הקצין שנלחם במכחישי השואה

עבור רס"ן גיא החזרה ממשלחת "עדים במדים" לפולין הייתה רק התחלה של מסע אחר. בעקבות הדברים שראה ושמע, הוא החליט לרתום את היכולות הטכנולוגיות שלו ופיתח בוט מיוחד שמזהה פרסומים של מכחישי שואה ברשתות החברתיות ומשיב להם מלחמה: "כשאתה ניצב מול העדויות המזוויעות מקרוב אתה מבין שאי אפשר לשתוק מול אלה שמעוותים את ההיסטוריה"

24.04.17
מערכת אתר צה"ל

כשרס"ן גיא, ראש מדור תקשובי בחטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל), חזר מהמסע של משלחת "עדים במדים" לפולין, הוא ידע שיש לו חובה ומשימה – להילחם במכחישי השואה.

 "אחד הדברים החשובים שלמדתי במסע הוא שאסור לפתח אדישות, ולקבל דברים מאליהם, אלא ליזום", הוא מסביר. "וכשאתה נמצא שם, במקום בו התרחשו הזוועות הללו, כשאתה רואה את העדויות החד-משמעיות מקרוב, אתה מבין שאי אפשר לעמוד מנגד ולשתוק מול אלה שמעוותים את ההיסטוריה".

 אז גיא שילב בין הכלים שרכש במסגרת המשלחת לבין היכולות המקצועיות שלו כדי להשפיע בדרך בה הוא יכול לתרום בצורה המשמעותית ביותר: הזירה הטכנולוגית. יחד עם שלושה חיילים נוספים הוא פיתח, לא כחלק מהעיסוק הצבאי שלו, בוט - סוג של תוכנת מחשב שאוספת ומפיצה מידע בדרך שמחקה התנהגות של גולשים רגילים.

 הבוט שלהם, שפועל בעיקר ברשתות החברתיות, יכול להגיב לפרסומים שקריים ונתונים מסולפים לגבי ההשמדה ההמונית של היהודים במלחמת העולם השנייה – ולהפיץ את העובדות האמיתיות בצורה הנגישה והמהירה ביותר.

 

הרעיון, שהבשיל לאחר המסע, ניטע בו בעקבות צפייה בסרטון יוטיוב. "היה שם בחור שבמשך שעה שלמה התיימר לדבר בשפה הכי פשוטה ובגובה העיניים. הוא אמר שהוא חקר ובדק דברים שאמרו שקרו בשואה ובכלל לא היו ולא נבראו, וטען, בין השאר, שזו בכלל תרמית ציונית שנועדה להצדיק את הקמת מדינת ישראל ", נזכר גיא בכעס.  

"לסרטון הזה היו מיליוני צפיות, לייקים ותגובות אוהדות - והוא הדליק לי נורות אדומות: אם אני בן אדם שחי במקום שהוא לא ישראל, שמשפחתו לא נרצחה או נפגעה על ידי הנאצים, ושאולי לא שמע כמוני את הסיפורים המזעזעים - איך וידיאו כזה היה משפיע עליי? הרגשתי שחייבים לתת אמירה מנגד".

קרב הלגיטימציה הוא קרב לא פחות חשוב

 "במהלך המסע", ממשיך גיא, "גם עלתה בי התובנה שתמיד יהיו אנטישמים ומכחישי שואה, והמטרה שלי היא להגיע לאו דווקא לאנשים האלה או לאנשים שמתנגדים להם – אלא לאלה שבתווך, שלא נחשפו ליותר מדי תכנים בנושא".

 "האנשים האלה", הוא מסביר, "בעיקר בעידן האינטרנט והרשתות, יכולים לשנות את דעתם ברגע שהם שומעים רק מקור אחד ולא נחשפים לעובדות המלאות. זה הקהל אליו אני רוצה לפנות – אם בצורה פאסיבית, כמו להגיב לטענות, או בצורה אקטיבית, בעזרת הנגשת מידע שהם לא הכירו עד כה ועכשיו יכולים להעמיק בו".

 במהלך החודשים שחלפו מאז חזר ממשלחת "עדים במדים" הוא נחשף יותר לשימוש בבוטים ולמד על ההשפעה שלהם. במסגרת ההאקתון (מרתון תכנות) של יחידת לוטם – הדברים התחברו. "בהתחלה דנו בשאלה אם נפתח משהו שהוא מובהק לעבודה היומיומית", מספר גיא, "אבל יחד עם החיילים הגענו לתשובה חד-משמעית שאנחנו כחיילים פועלים נגד איומים על מדינת ישראל, וגם בחזית הזו נדרש לפעול. הקרב הזה של הלגיטימציה הוא קרב לא פחות חשוב".

 במשך קרוב ליומיים עמל הצוות על פיתוח היכולות הבסיסיות של הבוט, כשמלבד אפשרות ניטור ותגובה, שמו גיא וחייליו דגש על מאפיין נוסף שלו: "חשוב לנו מאוד שתגובות הבוט יהיו גם רלוונטיות לנושא, אבל גם יבלטו וייצרו עניין - כי ברשת אם אתה לא מעניין אתה מאבד את הקהל ואת המסר".

 בשלב הראשון "לימדו" חברי הצוות את הבוט לסווג, לנטר ולזהות התבטאויות ופרסומים רלוונטיים על פי פוסטים דומים: "לקחנו דוגמאות של פוסטים בעלי אופי אנטישמי, כמו למשל וידיאו שהכותרת שלו "מפקפקים בשואה".

 בשלב השני הם יצרו תבניות של תגובות שמתייחסות לדברים שנכתבו ומשלבות קישורים למקורות רשמיים ואתרים אמיתיים כמו יד ושם וכו'. "למשל, אם מישהו פרסם פוסט כזה, הבוט הגיב לו במשפט כמו 'תכיר את העובדות' בצירוף לינק עם המידע והתמונות", מספר גיא, "המטרה היא להפיץ את המידע, כך שמי שיקרא אותו יתייחס לתוכן ולא בהכרח לבוט, שהוא בפועל רק השליח".

 התגובות, לדבריו, היו מיידיות: "ראינו שכמות הצפיות לפוסטים שהעלנו הלכה וגדלה וכמות הלינקים שאנשים לחצו עליהם הייתה מרשימה. עצם זה שהצלחנו להביא את אותם אנשים ללחוץ על הלינק בזמן קצר מדהים לדעתי".

ללמוד את הלקח מהפרק האפל בתולדות האנושות

בימים אלה מנסים גיא וחברי הצוות לשדרג את יכולות הבוט על מנת לממש את הפוטנציאל שבו, לבנות מסרים אישיים וממוקדים יותר – וכמובן להגיע לכמה שיותר אנשים. "הבוט הוא עדיין בסיסי ובוסרי. יש מלאכה רבה", הוא מדגיש. "המשימה היא להמשיך ולפעול, זה נושא שחשוב לי לקדם – לא כחלק מהעיסוק היום יומי הצבאי שלי. המטרה היא להפגין נוכחות ברשת ולתת מענה לטענות חסרות בסיס".

 "לרשתות החברתיות היום", מדגיש גיא, "מקום מרכזי בעיצוב התפיסה של אנשים והדרך בה הם חווים את העולם. מעצם החשיבות של ההשפעה שלהן, חשוב למנוע מצב של סילוף עובדות היסטוריות ומתן דה לגיטמציה. הרי מי יודע לאן זה יכול להתגלגל. הרעיון של למידת השואה הוא ללמוד את הלקח מהפרק האפל בתולדות האנושות כדי שאירוע כדוגמתו לא יתרחש שוב באף מקום. לכן, לשילוב של התוכן יחד עם הטכנולוגיה, שמאפשרת להגיע בלחיצת כפתור לכל מקום ולכל אחד, יש השפעה מוחצת".

 במקביל להמשך העבודה על הבוט, מתכנן גיא להיפגש עם ניצולי שואה כדי לשמוע ולהבין מהם כיצד הם חושבים שכדאי לספר את הסיפור שלהם. "בסופו של דבר פיתחתי את הטכנולוגיה שמאפשרת את הפצת המסר, אבל חשוב מאוד שהמסר הזה יועבר לא רק לפי הדעה שלי, אלא לשמוע מהם, האנשים שהיו שם בעצמם, כדי להפוך את זה לפרויקט גדול יותר ולהפיץ אותו הלאה. זה חלק מהחובה שלנו כעם וכאנשים שחיים במדינת ישראל", הוא משוכנע.