ב-14.5.1942 התקיים קורס המכ"ים הארצי הראשון בג'וערה. הקורס נועד להכשיר את לוחמי הפלמ"ח הטובים ביותר להיות מפקדים.

דמות המפקד בפלמ"ח היוותה דמות חשובה מאוד. תכונותיו של המפקד בפלמ"ח, אישיותו ודמותו בעיני פקודיו במישור החברתי והצבאי היוו מרכיב מרכזי במחשבה הצבאית של הפלמ"ח.

על המפקד הוטלה אחריות כבדה: להכשיר את אנשיו ללחימה בימי שלום ולהנהיגם בלחימה בעיתות קרב. לפיכך הקדיש מטה הפלמ"ח תשומת לב מיוחדת לחינוכם של המפקדים על פי דמות המפקד הרצויה, גם מבחינת ערכים מובילים (אהבת הארץ, כבוד האדם ועוד) וגם מבינת הלחימה עצמה.

מפקד הכיתה (מ"כ) בפלמ"ח היה הדרג שבין מפקד המחלקה לבין הלוחמים. בניגוד לנהוג בצבאות אחרים, הוגבל בתחילה תפקיד המ"כ לתחום ההדרכה בלבד, הוא לא שימש כמפקד ישיר של אנשי כיתתו, שכן כל הלוחמים היו כפופים ישירות למפקד המחלקה. אולם שיטות הלחימה של הפלמ"ח הטילו אחריות כבידה על המ"כ באימונים ובפעולות. עם הזמן עודכן תפקידו של המ"כ והוא קיבל אחריות אישית לכיתתו בתוך המסגרת המחלקתית. המועמדים לתפקיד נשלחו לקורס מפקדי הכיתות בדרך-כלל בשנה השנייה לשירותם, והיה עליהם להישאר בפלמ"ח לשנת שירות שלישית.

גם היום, דמות המפקד בצבא מתבססת על ערכים שהובילו את מפקדי הפלמ"ח בעבר, ועליהם התחנכו מפקדי הפלמ"ח ולוחמיו. ניתן לראות כי הערכים שאנו שמים לנגד עינינו בהווה, אינם שונים מאוד מהערכים שהובילו את המפקדים והחיילים בפלמ"ח.

 

להורדת הקובץ לחצו כאן