מאחורי הקלעים של המפקדה הכללית של "מרכבות האש"

17.05.22
מערכת את"צ

החודש מתקיים תרגיל מטכ"לי רב-זרועי, רב-מדרגי ובין-ארגוני אשר מדמה אתגרים מתפתחים בכלל זירת המלחמה. במהלכו יתורגלו המפקדה הכללית והמפקדות הראשיות בתקופת אימון ארוכה, רציפה, מאתגרת ומדמה מצב אמת.

מטרת תרגיל "חודש מלחמה" היא להעלות את כשירות ומוכנות המערכת המבצעית למערכה מתמשכת, לצד בחינת היכולות למול הצורך המבצעי והתוכניות האופרטיביות המעודכנות. בנוסף, לשפר את המערכת המבצעית ומוכנותה למלחמה וליישם את לקחי מבצע "שומר החומות". במהלך השבועות תוגבר המוכנות בזירה הצפונית ויתורגל תמרון רב מימדי.

במהלך התרגיל מתקיים "שעון לחימה" מטכ"לי וימומשו כלל התהליכים המבצעיים של המפקדה הכללית במלחמה. במהלך תרגיל "מרכבות האש" המנהלת הגדירה לעצמה כיעד לתרגל הוצאה לפועל של מהלומות האש המרכזיות בתוכניות האופרטיבית השונות, תוך הגדלה נוספת של בנק המטרות וייצור מטרות אמת נוספות.

 

מאמץ המטרות:

מנהלת המטרות המטכ"לית היא התארגנות ייחודית של כלל יחידות אמ"ן שכפופה לחטיבת ההפעלה שם וכוללת נציגים מכלל יחידות אלה, בשיתוף פעולה עם שאר האגפים והזרועות בצה"ל.

הזירה הוקמה לפני כשנתיים כחלק מרכזי ממימוש רעיונות הקטלניות והרב מימדיות בתר"ש 'תנופה'. תכליתה היא לרתום את המודיעין מכלל יכולות האיסוף, תוך שילוב יכולות דיגיטל ובינה מלאכותית מתקדמות ליצירת "חממת מטרות", על מנת להביא להגדלה ניכרת בהספק ייצור המטרות בצה"ל ובהיקפי בנקי המטרות הצה"לי.

המערכת מבוססת ה-Al יודעת להמליץ על מטרה בהתאם למודיעין הרב שמוזרם אליה, ולתת המלצה האם כדאי לתקוף אותה או לא. ההמלצות מגיעות למחקר והפללת מטרות. על השיטה נעשה תהליך ביקורת כפול על המכונה ועל החיילים. לצורך הטכנולוגי מובאים יכולות ומנועים חכמים מ-8200 לאיתור והנגשה של המידע, ומערכת ה-Al שנעשות בשימוש על ידי המנהלת מפותחת על ידי הצוותים הטכנולוגיים של 8200.

מאז הקמתה של מנהלת המטרות המטכ"לית, גדל ייצור המטרות בכ-400%. המנגנון שפותח במנהלת שמבוסס על שילוב אדם - מכונה, יאפשר המשך יצירת מטרות חדשות בזמן אמת, בעת חירום ובעת לחימה. המנהלת עובדת במתכונת מיוחדת ועוברת לשבת בהתארגנות "מעוף רחב". בהתארגנות זו, מנהלת המטרות האמ"נית יושבת לצד חה"א וחה"י, במטרה להביא לתפוקה מבצעית, מיטבית, ולענות לצרכים מידיים. 

חטיבת התקיפה:

חטיבת התקיפה הוקמה ב-2019 כחלק מ'תר"ש תנופה' ומימוש תפיסת ההפעלה לניצחון.

תפקידה העיקרי של החטיבה הוא הנגשת יכולות התקיפה הרב-זרועית לקצה המבצעי. כך היא מהווה חטיבת מטה לבניין הכוח. בפיתוח התורה והידע, הכשרה, אימון ושמירת כשירות המפקדות מדרג החטיבה ועד דרג הפיקוד והמטכ"ל - מעל 2,000 בעלי תפקידים.

בחירום מתפקדת החטיבה כמכלול תקיפה מטכ"לי תחת אגף המבצעים ותפקידה לתעדף ולאשר את משימות התקיפה של צה"ל – מעבר מתקיפה כירורגית לתקיפה רובוסטית, ״מפינצטה למצ'טה״. ייעודה הוא להכווין את תוכנית האיסוף התומכת בתהליך ייצור המטרות בהתאם למשימות התקיפה, לתאם ולשלוט מערכתית במאמץ התקיפה והמהלומות הרב-ממדיות בזירת המלחמה - אלפי מטרות ביממה. בנוסף, אמונה החטיבה על מימוש מדיניות ודירקטיבת הרמטכ"ל במאמץ התקיפה הכולל. כך לדוגמה, פעלה החטיבה למימוש החלטת הרמטכ"ל לתקיפת מטרות צבאיות בבניינים רבי קומות ומטרות חמאס בתוך מוסדות שלטון ב"שומר החומות".

במבצע "שומר החומות" פעלה חטיבת התקיפה לראשונה במתכונת חירום מלאה, הסנכרון הבין זרועי והרב מדרגי הורגש וצה"ל פעל בתיאום יוצא דופן. חטיבת התקיפה מהווה הזדמנות משמעותית לקידום יכולות התקיפה במסגרת התמרון בכלל הזירות ובשילוב באש האווירית, היבשתית, הימית ובממד הסב"ר. כל זאת באמצעות יצירת תהליכים מבצעיים משולבים והקצאת חימוש ותקיפה אווירית בעיתוי סמוך לתמרון.