אילן רמון ז"ל בסרטון נדיר על הסיבה שלו לצאת למבצע המסוכן

8 טייסי קרב מובחרים יצאו באישון לילה לתקיפה המורכבת מעל עיראק, הוציאו לפועל את "מבצע אופרה" - והשמידו את הכור הגרעיני של המדינה. צעיר התוקפים בפעולה הגורלית היה אילן רמון ז"ל, אז קצין ניווט בדרגת סרן, ולימים האסטרונאוט הישראלי הראשון. היום, 40 שנה אחרי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם מסמכים ותמונות שטרם נראו, וסרט וידאו נדיר של רמון ז"ל מדבר על הקשר שבין המבצע לאמו ניצולת השואה ולשליחותו לחלל

22.06.21
מערכת אתר צה"ל

בסרט הווידאו הנדיר של אילן רמון ז"ל, שצולם ב-27.5.2001, הוא מספר על המחשבות שקדמו ליציאה למבצע, בו נטל חלק קריטי. האסטרונאוט הישראלי הראשון הגיע מארה"ב לביקור מולדת, כדי להשתתף בין השאר במפגש של בכירי וותיקי חיל האוויר, לציון 20 שנה לתקיפת הכור העיראקי.

האירוע התקיים בביתו של יפתח ספקטור, גם הוא טייס במבצע. השתתפו בערב הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן ז"ל, הטייסים עמוס ידלין ודובי יופה, משפחתו של טייס חיל האוויר אהוד בן-אמיתי שנפל עם מטוסו ב-20 בינואר 1981, כמה חודשים לפני המבצע ואחרים.

 

אילן רמון ז"ל מדבר על מבצע אופרה, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

בנאומו המצמרר, שנמשך מספר דקות, מספר אילן על התחושות שלפני מבצע אופרה, על החשש שלא יחזור ממנו ועל הקשר שבין המבצע, אמו ניצולת מחנה אושוויץ וההכנות לטיסה לחלל שאליה התאמן בתקופה זו.

מכתב תודה מהרמטכ"ל, רפאל איתן, לדוד עברי, מפקד חה"א דאז, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

הסרט הנדיר אותר לאחרונה במסגרת פרויקט הדיגיטציה שמבצע ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, שבמסגרתו מומרות עשרות אלפי שעות של סרטים וסלילים למדיה דיגיטלית, כדי לשמר את החומרים למען הדורות הבאים.