הוקרה בין-לאומית לתוכנית "תתקדמו"

במעמד עשרות שגרירים זרים וקונסולים של כבוד, נבחרו תוכנית 'תתקדמו' ומייסדה להיות סמל לחלוציות ישראלית. רב"ט ליאור אמיתי, חיילת בתוכנית: "כיום אני מדברת אל כולכם, משהו שלא יכולתי לדמיין שאי פעם אוכל לעשות"

22.05.23
סרן אודי הלר, מייסד תוכנית 'תתקדמו'

מרוב התרגשות, רב"ט גד דיאמנט התקשה לפרקים להמשיך בנאומו מול הקהל שעמד כולו והקשיב. ביום העצמאות האחרון הוא קיבל את אות מצטיין הנשיא אבל הפעם קיבל הזדמנות שמעט אנשים זוכים לה, שגרירים מכל העולם, וביניהם שגריר זמביה המייצג את כל הסגל הדיפלומטי הזר בישראל, שגרירי ספרד, סין, תאילנד, וייטנאם, נפאל ושגריר דרום סודאן העומד בראש הקבוצה של כל שגרירי אפריקה בישראל, יקשיבו לו. גד בחר לספר להם על התפקיד המשמעותי שהוא עושה בפיקוד העורף והוסיף "ההוקרה מסמלת את ההתקדמות הכבירה מהסוג שהתוכנית נוצרה עבורו. כלומר, שאדם עם אוטיזם שהיה נדחה מלשרת בצבא, קיבל אות מצטיין נשיא המדינה על שירותו".

רב"ט גד דיאמנט נואם. אחרי הנאום שלי איש בקהל לא ישב יותר גם במהלך הנאומים של החיילים.

גד וליאור התלוו אלי למסע מרגש וחד פעמי, מסע שהתחיל בשיחת טלפון מפתיעה שקיבלתי לפני מספר שבועות מהשגריר יצחק אלדן, אשר משמש כנשיא מועדון השגרירים הזרים בישראל וראש בית הספר לשגרירים צעירים. בעברו כיהן אלדן כשגריר ישראל בדנמרק, מועצת אירופה ואונסק"ו. את האירוע שנערך ב-17 למאי על גג בניין מסחרי בהרצליה פיתוח, פתח השגריר גיל השכל, ראש הטקס במשרד החוץ. במשך כשעה עלו לקבל את הפרס מיזמים חובקי עולם דוגמת משב, סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, ישראייד, הפורום הישראלי לסיוע הומניטרי בינלאומי ובית הספר למוזיקה רימון.

והנה, בסוף, קוראים לנו, שלושה חיילים, תוכנית אחת בת בקושי שנתיים. "אתמול היית הכוכב של הערב. אתה ושני החיילים ריגשתם אותנו מאוד" כתב לי השגריר אלדן.

כ-140 שגרירים.ות וקונסולים של כבוד ובני/בנות זוגם.ן ההשתתפו באירוע ההצדעה לחלוציות הישראלית.

תקווה לעתיד בו כולנו נפסיק לתייג אנשים לפי מידת המוגבלות שלהם

"עומד אני לפניכם עניו וגאה, כקצין בצבא הגנה לישראל, כאוטיסט, כחלוץ על כתפי ענקים בשרשרת הדורות של חלוצים וחלוצות בני העם היהודי". כשאני מדבר על כתפי ענקים, אני מסתכל על מפקדי צה"ל ורוח היזמות והחדשנות שהוא מיצג, ואלו אינם תולדה של העת המודרנית, כפי שכתב דוד בן גוריון בשנת 1950:

"לפני 40 שנה לא דיברו בעברית הצחה של ימינו אלה. וודאי שלא אמרו “חלוציות”. לא היו כלל “חלוצים”. קראו לבחורים שלנו בשם “צעירים”. המונח "חלוץ" טרם נתחדש, אבל החלוץ היה קיים, והוא לא נולד גם אז, אלא הוא ליווה את כל ההיסטוריה היהודית. אם לא נראה את ההופעה החלוצית בכל תולדות ישראל, לא נוכל להבין את קיומו של העם היהודי ומאבקו הבלתי פוסק. אינני מכיר אומה בעולם שבמשך כל שנות חיה גילתה כוח עקשני ומתמיד כזה של אי השלמה. היהודים לא השלימו עם הגלות הראשונה שלהם, לא השלימו עם הגלות השניה, לא השלימו עם התלאות והמצוקות שבאו עליהם, לא השלימו עם מנדיהם ורודפיהם – ולא פחדו גם מהמוות. אין עם בעולם שיש בתולדותיו רקע כזה של אי השלמה כתופעה מתמדת, יסודית ואורגנית כמו שיש לאומה היהודית. בלי כוח זה לא היה נשאר מאיתנו זכר".


השגריר יצחק אלדן, רב"ט ליאור אמיתי, אודי הלר, מר בני גניש (קונסול כבוד של גאורגיה בישראל), רב"ט גדי דיאמנט, סרן אבבץ' בלאי

תוכנית "תתקדמו" היא המשך אותו משב בלתי נלאה של רוח אנושית שלא מוכנה לקבל את המציאות. היא אינה רק שם של תוכנית או פרויקט כי אם מסר של גאולה לעולם הנישאת כאיילת השחר העולה ובוקעת מן החשכה, כדברי הרב קוק. זאת כי אנשים על רצף האוטיזם מסוגלים לנצח את הספק, מסוגלים להצטיין, מסוגלים להוביל, מסוגלים לתרום לביטחון המדינה לא פחות מכל חייל אחר. זה לא סתם ניצחון, זו תקווה לעתיד בו כולנו נפסיק לתייג אנשים לפי מידת המוגבלות שלהם ונכיר בשונות ובגיוון ככלי שאסור לנו לוותר עליו.

את דברי סיימתי בקריאה לכל השגרירים: שאו את דברי אל מדינתכם. תפתחו תוכניות לאומיות שיתמכו בעיצוב אקטיבי של השתתפות ותרבות חדשה למען שילוב אנשים המתויגים כשונים. רק כך נמשיך את שרשרת הדורות של חלוצים וחלוצות שיהפכו חומה ומגדל לארץ של אפשרויות.

תוכנית תתקדמו הייתה פריצת הדרך שלי

ליאור אמיתי, שהתגייסה בדצמבר 2021 במסגרת המחזור השני של "תתקדמו", משרתת כגרפיקאית במחלקת היסטוריה. אתם רואים אותה היום כבחורה נמרצת, מלאת חיים, מגויסת לפרויקטים ופעילה חברתית, אך בנאומה ליאור שיתפה את הקהל כיצד חזרו היא והוריה משהות בת חמש שנים בארצות הברית, עם הרבה אנגלית, אבל מעט מאוד עצמאות. "נערה אוטיסטית לא עצמאית חובבת משחקי מחשב ללא כישורי חיים אמיתיים שיאפשרו לה להתמודד כחיילת בצבא" כתבה. "במהלך הטירונות הכישורים החברתיים שלי השתפרו, המוטיבציה עלתה, וגם אם היה קשה לפעמים, זה היה ללק מהמסע שלקחתי על עצמי. למדתי את המשמעות של צמיחה עצמית ועצמאות. הצבא סיפק לי תחושת קהילה". 

גד, חייל מקסים ושקט עם חיבה לביצוע משימות בדרך שלו כי רק כך הוא יכול לסמוך שהן יבוצעו על הצד הטוב ביותר, סיים את נאומו בדרך הטובה ביותר שאפשר: "אני אמשיך לחתור להוות סמל של יוזמה ונחישות ולהגשים את חזון תתקדמו לצבא, למערכת, לחברה בה לכולם יש מקום". אי אפשר, כפי שאמרה לי סגן-אלוף ענבר סלומון, ראש הענף בו גד משרת, לא להיות גאים בו, ובעצם, בכל אחד מחיילי תתקדמו.