם כיחידת הניוד של אוגדה 99 בחירום. "פעם לא הייתה לנו תוכנית אופרטיבית. בכל פעם שהיה צורך במשימות ניוד, הוקפצו פלוגות שונות בכדי לסייע", מסביר קצין האג"ם, "מעכשיו אנחנו עובדים כיחידה. יש לנו משימות מסודרות שאנחנו יודעים עליהן מראש, וכך אנחנו יכולים לאמן את הכוחות שלנו בהתאם, בנוסף למשימות השוטפות בכלל הגזרות".

כמובן שבית הספר לנהיגה ממשיך לפעול במקביל ולהכשיר אלפי נהגים בשנה. "בסוף היום אנחנו מרוויחים פעמיים", מבהיר מפקד הבלנ"ם, "יש לנו צורך מבצעי שהלוחמים מוכשרים לתת לו מענה במערכה, וכשללוחמים יש ייעוד אופרטיבי - יש לנו אפשרות ללמד את הצבא ניוד בהקשר מבצעי ויעיל יותר".