הכירו את הזוכים בפרס היועכ"ל להתייעלות כלכלית לשנת 2022

22.05.23
מערכת את"צ

כמדי שנה, ביום רביעי, 03.05.2023, נערך טקס הענקת פרסים לזוכי תחרות פרס היועץ הכספי לרמטכ"ל להתייעלות כלכלית. הפרס מוענק כחלק ממכלול הכלים שנועדו להפיץ את בשורת השינוי והתייעלות לכלל צה"ל, ולעודד את הגופים והיחידות לקדם מהלכים חדשניים ופורצי דרך, תוך ביטוי של השיקול הכלכלי בכל תהליך ומשימה והגעה לחיסכון תקציבי.

יו"ר וועדת השופטים היה ר' את"ק והיועכ"ל לשעבר תא"ל (מיל') ראם עמינח וחברי הוועדה היו נציג המל"ל, מר ניר ממה, ר' היחידה להתייעלות משקית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, מר אבי שרון, ורע"ן ניתוחים כלכליים ובקרה באגף התכנון, סא"ל אנדרי מיכלסון.

"נושא ההתייעלות מורכב ומשתנה כל הזמן. אם נייעל משהו היום, זה לא אומר שהוא ימשיך לחסוך עבורנו בהמשך - לכן דרושה התחדשות ודינמיות תמידית", מבהיר תא"ל במיל' ראם עמינח, היועכ"ל לשעבר, "היום הזה שאנחנו מקדישים עבור הנושא חשוב מאין כמותו."

רמ"ד התייעלות ביועכ"ל, רס"ן רוני אשרוף-ניר, סיפרה: "התחרות היא בגדר אירוע שיא של פעילות רציפה ושוטפת לאורך כל השנה של היחידות והגופים. היא מרכזת ובוחנת לעומק פרויקטים מובילים שהגישו כל הגופים בצבא, והוכיחו התייעלות וחיסכון כלכלי באותה השנה. העבודות שהוגשו כולן היו ברמה גבוהה מאוד, והיה קשה מאוד לבחור."

תא"ל גיל פנחס, היועץ הכספי לרמטכ"ל סיכם: "התייעלות וחשיבה כלכלית הפכו עם השנים להיות חלק אינטגרלי בפעילות הכלכלית של יחידות הקצה ושל גופי צה"ל ומשרד הביטחון. יחידת היועכ"ל ממשיכה להוביל את תוכנית ההתייעלות, ללוות ולסייע לשטח ולקצה בכל פרוייקט אשר בנוסף לתועלותיו המבצעיות נמצא כדאי כלכלית וחוסך תקציב למערכת הביטחון". 

במקום הראשון: פרויקט "סימביוזיה תעשייתית" של זרוע הים בשיתוף אמו״ן ומרה״ס.

״הסודה ליים״ הינו חומר אשר משמש את זרוע הים לסינון האוויר בצוללות על מנת להעניק ללוחמים אוויר נקי במעמקי הים. ה״סודה ליים״ נחשבת לרעילה ומסוכנת לפני שימוש, עד לשנת 2022 סווגה כחומר מסוכן גם לאחר שימוש, ובעקבות כך פונתה ע״פ הנהלים המחמירים לצורך הטמנה. עלות הפינוי וההטמנה עלתה לזרוע הים מאות אלפי שקלים בשנה. ההטמנה הייתה מתבצעת ע״פ הנהלים במקום הסדור לכך על מנת למנוע זיהום סביבתי.

בעקבות יוזמתה של היחידה, במטרה להוזיל את עלויות פינוי החומר, השתלבה היחידה בפרויקט של משרד הכלכלה בשם ״סימביוזה תעשייתית״, שדגל בעיקרון ״הפסולת שלי הוא הזהב שלך״ - מטרת הפרויקט הייתה לחבר בין גופים, כאשר צד אחד סיים צורך או התעסקות בחומר שנמצא תחת חסותו והעברתו לצד ב׳ המעוניין באותו חומר לקליטה לצרכיו. בכך פרויקט זה הביא להתייעלות כלכלית וסביבתית.

עם חבירתה של היחידה והצעת החומר ״סודה ליים״ לאחר השימוש לפרויקט ההתייעלות, המפעל ״חיפה נגב טכנולוגיות״ הביע התעניינות ונכונות לקליטת החומר ליצירת חצץ לבנייה, לכיבוי שריפות ועוד. בעקבות החיבור במסגרת הפרויקט הובאו בשורות משמעותיות בתחום הכלכלי והסביבתי:

  1. חיסכון עלות של מיליוני שקלים לזרוע הים בטווח הארוך שהיו מיועדים להשקעה בפינוי והטמנת ה״סודה ליים״ לאחר השימוש.
  2. הפרויקט הביא למניעת השקעות קרקעות ישראל לצורך הטמנה של חומרים שונים ולמזעור נזקים סביבתיים.
  3. מדובר בהשתתפות צה״לית ראשונה בפרויקט ״סימביוזה תעשייתית״ בהובלת משרד הכלכלה אשר היוותה את ״יריית הפתיחה״ להשתתפויות נוספות של צה״ל בפרויקט.

במקום השני: שדרוג נתמכי מובילי טנקים (חליף רכש), של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בשיתוף זרוע היבשה.

מרכז הובלה באט"ל אחראי על הובלת טנקים ורק"ם כבד בצה"ל בשגרה ובחרום. לטובת משימה זו מחזיק מרכז הובלה סד"כ של ראשי גורר ונתמכים (עגלות נגררות).

הצורך הצה"לי הינו ייחודי בעולם ולא קיים מענה בשוק ההובלה האזרחי לצורך זה בשל הדרישות המיוחדות של משקל הרק"ם (שכולל מערכות מיגון אקטיבי, תחמושת וכו'), מידות המטען ותוואי הנסיעה. המענה היחידי עד כה היה נתמך אמריקאי שפותח במיוחד למשימות צה"ל, נרכש בדולר סיוע בעלות גבוהה מאד לנתמך בודד.

כמהלך התייעלות תוך שיפור מוכנות צה"ל, הוחלט ע"י החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) לבחון הסבה ושיקום של נתמכים ישנים המיועדים לגריטה ואינם מתאימים לשינוע רק"ם כבד בתצורתו הנוכחית בצה"ל (נתמכי T-16).

החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) ביצעה ניתוח הנדסי שכלל סקר שוק, כתיבת איפיון התואם את דרישות צה"ל והובלת סקרי התיכנון.

לאחר אישור תצורת השדרוג בנתמך, נבנה אב טיפוס בחב' שלדות, בוצעו ניסויים טכנולוגיים ולאחר מספר שיפורים נוספים הדגם אושר לשימוש מבצעי והועבר לייצור סדרתי.

כיום ליין השדרוגים הסדרתי בחברה נמצא בעיצומו ונופקו כבר כלים רבים לשטח שעושים את עבודתם. עלותו של הדגם המשוקם והמשודרג בישראל הינה כ-20% מעלות הנתמך הנרכש בארה"ב.

צילום: עמנואל גרסטל

במקום השלישי (תיקו): מהלכי היערכות טייסות קרב F-16, של חיל האוויר

בחיל האוויר מתבצעים שינויי סד"כ לאורך השנים האחרונות. מערך הקרב הושפע מאד מקליטת מטוסי F-35 ומספר טייסות F-16 נסגרו. כמהלך התייעלות מבצעית וכלכלית, חיל האוויר הכין תכנית להתאמת בסיסיו לשינויי הסד"כ לקראת שנת 2035.

החסכונות מן המהלך הורכבו מהתייעלות באחזקה והתייעלות בהוצאה על השכר באמצעות היפרדות מאנשי קבע. בתחומי כ"א התמקדו בצמצום וסגירת תקנים בטייסת תחזוקה של בסיס חצור והעברת חלקם לבסיס רמת דוד (חיסכון של עשרות תקני קבע). בתחום האחזקה גם נעשתה עבודה משמעותית, כאשר המהלך העיקרי היה איחוד מתקני בדיקה שונים.

צילום: עמנואל גרסטל

במקום השלישי (תיקו): פרויקט מסווג של אמ"ן 

 

תעודת הערכה: פיתוח חלופה בטירת האגם, של אגף התקשוב

מערכת טירת האגם, דומה באופיה לשאר מערכות השו״ב בצה״ל שבהן נעשה שימוש בכלי מדף לניהול מידע גאוגרפי.

לצה״ל קיים הסכם רב שנתי לרכש ותחזוקת רישוי המערכות אשר מתחדש מידי 3 שנים.

כמהלך התייעלות וחיסכון ענף עוצמה ביחידת מצפ"ן של לוט"ם החל לפתח כלים חליפיים שיוכלו לחסוך מחד את העלות הכספית של הרישוי ומאידך יאפשרו למערכות להיות בעלות כשירות ואמינות גבוהות בצורה ניכרת.

במהלך שנת 2021 הענף החליף את רכיבי החוץ במערכת 'טירת האגם' ע"י פיתוח עצמי בשילוב כלי Open Source אזרחיים.

החלפת הכלים בוצעו באופן הדרגתי עד להמרה מלאה, כך שבעת חידוש ההסכם בשנת 2022,  מערכת 'טירת האגם' הייתה "נקייה" לגמרי מרישוי  חברת החוץ, לשביעות רצון מלאה של המשתמשים.

הפתרון שפותח בענף עוצמה מהווה פריצת דרך ובסיס ליישום במערכות נוספות באגף התקשוב ואף בשאר היחידות הצה"ליות.

צילום: עמנואל גרסטל

תעודת הערכה: פרויקט מסווג של פיקוד הצפון