מי בוחר לכם את האוכל בבסיס?

אז איך מחליטים מה תאכלו לארוחת צהריים? ישבנו לשיחה צפופה עם ראש ענף מזון בצה"ל, סא"ל דנה שטיינפלד, העומדת בראש קבוצת האנשים שמרכיבים לכם את התפריט הצבאי. יצאנו שבעים

08.05.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

אחד הדברים שמעסיקים אותנו במיוחד במהלך היום הוא המזון שלנו. מה נאכל, ומה הערך התזונתי והקלורי של כל דבר שנכניס לפה. בצה"ל יודעים שהצבא צועד על קיבתו - ולכן דואגים לבחור בקפידה את תפריט החיילים. יצאנו לבדוק מי האנשים שמחליטים מה תאכלו, ואיך הם עושים זאת.

"אנחנו בעצם קובעים את מרכיבי הארוחות של כלל משרתי צה"ל - מהחייל בקריה ועד ללוחם ביחידה המיוחדת", אומרת סא"ל דנה שטיינפלד, ראש ענף מזון באגף הטכנולוגיה והאחזקה. התהליך מתחיל בשטח, כשאנשי הענף מבקרים בבסיסים השונים ומרכיבים "לוח מזון". לוח זה הוא מסמך המפרט את סוגי וכמויות המזון האידאלים לחיילים.  

"לתזונת הלוחמים", מציינת שטיינפלד, "אנחנו מתייחסים באופן אחר. אנו מבצעים אחריהם מעקב בן שבועיים ומגלים למה הם זקוקים – לפי פעילותם. פיזיולוג, קצין רפואה ותזונאי מתלווים לאנשי הענף בפרק זמן זה", היא מפרטת. יחד, הצוות בודק כמה משקל החייל או החיילת נושאים על הגב, את המרחק אותו הם עושים בשבוע, ובשורה התחתונה: כמה פעילות גופנית הם מבצעים. כל זאת על מנת לספק את האנרגיה הדרושה ל דרך המזון.

קריטריון נוסף אותו לוקחים בחשבון בענף המזון הוא סוג הפעילות: "לצורך ההשוואה", אומרת שטיינפלד, "ניקח חייל המשרת בספינת טילים ולוחם גולני. המזון שלהם יהיה שונה – הלוחם בגולני יקבל מנת חלבון גדולה יותר מאשר חברו בספינה, בגלל אופי הפעילות הגופנית השונה שלהם".

בתום שבועיים של מעקב, כשנבדקו כל הקריטריונים, מתחיל הצוות לתרגם את הממצאים לתפריט. המסקנות עוברות הלאה למשרד הביטחון ולטבחים שמבשלים את המזון המגיע לצלחות החיילים.

חשוב לומר כי ההחלטות על מה יוגש בחדר האוכל הן לא רק של קציני ענף המזון. "במידה והחיילים רוצים שינוי במבנה התפריט שלהם, הם יכולים להעלות את הבקשות מול קציני המזון בשטח, שפתוחים לשמוע את קולותיהם", מסבירה סא"ל שטיינפלד. "אם יעלה רצון לשנות או להחליף דבר מה, ואנו נראה כי הדבר הכרחי – נעשה זאת".