חזרה

פקודת יום של הרמטכ"ל רא"ל מרדכי (מוטה) גור במותו של רא"ל מרדכי מקלף ז"ל

חיילי צה"ל ומפקדיו!

רב-אלוף מרדכי מקלף, הרמטכ"ל השלישי של צה"ל איננו. צה"ל מרכין ראש ומוריד דגליו לזכרו.

דרכו של מרדכי מקלף היתה זכורה מילדות במאבק לעצמאות ובבעיות הביטחון של היישוב היהודי בארץ. בן תשע היה, כאשר פורעים ערביים רצחו את בני משפחתו חסרי המגן במוצא המבודדת, במהלך מאורעות תרפ"ט. אירוע זה היתווה חותמו עליו והשפיע על מהלך חייו, שהיה קודש לחיזוק עוצמתה של ישראל. בן 16 היה כשהצטרף לשורות הגדנ"ע ושלוש שנים לאחר מכן נטש את ספסל הלימודים בטכניון כדי להצטרף ל"פלוגות הלילה", שלמדו תורת המלחמה מווינגייט ויצאו להשיב מלחמה מול הכנופיות הערביות.

עם צעירים אחרים ביישוב התנדב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה והשתתף במלחמה נגד גרמניה הנאצית. לאחר המלחמה היה פעיל בתחומי העלייה והרכש. בפרוץ מלחמת העצמאות פיקד על גדוד חי"ש ויותר מאוחר, כקצין מבצעים של חטיבת "כרמלי" השתתף בקרבות חיפה. בקרבות עמק יזרעאל, עמק הירדן והגליל פיקד על חטיבת "כרמלי".

כקצין אג"ם של חזית הצפון, תיכנן את מבצע "חירם" שבמהלכו שוחרר הגליל כולו. בתום מלחמת העצמאות נטל מרדכי מקלף חלק במאמץ להגיע להסדר עם שכנינו ועמד בראש משלחת ישראל לשיחות עם משלחות לבנון וסוריה.

לאחר המלחמה, נקרא מרדכי מקלף למטכ"ל כדי להשתתף במשימה הקשה והמורכבת של עיצוב דמותו של צה"ל וקביעת דפוסי עבודתו. במסגרת זו היה שותף פעיל להקמת מערך המילואים, המהווה את המשענת העיקרית לעוצמתו של צה"ל.

בשנת 1952 והוא בן 32 נתמנה לראש המטה הכללי של צה"ל. בתקופת כהונתו ניתנה תנופה להמשך בנייתו של הצבא על פי הדפוסים, שלקביעתם היה שותף.

כרמטכ"ל התמודד בבעיית ההסתננות ומעשי הרצח, שהלכו ותכפו בידי מסתננים, שבאו מעבר לגבול והקים בין השאר את יחידה 101.

גם לאחר פרישתו מצה"ל הוסיף מרדכי מקלף לתרום להאדרת חוסנה של ישראל, תוך ניצול המשאבים הטבעיים שלנו, בהתייצבו בראש מפעלים במפעלי ים המלח, המועצה לשיווק פרי הדר, ובראש חברת כימיקלים לישראל, שכמנהלה נפטר.

בכל שעשה שאף, כפי שכתב בפקודת היום עת מונה לרמטכ"ל, "לשיפורים, לשכלולים, חיסכון ויעילות".

צה"ל מצדיע לו ומכבד את זכרו.