חזרה

איגרת של רא"ל שאול מופז לרגל סיום תפקידו, 2002

חיילי צבא ההגנה לישראל ומפקדיו,

לפני ארבע שנים הופקדה בידי הזכות הגדולה, ועימה האחריות העצומה לשמש כראש המטה הכללי של צבא ההגנה לישראל. ביראת כבוד ובתחושה עמוקה של שליחות נכנסתי לתפקידי, והיום, מוסר אני את הפיקוד על צבא ההגנה לישראל לידי רב-אלוף משה יעלון, הרמטכ"ל ה-17 של צה"ל.

השנים האחרונות היו שנים של לחימה מתמשכת וקשה בגזרות השונות, כנגד טרור נפשע אשר פגע באזרחים ובחיילים רבים. היו אלה שנים של לחימה עיקשת על זכותנו לחיות, בארץ אבותינו, אל מול מחבלים שאיבדו כל צלם אנוש, שכל מטרתם לפצוע ולהרוג בנו, בנשים ובגברים, בזקנים ובטף.

אך גם בתקופה הזאת, תקופה קשה וכואבת, נותרנו מאמינים בצדקת דרכינו, ודבקים שבאיפה לחיות כאן בשלום ובבטחה לצד שכנינו.

יודע אני כי בזכות עצמתם של צה"ל וזרועות הביטחון האחרות ובזכות החוסן ויכולת העמידה יוצא הדופן של החברה- נעמוד גם במבחן זה, ונצא כשידנו על העליונה.

חיילי צבא ההגנה לישראל ומפקדיו, מיום שבגרתי, ובמשך עשרות שנים, אני לובש מדים - כחייל, כמפקד, וכראש המטה הכללי של צה"ל. ידעתי שעות קשות. ידעתי גם רגעים יפים.

אני נפרד היום ונושא עמי זיכרונות רבים. אני נפרד מחברים שהלכו עמי דרך ארוכה, מחיילים וממפקדים, מאחים לנשק. אני נושא עימי את זכר רעינו אשר נפלו במערכות ישראל ואת תמונת האמהות, האבות ובני המשפחות, אשר שכלו את בניהם ובנותיהם.

אמשיך לווות אותם, יחד עם צה"ל, כי איני נפרד ולא אוכל להיפרד מהם. נושא אני עימי גם את תמונתם של השבויים והנעדרים ואת דמות בנינו שמקום קבורתם לא נודע. לצערי, לא הצלחנו להשיב את הבנים, אך יודע אני שהמאמץ להשיבם יימשך, כי זו מחוייבות האומה ומחוייבות צה"ל כלפיהם וכלפי משפחותיהם.

אני נפרד היום מצבא העומד בקשר הדוק עם החברה הישראלית, מתקדם עימה ואף מקדמה- בעשייה טכנולוגית ובמתן הזדמנות שווה, כפי שנעשה במסגרת פרוייקט "עתידים", ובמימוש הזכות השווה לשירות תורם ומשמעותי לנשים המשרתות בו.

אני נפרד היום מצבא חזק, איכותי ומרתיע, מצוייד וערוך לאתגרי המחר. צבא בו משרתים חיילים ומפקדים מעולים, בסדיר ובמילואים, המהווים מופת ברוח הקרב, ביכולת הלחימה ובערכי המוסר.

אני מפקיד בידי רעי וחברי לנשק, רב-אלוף משה יעלון, מטובי המפקדים שקמו לצה"ל, את המשך העשייה. אני יודע כי ינהיג את צבא ההגנה לישראל בבטחה.

בהתרגשות ובסיפוק אני עוזב היום מסגרת שהייתה לי לבית. אני גאה ומודה על הזכות שניתנה לי לשרת בצה"ל ולהיות מפקדו.

חיילי צה"ל ומפקדיו,

בידיכם מפקיד עם ישראל את בטחונו.

היו כח לוחם ומנצח. היו נכונים וחזקים. אהבתי וברכתי ילוו אתכם.

עוד יבוא היום בו נכתת חרבותינו לאתים, וחניתותינו למזמרות, ונחייה בבטחה ובשלום בארצנו.

לו יהי.