חזרה

פקודת יום של רא"ל יצחק רבין, 1963

י"ד בטבת תשכ"ד 31/12/1963

חיילי צבא הגנה לישראל ומפקדיו!

תוך תחושת אחריות כבדה קיבלתי על עצמי את תפקיד ראש המטה הכללי של צה"ל ועמו את נטל המשימות העומדות בפנינו. יהא עלינו להמשיך ולהבטיח את ריבונות המדינה ושלמותה, לקיים את התנאים אשר יאפשרו פעולות פיתוח ולבנות כוח אשר ירתיע כל אויב.

מאז קום המדינה אנו רוצים בשלום – ואין אנו נענים. מצרים, סוריה ועיראק נמצאות בתהליך של חימוש והתעצמות, ומנהיגיהן ממשיכים בטיפוח שנאה ובהצהרות מלחמה. מן הראוי שנזכור, כי למרות הפילוג והפיצול השורר עתה בין מדינות האיזור עדיין מאוחדות הן בנקודה אחת – חוסר השלמה עם עצם קיומה של מדינת ישראל.

אני מאמין כי עוצמתו של צה"ל הינה ערוכה למניעת מלחמה, להפגת המתיחות באיזור, ואולי אף הפתח לשלום.

אולם לא רק על הקיים חייבים אנו להגן. פיתוחה המשקי של המדינה והכשרת התנאים הכלכליים שיאפשרו לנו קליטת עלייה הם תכלית קיומה של ישראל, וערובה להמשך פיתוחה ושגשוגה.

כבעבר, גם בעתיד, צפויים אנו להתנכלויות, אם צבאיות, ואם מדיניות, אשר תופגנה נגד מפעלי הפיתוח, במגמה להצר צעדינו. יהא עלינו איפוא, לחזק כוחנו ביבשה, באוויר ובים ולקיים רמת עירנות וכוננות אשר תרתיע את האויב ממעשיו ותאפשר לנו להגיב במלוא העוצמה, במהירות ובתקיפות על כל מעשה איבה. לאחר שנות שירות ארוכות בצה"ל עזה אמונתי בכם. אני מכיר ויודע את אומץ הלב ועוז הרוח המציינים כל מעשה אשר תעשו. גם בעתיד, עת נפעיל על פני האדמה הזו מערכות חימוש ונשק חדישות ומשוכללות נהיה זקוקים לתכונות אלה. כי ברוחו של החייל, בכשרונו ובמסירותו יוכרעו קרבות העתיד.

צה"ל שואב את כוחו מן העם כולו ולמען העם כולו הוא חי ופועל. במסגרת אשר בנינו, המסגרת המלכדת אנשי עיר וכפר, סדירים ומילואים, צעירים ובוגרים בקנאות המלווה תמיד את מעשינו ופועלינו, מעל לכל חשבון, באלה רכשנו אמונו של העם ובאלה נבחן גם להבא. יהיה כל אחד מכם ראוי למשימה שהוטלה על צה"ל.

אנו נפרדים מראש המטה הכללי, רב-אלוף צבי צור, שעשה כיברת דרך ארוכה במערכות בטחון ישראל. רב חלקו בבניין עוצמתו של צה"ל ובגיבוש כוחו. צה"ל מוקיר אותו על פועלו ומאחל לו הצלחה בכל אשר יפנה.