הודעה מעודכנת מטעם המדינה לעתירה בעניין שירות נשים בתפקידי לחימה

15.07.24
מערכת את"צ

בהתאם להחלטת בית המשפט העליון, היום (שני), 15 ביולי 2024, הוגשה הודעה מעדכנת מטעם המדינה בעתירה העוסקת בשירות נשים בתפקידי הלחימה. בהודעה המעדכנת הובא פירוט ביחס למימוש ההתנסויות עליהן החליט הרמטכ"ל בחודש ספטמבר 2023.

כזכור, לאחר בחינה מעמיקה שנערכה בצה"ל ובהמשך לעתירות המתנהלות בבג"ץ ביחס להרחבת תפקידי הלחימה הפתוחים בפני נשים, בחודש ספטמבר 2023 הורה הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, על פתיחת תפקידים חדשים להתנסות נשים:

* פתיחת התנסות לשירות נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל בשנת 2024, אשר ייפתח ככל שיאותר מספר מספק של חיילות שיעברו בהצלחה את המיון.

* פתיחת התנסות להקמת צוות לוחמות במקצוע חי"ר ניוד, הכוללת התמחות מקצועית של ניוד כוחות ואמצעים - ההתנסות תתבצע במסלול ייעודי שייפתח במסגרת יחידת ניוד הפועלת כיום בחטיבת החי"ר 551, ובכפיפות לאחת מאוגדות החי"ר המתמרנות המובחרות בצה"ל.

* פתיחת התנסות בהכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן.

החלטות אלה התקבלו בנוסף להחלטות קודמות על פתיחת התנסויות בשתי יחידות מיוחדות, יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) ויחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר (יחידה 669).

בהודעה המעדכנת אשר הוגשה היום הובהר כי לאחר בחינה עדכנית של הדברים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", החליט הרמטכ"ל כי על אף ריכוז המאמץ בצרכי הלחימה והעומס הרב המוטל על כלל גורמי הצבא ועל המערך הלוחם, כלל ההתנסויות עליהן הוחלט טרם פרוץ המלחמה יימשכו או יפתחו כמותכנן וכסדרן. זאת, למעט ההתנסות בהכשרה לשריון המתמרן, אשר בשל המצב הביטחוני החריג והשלכות המלחמה העצימה על מערך השריון, לא ניתן יהיה לקיימה במועד המקורי שנקבע. הרמטכ"ל קבע כי התנסות זו תידחה בשנה ותיפתח בחודש נובמבר 2025.

עוד נקבע, כי על רקע תהליכי למידה שבוצעו ביחס לשירות הלוחמות בחיל הגנת הגבולות במהלך המלחמה, כלל שלבי ההתנסות ייערכו באחת מחטיבות השריון המתמרנות, ולא בחיל הגנת הגבולות, כפי שנקבע בעבר.

נדגיש כי אמצעי לחימה במערך השריון, לרבות טנקים וחימושים, מוקצים בעת הזו למלחמה בעדיפות על פני הכשרה והרחבת התנסויות, בהן התנסות בהכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן.

מצ"ב קישור להודעה המעדכנת שהוגשה