הצצה לשיטות הלימוד הטכנולוגיות של צה"ל

בכנס מיוחד שנערך לראשונה בקריית ההדרכה הוצגו שיטות לימוד המשלבות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, שנועדו לעזור לחיילים להפנים וליישם את החומר בצורה היעילה ביותר: מאפליקציות ייעודיות, דרך משקפיים המדמים לחימה בשדה הקרב ועד לחדרי בריחה שמפתחים יצירתיות. כך זה נראה

25.07.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

לצד שילוב הטכנולוגיה המתקדמת והמכשור החדשני בשדה הקרב, בצה"ל מאמצים יותר ויותר את הקידמה גם לטובת הכשרות עיוניות והעברת תכני לימוד לחיילים.

"עשינו ניסוי", מספר לנו רמ"ד טי"ל (טכנולוגיות ייעודיות ללמידה) בקריית ההדרכה, רס"ן משה קסטרו. "בחנו הכשרות מסורתיות אל מול הכשרות מתקדמות יותר הכוללות שליחת סרטוני הדרכה קצרה לטלפונים הניידים של החיילים, אפליקציות לתרגול, למידה אישית ומשחקי למידה".

"התוצאות", הוא קובע, "הוכיחו החיילים שלמדו בדרכים המתקדמות הצליחו יותר במבחן הסופי".

רס"ן קסטרו היה אחד ממארגני כנס "חדשנות בלמידה", שהתקיים לראשונה בקריית ההדרכה, ובו נערך יום למידה משותף בין חיילי הבה"דים לאנשי תעשייה והאקדמיה, כדי לחשוף פתרונות ושיטות לימוד יעילים יותר. "מדובר בהצלחה גדולה. הכנס יצר עניין רב והייתה נציגות כמעט מכלל החילות והזרועות", מציין רס"ן קסטרו, ומספר על מגוון האירועים: "התקיימה תערוכה רחבה ומגוונת של אמצעים טכנולוגיים ללמידה, וכן סדנאות מקצועיות בהן התמקדנו בתכנים חדשניים הכוללים מציאות מדומה ורבודה, למידה ניידת, משחקי למידה, חדר בריחה, צ'אט בוטים ועוד דרכים יעילות יותר ללמידה".

הנוכחים בכנס שהתקיים בחודש האחרון יכלו לחוות למספר דקות זירת לחימה אמיתית באמצעות מערכת מציאות מדומה. כך ניתן לביים בצורה כמעט מוחלטת סיטואציות מהחיים", מסביר רמ"ד טי"ל. "דימינו זירת לחימה, ממש אפשר היה להרגיש ולחוות את האירוע כאילו אתה נמצא בו. בטכנולוגיה החדישה שיש היום, יש אפשרות שכמה אנשים, בו זמנית,ירכיבו את משקפי המציאות המדומה ויחד הם רואים אחד את השני ונמצאים באותו אירוע". עוד הוא מגלה כי בעוד כשנה עתיד לקום מתקן אימונים עתידני לתומכי לחימה, שבו הם יתאמנו יחד.

רס"ן קסטרו מדגיש שהטכנולוגיה החדשנית משפיעה בצורה מיוחדת על האופן בו המוח שלנו פועל: "מחקרים חשפו שכאשר אתה מכניס את החייל לתוך האירוע, אחרי זמן קצר הוא מרגיש ומתנהג כאילו כל מה שהוא רואה קורה בזמן אמת".

הם יכלו לתקשר זה עם זה ולחוות

באותה דרך ייחודית, גם המשטרה הצבאית תשתמש בטכנולוגיה החדישה. "הומחשה הדמיה במחסום, בה שני חיילים לוחמי מעברים מתפעלים אירוע", מתאר רמ"ד טי"ל. "הם יכלו לתקשר זה עם זה ולחוות לדוגמה אירוע של זריקת אבנים. דרך המשקפיים המיוחדים יכלנו גם לביים גם פעילות בשטח המשלבת מסוק - החייל רואה את כלי הטיס ויכול לעלות עליו בעזרת משטח חכם המדמה רטט ברגלים".

מלבד מציאות מדומה, הדגימו בכנס כיצד אפשר לשלב גם מציאות רבודה. "חייל בחיל הרפואה, למשל, מרכיב את משקפיים שדרכם מתמזגים תכנים מונפשים בדו ותלת ממד עם המציאות", מסביר רס"ן קסטרו ומתאר מה החייל רואה דרכם: "גוף האדם ממש נמצא מולו. ע"י תנועת יד הוא יכול לסובב את האיברים הפנימיים של הגוף וללמוד בצורה וויזואלית ויעילה יותר את מה שקורה בתוכו".

אתה מרוויח ככה גם את תשומת הלב והעניין של החייל, שגם מבין ומפנים מהר יותר את החומר

אותה טכנולוגיה תגיע בעתיד גם אל בסיסי הטירונות. "בתחילת השירות החייל אינו יודע בהכרח לתפעל נשק כנדרש, ולעיתים ע"י המציאות הרבודה ניתן להמחיש לו את אופן תפעול הנשק, את מנגנוני ההפעלה והירייה", הוא מספר. "אתה מרוויח ככה גם את תשומת הלב והעניין של החייל, שגם מבין ומפנים מהר יותר את החומר". 

לאור הפופולריות של "חדרי הבריחה", החליטו בקריית ההדרכה לתרגל אחד כזה במסגרת הכנס. "הבנו שזה כלי ללמידה חווייתית יותר. המטרה שלנו בחדר בריחה זה ללמד את החייל לחשוב בצורה יצירתית יותר דרך אתגר ומשחק", מגלה רמד טי"ל.

"המטרה שלנו להפוך את הכנס למסורת שנתית", אומר רס"ן קסטרו. "ככה נראה עוד דרכים חדשות שבהן אפשר לשדרג את אמצעי ושיטות הלמידה, וכך לשפר את המקצועיות של בעלי התפקידים המוכשרים בקריית ההדרכה".