נערך כנס אלופים לדורותיהם בראשות הרמטכ"ל

19.08.22
מערכת את"צ

מפגש עם אלופי צה"ל לדורותיהם נערך היום (שישי) במחנה ״גלילות״ בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. לאירוע הגיעו כחמישים אלופים לשעבר, ושמעו סקירות שונות בתחומי הליבה בצה"ל.

ראש אמ"ץ, אלוף עודד בסיוק, הציג את תחום המוכנות המבצעית לאתגרים השונים. מפקד מערך התמרון וגיס 479, אלוף סער צור, הציג את התמרון הרב מימדי והתהליכים הנעשים בזרוע היבשה. קמנ"ר, תא"ל אבי קינן, הרחיב בתחום מאמץ המודיעין לתמרון ולמטרות, כשרמ"ט חה"א, תא"ל עומר טישלר, הרחיב בתחום המהלומות הרב מימדיות. רח"ט המחקר, תא"ל עמית סער, סקר את עיקרי סקירת המודיעין והמעצבים המרכזיים, רמט"ד, תא"ל אביעד דגן, הציג את העשייה בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית, וראש מנת"ם, אל"ם איל פכט, הציג את תר"ש תנופה ובניין הכוח.

הרמטכ"ל פתח בהצגת תחומי העשייה המרכזיים: "צה"ל עסוק קודם כל בהפעלת הכוח ובהגנה על כל מימדיה, כאשר המימדים האלה גדלים מיום ליום. בנוסף, צה"ל עוסק בבניין הכוח – באימונים, בתוכניות אופרטיביות ובהשתנות על מנת להתאים את עצמנו לשדה הקרב העתידי".

"צה"ל עוסק גם במוכנות למעגל השלישי", המשיך הרמטכ"ל, "עוד נושא אשר מצוי במרכז העיסוק בצה"ל הוא האנשים – כאשר בשורה התחתונה יש בצה"ל אנשים מעולים. לבסוף, צה"ל לוקח חלק משמעותי בעיצוב מדיניות הביטחון של מדינת ישראל".

לאחר מכן הציג הרמטכ"ל את האתגרים: "צה"ל נמצא במצב מיוחד בעולם ומתמודד עם מספר זירות פעילות במקביל, בשישה מימדים – אוויר, ים, יבשה, המימד הקיברנטי, המימד הספקטריאלי ותודעה. לצד זאת, נדרשת פרספקטיבה אל מול עשורים קודמים, כאשר כיום אין אויב מאורגן שיוזם פעילות באופן שיטתי, ואם יש פעילות אויב היא כמעט תמיד כתוצאה מפעילות התקפית של צה"ל". 

"עם זאת יש סוררים", הוסיף הרמטכ"ל, "יש פיגועים, יש בניין כוח מאסיבי נגדנו ואתגרים מורכבים נוספים. האויבים שלנו הפכו להיות מארגוני טרור לצבאות טרור עם יכולות מתקדמות. בנוסף, איראן היא לא רק גרעין – היא גם התבססות באזור באמצעות שלוחות, ויכולות לטווח ארוך, אל מולן נדרש מענה מותאם בעל משמעות משאבית משמעותית".

אל מול האתגרים הרמטכ"ל הציג את השינוי החיובי, הדרמטי והעמוק בשיתוף הפעולה האזורי, זאת לצד שיתוף הפעולה המשמעותי עם ארה"ב. הוא ציין כי הפעילות המבצעית מכל סוגיה מצליחה לייצב ולעצב את הזירה. דוגמה לכך ניתן לראות בעשיית צה"ל במסגרת "שובר גלים" עם גל מעצרים גדול, וכן ב"שומר חומות" וב"עלות השחר" אשר יצרו הרתעה חזקה ברצועת עזה לצד הסיוע ההומניטרי אשר מייצר מחיר הפסד.

"אנחנו חייבים להמשיך ולהתאים את צה"ל באופן מואץ לצבאות טרור במרחב אורבני", אמר הרמטכ"ל, "התמרון, התחבולה והרעיון המבצעי לא נעלמו, אך לצידם נדרש מרכיב גדול יותר של חשיפת האויב ויכולת השמדה מדויקת אשר מגיעה עד לכף היד של המ"פ והמ"מ בשטח. עשינו בתחום זה של בניין הכוח התקדמות משמעותית ויש עוד דרך לפנינו". 

בסיום היום דיברו רבים מהאלופים לשעבר אשר הגיעו להשתתף ביום ושיתפו מניסיונם וזווית מבטם.

"בשעות האחרונות הצגנו לכם את התהליך שצה"ל עבר כך שהוא מותאם יותר לאתגרים", המשיך הרמטכ"ל, "בזכות היכולות שהוצגו כאן, סיימנו את מבצע "עלות השחר" ב-55 שעות. לתמרון יש תפקיד משמעותי בכל התוכניות האופרטיביות העדכניות, כאשר הוא עטוף בהרבה יותר יכולות. תוכניות אלה מתורגלות על ידי כוחות הסדיר וכן על ידי משרתי המילואים שלנו, כאשר השנה האחרונה הייתה השנה העמוסה ביותר באימוני מילואים בעשור האחרון".

"אני רוצה לסיים בנושא החשוב ביותר – אנשים", סיכם רא"ל כוכבי, "בצבא לומדים מנהיגות, התמודדות עם לחץ וכישורים רבים ונוספים. המוטיבציה להתגייס לקרבי עלתה בשנים האחרונות. יש לנו תוכנית שלמה שנקראת "אנשים בתנופה" וכוללת תוכניות שונות ובהן המודל הראשותי, "מ"פ חוזר לבי"ס" – תוכנית במסגרתה מאות מ"פ מאמצים בתי ספר אשר הולכת ומתרחבת, יש לנו כ-2000 קצינים שמלמדים מתמטיקה ופיזיקה בבתי הספר אל מול הצורך הלאומי, אנו מנהלים תוכניות וקורסים בהדרכת משרתי צה"ל, הכפלנו את פרויקט עתידים שמיועד לפריפריה, כ-300 כיתות מקבלות מאיתנו שיעורים באופן שוטף בנושאי הטכנולוגיה, וכל אלה הם חלק מרשימה ארוכה. בנוסף, קיימות תוכניות לקצונה ולנגדים ותוכניות חינוך בצה"ל, סדנאות שחרור, סדנאות לעיבוד חווית השחרור והכנה לאזרחות וקורסים מקצועיים לרכישת מקצוע לקראת היציאה לאזרחות". 

"גם את נושא המיון שינינו לחלוטין – מושג הקב"א בוטל ורואים את ההשלכות בשיבוץ נכון הרבה יותר", הוא פירט, "הקמנו את יחידת "מעבירי הלפיד" שמונה כ-600 אלופים, תא"לים ואל"מים שעוברת ומעבירה שיעורי מורשת בבתי ספר".

הרמטכ"ל סיכם בהתייחסות ללוחמים ואמר: "הברק הוא אותו ברק בעיניים, האיכות אולי יותר גבוהה, והמחויבות מלאה. אותה התלהבות ומרץ וביצועים ברמת גמר, ולכן – הדור גדל ולא פוחת, ואני מאוד גאה לפקד עליהם".