צפו בשיחת הרמטכ״ל עם מצטיין הנשיא סמ״ר אלישיב אדרעי

26.04.23
מערכת את״צ

 

נאום הרמטכ״ל בטקס מצטייני הנשיא:

 

הטקס הזה הוא ללא ספק החגיגי והשמח מכל הטקסים של הימים האלה. אנחנו מריעים למדינה ביום הולדתה, ואין מתאים יותר מלחגוג הצטיינות ולהעלות על נס את מקבלי אות הנשיא, ואת מה שאתם מסמלים.

בשנת האחת-עשרה למדינה, למוד אתגרים ביטחוניים, מלחמות וניצחונות, אמר דויד בן־גוריון
בנאומו "העם וצבאו":

"על צה"ל להיות ככל הצבאות במשטרו, באימונו ובציודו, ולעלות על כולם בעליונותו האנושית".

הוא דיבר גם על מצוינות וגם על הצטיינות. להיות מצוין, פירושו כי אדם מציג בכל משימה את הגרסה הטובה ביותר של עצמו; ולהיות מצטיין פירושו לעשות זאת גם טוב יותר מכל הסובבים אותו.

אני מביט בכם, 120 חיילים וחיילות צעירים מכל יחידות הצבא. הצטיינותכם – בראש ובראשונה – היא הבחירה שלכם בשירות משמעותי.

אם תביטו מקרוב על הסיכה שאתם עונדים היום, תראו שענף הזית ומנורת הקנים כרוכים בה, זה בזו. כך גם קשורים גורל צה"ל וגורל המדינה זה בזה.

בשנתנו השבעים וחמש, יש השואלים האם נצלח את מניין ימי העצמאות של ממלכות דויד, שלמה וממלכת החשמונאים. גם חלק מאויבינו אימצו את השאלה הזאת. אני מביט בכם, מצטיינים יקרים, ויודע שאתם התשובה.

בזכותכם ובזכות חבריכם בכל היחידות, צה"ל יהיה חזק יותר, מוכן יותר, מעז ויצירתי גם בעתיד.

הרוח שלכם, האיכות והנכונות, ינצחו כל איום שיגיע, מאיראן הרחוקה, משלוחותיה לאורך גבולות הצפון והדרום או מהטרור הפלסטיני הפועל בתוכנו.

אני מביט בכם, ורואה אותנו: בני הדתות והעדות כולן, בני עיר ובני כפר, ילידי הארץ ועולים, דתיים וחילוניים. אתם פסיפס אנושי מרהיב, מכל חלקי החברה הישראלית, מכל המקצועות הצבאיים ומכל היחידות.

אתם צה"ל, שישראל בו היא אחת, והוא פועל באחדות המטרה ובשילוב זרועות.

משחר הקמתו כצבא העם, משימתו העיקרית של צה"ל היא צבאית, ולצידה גם משימה חינוכית וחברתית; כאז, גם בשנתנו השבעים וחמש.


צה"ל הוא הזדמנות גדולה למדינת ישראל לא רק בביטחון, אלא גם בכינונה של חברה בריאה ומלוכדת, והמצוינות שלו מגולמת בשני תפקידיו – מגן העם בחרב, ומחזק העם ברוח.


יחד עם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וארגוני החברה האזרחית, חיילי צה"ל ומפקדיו שותפים במגוון תוכניות לחיזוק הפריפריה ולתרומה לקהילה: בשילוב בעלי מוגבלויות ותרומתם הייחודית, בעידוד לשירות משמעותי בלחימה, בטיפוח רבבות תלמידים במהלך לימודיהם ובגיוסם למקצועות הטכנולוגיה והסייבר הצבאיים של אלפי בוגרי תיכון, מקריית שמונה ועד אילת.


לפעמים, צריך רק דחיפה קטנה כדי לחבר את המוטיבציה מבפנים עם הזדמנות מבחוץ כדי להצליח, ובגדול.


ליאן, תלמידת אולפנה משדרות, אגב היא נמצאת כאן היום עם הוריה, שמשתתפת באחת התוכניות האלה, העידה על עצמה: "לפני שנה, כשרק ִהצטרפתי לתוכנית, לא ידעתי לפתוח מחשב ופחדתי שלא אצליח לסיים אותה. השנה, אחרי ההצלחה שחוויתי בשנה הראשונה, התחזק לי הביטחון בעצמי ואני יודעת שאני מסוגלת לעשות כל מה שאני רוצה!".


כמו ליאן, יש היום קרוב לעשרים וחמישה אלף תלמידות ותלמידים שצה"ל פוגש בכל התוכניות. עד שנת השבעים ושבע לעצמאותנו, כבר נגיע למאה אלף תלמידות ותלמידים בתוכנית, וזה כבר שינוי לאומי.


פתחתי בבן-גוריון, ואני רוצה לסיים בזאב ז'בוטינסקי, שאמר: "אוהב אני את עמי ואת ארץ ישראל: זה ה'אני מאמין שלי', זו מלאכת חיי, ואין לי צורך בעוד שום דבר בעולם".


צה"ל הוא המכנה המשותף הרחב ביותר של אזרחי ישראל: כל המשרתים בו אוהבים את עמם, את ארצם ואת מולדתם.

ז'בוטינסקי ובן גוריון היו יריבים אידאולוגיים מרים. על דבר אחד הם הסכימו: כוח מגן יהודי בארץ ישראל הוא תנאי הכרחי לקיומה של מדינה, ולפיכך הרשיתי לעצמי לחברם בנאום אחד.


כוחנו בשותפות, ואם נדע למצוא את המכנה המשותף מתוך המחלוקות, נוכל להתמקד במשימה אחת: להצטיין.

ברכות למצטיינים וחג עצמאות שמח.

רא״ל הרצי הלוי, ראש המטה הכללי.