הכירו את האנשים מאחורי אוגדת עזה

כנגד 4 זוגות עיניים דיברה אוגדת עזה. ממפקדת חמ״ל תצפיתניות ועד ללוחם הגנה אווירית - ישבנו לשיחה עם 4 חיילים וחיילות, כל אחד מהם משרת בתפקיד שונה באוגדה ומחזיק בנקודת מבט מסקרנת משלו על גזרה שמתנהלת ביבשה, באוויר ובים

07.05.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

"אני העיניים בשמיים של כוחות השטח" - לוחמת רוכ״ש, סמ״ר א׳

באפריל 20’ סמ"ר א' התגייסה לצה״ל ושובצה למודיעין זרוע הים. א׳ התעקשה לשרת בתפקיד לוחמה ואחרי כ-10 חודשים עברה לשרת בחיל התותחנים ועברה בהצלחה את הגיבוש ליחידת רוכ״ש.

יחידת רוכ״ש (רוכב שמים) היא יחידה מובחרת שמפעילה מזל״טים, מתלווה לפעילויות מבצעיות ולכוחות צה״ל שנכנסים לרצועת עזה ופועלים בתחומה. ״אנחנו העיניים בשמיים של הכוחות בשטח״, אומרת סמ״ר א׳.

גזרת עזה היא בהחלט לא גזרה שגרתית - יש בה עשייה מבצעית מרובה והיא מחייבת את לוחמי ולוחמות הרוכ״ש בניידות ובתגובה מהירה לאירועים. ״אנחנו נמצאות בשגרה של כוננות מתמדת״, היא ממשיכה, ״ומחויבות לכך שנעלה מטוס לשמים זמן קצר אחרי שמתקבלת קריאה״.

״אנחנו זזים ממקום למקום באופן תמידי״, מסבירה סמ״ר א׳, ״לכל צוות רכב צמוד לטובת הניידות ההכרחית הזו. הצוותים מתחלקים לשניים - שתי בנות שמרכיבות ומשגרות את המטוס ושתי בנות שמפעילות אותו דרך המחשב״.

״אנחנו מבינות שאנחנו עושות משהו שלרוב הכוחות אין את היכולת לעשות, ושומרות עליהם מהאוויר״, היא מצהירה, ״אם אני לא אהיה חדה בזיהוי איומים, אז אני עלולה לפספס משהו שיכול להציל חיים - זו תחושה של שליחות שאי אפשר להסביר במילים״.

״את מבינה שיש אדם בקצה שסומך עלייך שתשמרי עליו" - מפקדת חמ״ל תצפיתניות בחטיבה הצפונית, סמל נטע

חלק בלתי נפרד מהשמירה וההגנה על גבול הרצועה הוא הפיקוח שמתבצע על ידי תצפיתניות האוגדה. "התפקיד שלנו אינטנסיבי וכולל משמרות מסביב לשעון", מספרת מפקדת חמ"ל תצפיתניות בחטמ"ר צפונית, סמל נטע, "אנחנו מתעסקות בהגנה על יישובים בגזרה שלנו ועל הלוחמים שנמצאים בשטח, ומתפקידנו לזהות סכנה מיידית".

"כמפקדת על כל החמ"ל, אני אחראית להיות בבקרה שכולם יעשו את העבודה שלהם כמו שצריך״, היא מסבירה, ״בכל יום, כשאני מגיעה למשמרת, אני עוברת חפיפה על האירועים שקרו במשמרת הקודמת, ומאותו רגע, אני מתחילה לנהל את פעילות החמ״ל. כל דבר שקורה בו עובר דרכי - בין אם מדובר בזיהויים שאנחנו מעבירות, בעבודה עם מודיעין, או בממשק עם זרועות הים והאוויר והכוחות בשטח״.

כמי שצופה על הגבול באופן כמעט תמידי, סמל נטע מודעת לאיומים שהיא מסכלת ולחשיבות שיש בכך: "אנחנו תמיד עסוקים בהגנה על תושבי העוטף, וגם מקבלים מהם המון חום ואהבה על כך. התפקיד שלי הוא לוודא שאין שום דבר שמסכן את החיים שלהם - ואין יותר מספק מזה".

"שומר החומות היווה עבורנו תקופה מאתגרת במיוחד", היא משתפת, "בנות היו מתרוצצות בין משמרות ארוכות, ריצות למרחב מוגן באזעקות ושינה חטופה אחת לכמה זמן. לחוות את האירועים, לחיות אותם ולא רק לראות אותם בטלוויזיה, חיזק לגמרי את המשמעות שאני מוצאת בתפקיד. למרות הקשיים בשגרה ובחירום, את מבינה שיש אדם בקצה שסומך עלייך שתשמרי עליו".

״ידעתי שאני מסכלת באותו רגע איום ממשי על אזרחים ועל משגרים״ - מיירטת כיפת ברזל במערך הגנ״א, סמ״ר שילת

אחד מסימני ההיכר של ההגנה על העורף הוא סוללות כיפת הברזל שמתפעלים לוחמות ולוחמי מערך ההגנה האווירית. לאחר חודשיים של קורס, הוכשרה סמ״ר שילת כמיירטת באחת הסוללות. ״זהו תפקיד מאתגר שמחייב שמירה על קור רוח ומקצועיות״, היא מספרת, ״אנחנו מגיעים למשמרת כשלא יודעים במאה אחוז מה יקרה ומתי יגיע שיגור ולכן תמיד צריכים להישאר דרוכים״.

האירועים המבצעיים שחוותה סמ״ר שילת הם אלה שהביאו אותה להבין כמה היא תורמת להגנת תושבי העוטף: ״חוויה שתמיד תהיה חרוטה בזיכרון שלי היא הפעם בה יירטתי, לראשונה במערך, כלי הגנ״ש, שמשמעותו לרוב רחפן עם מטען נפץ. הידיעה שאני מסכלת באותו רגע איום ממשי על אזרחים ומשגרים של כיפות ברזל יצר אצלי אדרנלין בלתי ניתן לתיאור״.

״אנחנו תמיד מנסים לדחוף ולשפר את הביצועים שלנו עבור אותם אנשים״, היא מצהירה, ״אותם אזרחים שחשוב להם לשלוח לנו בכל יום מחדש תודה. אני גאה להגן על תושבי העוטף ששומרים על המדינה בצורה קצת אחרת אך משמעותית לא פחות - יש לי זכות גדולה לעשות זאת״.

"זה תפקידי להבדיל בין דייג ששט לפרנסתו לבין אירוע פח״ע״ - קצינת שליטה במש״א ארז, סגן בקי יולזרי

את הזווית הימית של הגזרה מביאה סגן בקי יולזרי, שמשרתת במש"א (מוצב שליטה אזורי) ארז. תפקיד המש"א הוא לבנות את תמונת המצב הימית על כלל כלי השיט שנמצאים בים העזתי, לזהות גורמים חשודים, כוונות לביצוע פח''ע וכן לשמור על השגרה ועל הגבולות שבאכיפת זרוע הים.

"אני מפקדת על בקריות שליטה ימית", מספרת סגן יולזרי, "הן מאיישות את העמדות וסורקות את הגזרה תוך שימוש במערכות מתקדמות ויכולות גילוי. לבק״שיות יש הכשרה טכנולוגית על אמצעים שמשלימים אחד את השני לתמונה הגדולה".

"אני משרתת בגזרה חמה ומאתגרת", אומרת סגן יולזרי, "דיג הוא מקור פרנסה נפוץ בקרב אנשי הרצועה, וקיים אתגר של הבדלה בין דייג ששט לפרנסתו לבין פוטנציאל לאירוע פח"ע. במרחב הימי אין חומה או גבול שמגבילים את האויב כמו ביבשה. ההגנה על העורף מתאפשרת בזכות המשרתים - לוחמי הבט''ש שעל הכלים בים והבק״שיות שאחראיות על מערכות הגילוי והשליטה. יחד הם יוצרים את הגבול הסגור והבטוח לתושבי מדינת ישראל".

בקי משתפת כי בנוסף לפן המקצועי, ישנו גם צד דואג ואישי בתפקיד שלה: "יש את המשמרת ויש את החיילות שצריך לדאוג להן לכל מה שהן צריכות. חשוב שלצד החשיבות המקצועית שהתפקיד דורש, אהיה שם קודם כל בשביל החיילות שלי - שירגישו הכי בנוח ויקבלו את כל התנאים על מנת לעשות את העבודה שלהן בצורה הטובה ביותר".

"במבצע ״שומר החומות״, נדרשנו ליישם את כל מה שלמדנו ותרגלנו", מוסיפה סגן יולזרי, "הכול התנקז לאותם רגעים, בהם היינו צריכות לפעול במינימום זמן ובמקסימום עירנות ויסודיות. היינו חייבות לשמור על קור רוח, למרות שחלקנו באות מיישובים שספגו אש ודאגנו מאוד למשפחות בעורף. המבצע לימד אותנו על חשיבות התפקיד, והוכיח כמה זו עבודת שליחות מלאת סיפוק, שגורמת לאזרחים לישון בשקט".