חזרה

מצורפת פקודת יום של הרמטכ"ל ה-22, רא"ל אביב כוכבי, בעזיבתו את התפקיד

חיילי צה''ל, מפקדיו ועובדיו, 

"גורלה בידי כוחות הביטחון" כתב ביומנו דוד בן גוריון ביום הקמת המדינה. התגייסתי ובחרתי בשירות קרבי. המדינה נלחמת על ביטחונה ורציתי בתורי לתרום את חלקי בשירות משמעותי. מיום שהתגייסתי ועד לרגע זה אני ממשיך ללמוד ולהתפעל מייחודו של צה"ל. זה לא רק צבא שמבטיח את קיום המדינה ומאפשר לכל אזרח ביטחון אישי. צה"ל הוא מקום שיש בו ערכים, משמעות עמוקה, אחדות מטרה וחברות. המשקל גבר מתפקיד לתפקיד והוא הגיע לשיאו בתפקידי כרמטכ"ל, אבל לא נשאתי אותו לבד ולכם פקודיי אני חייב תודה והערכה. כל מה שהשגנו היה במשותף, וכל אחד מכם שלבש את מדי צה"ל היה לי מיד כבן או כבת. 

אני מצדיע לכולם, אבל מעל כולם לאלו שהלכו את הדרך עד סופה. אני מרכין ראש בפני הנופלים ומשפחותיהם, מחזק את הפצועים ונושא תפילה להחזרת הבנים.

אני מצדיע לכל החיילים, באשר הם, סדיר, מילואים ועובדי צה"ל, ומצדיע לחיילים הקרביים על שירות תובעני הכרוך באימונים קשים, בפעילות מבצעית ובמבצעים מסוכנים. 

אני מבקש להודות למפקדים, בכל הדרגים, שבחרו להנהיג, לקבל עליהם אחריות ולקחת סיכונים, וידעו שלפקד בצבא פירושו להיות אחראי כל הזמן, ללא שעות עבודה, ללא זמן אישי באמת, לאורך כל היממה, בשבתות ובחגים. אני מצדיע לקציני המטה שעבודתם היא ביטוי למחשבה עמוקה, לתכנון ולתיאום, ושעובדים הרבה יותר ממה שמוכר וידעו. אני מצדיע לכם המפקדים, לֿכולכם. אתם שבחרתם לחיות חיים לא נורמליים כדי שלאזרחי המדינה יהיו חיים נורמליים. 

אני מצדיע לכם, אבל מזכיר, שבראש ובראשונה אנחנו אלו שצריכים להודות על ההזדמנות לשרת בצה"ל. מפקד בצה"ל עוסק במהות בביטחון, בחינוך דור ובערכים. הוא נותן ומקבל, הוא בונה ונבנה. 

מטוסים וטנקים משוכללים יש לצבאות רבים ודיגיטל מצוי בשפע, ובכל זאת צה"ל פורץ דרך בתחומים רבים ומוציא לפועל מבצעים באופן ייחודי שאין לו אח ורע בעולם. הסיבה המרכזית לכך היא איכות האנשים. כשדוד בן גוריון אמר "גורלה בידי כוחות הביטחון" הוא התכוון גם לחובה של המפקדים ושל החברה לטפח את האנשים שעוסקים בביטחון. איכות הביטחון היא כאיכות המשרתים בצה"ל. 

היה לי שירות משמעותי שהגיע לשיאו כרמטכ"ל. בכל יום פעלתי מתוך תחושה שגורל המדינה בידי צה"ל ובידיי. לא הכול מושלם ונושאים רבים מחייבים המשך שיפור ושינוי. אבל ידעו אויבנו צה"ל חזק, מותאם יותר, ובעל כושר התקפי גבוה ביותר. 

את האחריות והמשימה אני מעביר לרב־אלוף הרצי הלוי, שהוא מעכשיו מפקדנו קצין מוכשר, מנוסה, ערכי ּומקצועי, ולכם חייליי אני אומר אתם בידיים מצוינות, שלו, של אלופי המטכ"ל ושל מפקדי צה"ל בכלל. 

אני מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכול, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות! אני מסיים בסיפוק ויוצא מלא תקווה, בזכות האיכות האנושית נוער איכותי שהופך לחיילים טובים שהופכים למפקדים מצוינים. 

יש השואלים מהו טעם המערכה ועד מתי? אני עונה ומאמץ את תשובתו של משה בילינסון לפני קרוב למאה שנה: "עד שהנלהב ביותר והנועז ביותר באויבנו... ידע שאין אמצעי לשבֹור את רוחו של עם ישראל בארצו. זהו טעם המערכה". 

חייליי, אני נפרד מכם ומשאיר את המערכה ואת ביטחון המדינה בידיכם. אני נפרד מכם בהערכה גדולה ובאהבה רבה, מראשון החיילים ועד לאחרון האלופים. אני נפרד מצה"ל שאותו אני כל כך אוהב, מצדיע לכולכם ומודה על הזכות לפקד עליכם ועל צבא עם עוצמה, כזו שמעולם בכל ההיסטוריה לא הייתה לעם היהודי. זהו צבא העם, המגן על העם, שמגלם את הטוב שבעם. 

אני מצדיע לכם חייליי ומחבק אתכם. 

לעולם תישארו חייליי, 

ומרגע זה אני חייל שלכם.

רב-אלוף אביב כוכבי ראש המטה הכללי.