אלה הזוכים בתחרות שתחסוך לצה"ל מיליונים בשנה

לראשונה בצה"ל התקיימה תחרות 'עד הקצה' שמטרתה לקדם שיתוף פעולה בין היועכ"ל ליחידות הקצה - בשביל לחסוך כסף לצה"ל בכלל וליחידות בפרט. הבאנו לכם הצצה מרמ"ד התייעלות שסיפרה על התוכנית, היוזמות והפרויקטים הזוכים

21.03.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

בחודש שעבר התקיים לראשונה בצה"ל טקס הענקת פרסים לזוכי תוכנית 'עד הקצה'. במסגרת התחרות של היועכ"ל (היועץ הכלכלי לרמטכ"ל), התמודדו 15 צוותים שהציגו בפני ועדת הפרס בראשות תא"ל (מיל') זיו אבטליון וסא"ל עומרי גל, פתרונות יצירתיים ויוזמות להתייעלות ביחידות הקצה.

"אנחנו מריצים את תוכנית 'עד הקצה' כבר ארבע שנים", מספרת רמ"ד התייעלות ביועכ"ל, רס"ן רוני אשרוף-ניר, ומציינת כי הענקת הפרסים לשלושת המקומות הראשונים מהווה נקודת שיא בפעילות: "המטרה שלה היא לחבר את עולמות הכלכלה לעולמות השטח ויחידות הקצה".

שיתוף הפעולה בין הגופים השונים מיועד להפריה הדדית ומימוש רעיונות באופן מהיר ויעיל, כך שיאפשרו ליחידות לחסוך בתקציבם. ובדיוק כך הורכבו הצוותים בתחרות: אנשי יועכ"ל ויחידות הקצה, שיחד העלו ויזמו מהלכים ופרויקטים שהביאו להתייעלות.

רס"ן אשרוף-ניר מוסיפה: "היחידה מעלה נקודות שמאמינים שאפשר לייעל אותן - והאנשים שלנו מכווינים אותם, בשביל להנביט פרויקטים ומהלכים שיכולים לחסוך כסף לצה"ל עוד השנה. במידת הצורך, אנחנו יודעים לאשר הלוואת התייעלות מתקציב היועכ"ל, שמאפשרת את ביצוע הפרויקט, ובסיומו להחזיר את ההלוואה וליהנות מהחיסכון בפועל".

ואלו הזוכים בתחרות "עד הקצה" לשנת 2022:

חטיבת הקומנדו עם 'תאי דלק'.

בחטיבה בחנו ואישרו טכנולוגיה המטעינה סוללות המשמשות חיילים בפעילויות מבצעיות, ובכך עתידות להיחסך עלויות רכש ואחזקת הסוללות. גם המשקל שנושאים החיילים יופחת משמעותית.

בסיס פלמחים עם 'אימון מסוקים מרובד'.

בטייסת המסוקים ניתחו את פעילות האימונים והבינו כי זמן רב מהאימון, וכן מעלויותיו, מוקדשים לטיסות מרוחקות לשטחי אימונים. ביחידה בוחנים שימוש בפלטפורמת מציאות מדומה - המאפשרת תרגול תרחישים מדמי אימון שיחסכו את הטיסה לשטח אימון מרוחק, תוך שיפור האיכות והגמישות באימונים.

מש"א (מפעל שיקום ואחזקה) 7000 עם 'אחזקה חזויה'.

במש"א פועלות מכונות ייצור שונות במשך זמן ממושך, והן קריטיות לייצור רציף של שלל פלטפורמות. כשאחת המכונות מושבתת, עלויות האחזקה הן משמעותיות. על מנת לוודא עבודה רציפה - תותקן מערכת מבוססת מידע, המאפשרת זיהוי מוקדם של חריגות במכונה, וטיפול בה טרם תקלה או השבתה. בכך תישמר רציפות עבודה תוך חיסכון משמעותי בעלויות תיקון ואחזקה.

"ועדת הפרס בחרה את הרעיונות האלו כי יש להם פוטנציאל לחסוך לצבא מיליוני שקלים בשנה", מדגישה רס"ן אשרוף-ניר, "שלושת הרעיונות האלו בשלבי מימוש מתקדמים. מה שמוביל את התוכנית, וזה ניכר ברעיונות שזכו, הוא שהרעיונות האלו בעלי תועלת רבה ליחידות באספקטים של מבצעיות, אימונים, עמידה מהירה במשימה ועוד. החיסכון התקציבי הוא רק אחד מהיתרונות שמתקבלים במימוש הפרויקטים. זה מצב של win win לכולם. ויותר מזה - ניתן לשכפל את הרעיונות האלו ולהתאימם ליחידות נוספות בצה"ל".

"מלבד תמריץ הפרסים בתחרות והלוואות למהלכי התייעלות כדאיים, אנחנו גם נותנים מענקים כספיים ליחידות שמקדמות התייעלות, למטרות שהן בוחרות - מתוך שאיפה לעודד ולחזק לחשיבה כלכלית, לצד ניצול נכון של המשאבים שלהם מבלי לפגוע בתחומים אחרים", היא מסכמת, "נמשיך לדחוף ולעודד מהלכי התייעלות, לייעץ ולשתף פעולה עם יחידות הקצה על מנת לקדם את התוכנית לטובת צה"ל ומערכת הביטחון כולה".