חזרה

פקודת יום מטעם הרמטכ"ל ליום הזיכרון לזכר יצחק רבין

חיילי צה"ל, מפקדיו ועובדיו,

25 שנים עברו מאז הדהדו שלוש היריות בכיכר מלכי ישראל. שלוש יריות שנורו בגבו של ראש הממשלה יצחק רבין, זיכרונו לברכה, ובגב האומה כולה, והותירו אותה מדממת ופצועה. שלוש יריות שסימנו קו שבר בחברה הישראלית.

הזעזוע מהרצח ותחושת האבל לא פסחו על אף בית בישראל; מצפון ועד דרום, דתיים לצד חילוניים, בני עדות ודתות שונות – לרגע, דווקא מתוך מחלוקת ובצער רב, התאחדה החברה הישראלית וחלקה כבוד אחרון לאדם שסיפור חייו נשזר בזה של מדינתנו.

בפקודת היום עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל, כתב רבין:

"צה"ל שואב את כוחו מן העם כולו, ולמען העם כולו הוא חי ופועל".

המסר עודנו מהדהד, וצה"ל מיישם אותו במלואו על בסיס שבועי. צה"ל חי ופועל למען העם: מגן עליו באוויר, בים וביבשה, מונע חדירות, מונע פגיעת רקטות, מונע פיגועים, חושף איומים, ומשמיד אמל"ח המסכן את אזרחי המדינה.

צה"ל גם מוכיח מדי יום שהוא פועל למען העם בהיבט האחדות והלכידות. צה"ל מוכיח כי ניתן לכבד את זהותו ודעתו של כל חייל, ולצד זאת לפעול ולתפקד ביחד למען מטרה עליונה. צה"ל מוכיח שניתן להחזיק בדעות שונות ובאמונות מגוונות, ויחד עם זאת לגלות רעות, חברות ושותפות אמת. צה"ל מוכיח שאפשר שיהיה שוני בזהות, גיוון במחשבה ואחדות בפעולה.

צה"ל מוכיח מדי יום שהוא ארגון המגשר על מחלוקות ופערים, מחבר אוכלוסיות ואנשים, מאחד, מהווה מודל ומעורר תקווה.

שמירה על זהותו של צה"ל כצבא עם היא חלק בלתי נפרד מעוצמתנו ומיכולתנו לעמוד מול אויבינו ולהכריע ביום פקודה. כדי להבטיח את קיומה של המדינה ואת בטחונה – עלינו להמשיך ולהעמיק במשמעותו של הרצח כסמל למחיר השנאה והפילוג, ולזכור כי גם בימים של מחלוקת עלינו להישאר צבא מאוחד המשרת עם מאוחד.

זוהי הרוח הייחודית של צה"ל, וזו הרוח שנשבה בשורותיו גם תחת פיקודו של רבין כשהוביל את הצבא לגדול ניצחונותיו במלחמת ששת הימים; רוח הנושבת לאורך השנים בעיתות חירום ומלחמה, בעיתות שגרה או מגפה – רוח שמזכירה לכל אחד שאנו עם אחד הפועל לאור מטרה אחת – ביטחון המדינה, שגשוגה, והגשמה עצמית של אזרחיה.

יהי זכרו של יצחק רבין ברוך.