בין דילמה למאמץ נושא פרי - איך נראית השגרה של הקרביים הטבעונים בצה"ל?

לפני כשלושה חודשים הוגשה קבילה של חיילים טבעונים שטענו כי אינם מקבלים מספיק מזון ראוי ומזין. מאז, צה"ל השקיע מאמצים רבים כדי להרחיב ולגוון את המזון הטבעוני בצה"ל בכל בסיסיו השונים. ענבל גולנזר פגשה מספר לוחמים טבעונים, אשר סיפרו על השילוב בין שני העולמות השונים, הדילמות המלוות אותם בבחירתם לקיים אורח חיים טבעוני וההתמודדות עם הביקורת שמסביב

03.10.18
ענבל גולנזר, מערכת עיתון במחנה

במאי האחרון הוגשה קבילת ענק של כ-550 חיילים טבעונים בטענה על מחסור מזון טבעוני ראוי ומזין בבסיסי צה"ל, אך כשנכנסים לחדר האוכל בבית הספר להנדסה צבאית (בהל"ץ), קשה להאמין כמה המצב שונה היום, שלושה חודשים בלבד לאחר מכן.

בעקבות הקבילה שהוגשה בידי קבוצה המכונה "מטה המאבק הטבעוני בצה"ל", טבעונים רבים זוכים כעת לשינוי שיחלו לו זמן רב. "כשהתגייסתי ללוחמה לפני שנתיים עוד לא הייתי טבעוני. היו שני חיילים איתי בפלוגה שאני יודע שהפסיקו להיות טבעונים וחזרו לאכול בשר כי פשוט היה קשה להם ולא היה להם מענה", מספר סמל איתמר שלזינגר, לשעבר לוחם בהנדסה קרבית שנפצע ושובץ כמש"ק הדרכה וניהול ידע בבהל"ץ.

המעבר לתזונה טבעונית עשוי להיות להיות מאתגר עבור רבים, בעיקר בגלל הצורך לשנות הרגלים, אך עבור לוחמים, מעבר זה עשוי להיות מאתגר הרבה יותר בשל הקשיים הנובעים מאופי השירות שלהם. "לחיילים לוחמים יותר קשה להיות טבעונים מן הסתם, הם הרבה פעמים בשטח וזה שונה מלבוא לחדר אוכל. בשטח צריך להביא אוכל לשטח, והרבה פעמים זה מתפספס כי שוכחים לדאוג לחבר'ה הטבעונים או פשוט לא מוצאים להם משהו מתאים. היו ארוחות שלמות שלא הייתי אוכל", נזכר סג"ם ליאור פרידמן, אחראי הכשרות באימון מתקדם.

"בזמן האחרון זה השתפר ויש יותר מודעות. אם אתה מודיע לרס"פ שלך כמו שצריך ומזכיר לו אז הוא לא שוכח להביא לך את האוכל שלך, גם במנות הקרב הלא טבעוניות חוץ מהטונה הכל טבעוני אז אני לא מרגיש יותר מדי מקופח".

צה"ל מתאים את עצמו

במערך המזון באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מגדירים את הגידול בשיעור הטבעונים בצה"ל כאירוע צפוי מראש. אלוף-משנה (אל"ם) ערן לפיד, מפקד מערך המזון בצה"ל, מספר כי ״קרה משהו במדינת ישראל בשנים האחרונות, הנושא הזה הפך להיות אירוע חזק מאוד, בעיקר בקרב בני נוער באזרחות. כל מה שקורה באזרחות גם משפיע על הצבא, ואותם ילדים של לפני שלוש שנים התגייסו לצה"ל", הוא מסביר. הנתונים שנאספו במערך המזון מצביעים על גידול של מאות אחוזים בגיוס בני נוער טבעונים, המצהירים על העדפה אידיאולוגית ותזונתית ביום הגיוס.

"אם לפני כמה שנים היו 500-600 טבעונים בצהל שהיו מקבלים תוספת דמי כלכלה למשכורת עבור קניית מזון ייעודי, היום יש לנו מספרים של כ-10,000 טבעונים בצה"ל", אומר אל"ם לפיד. השינוי במספרים נובע בין השאר מהסרת החסמים הבירוקרטים בתהליך הצהרת טבעונות וכן בעקבות הנגשת הטבעונות במטבחי הבסיסים. "פעם, חייל היה צריך להצהיר בבקו"ם שהוא טבעוני. כל מי שהיה טבעוני היה צריך להביא אישור תזונאית, אישור נוטריון ועוד כל מיני מסמכים ובירוקרטיה. היום כבר לא. בנוסף, היום כשחייל מחליט להיות טבעוני באמצע השירות פשוט מגיע למטבח ומקבל אוכל טבעוני, אז לא ניתן לדעת את מספרם המדויק של חיילים טבעונים בצה"ל", מסביר אל"ם לפיד.

"מה שכן, חייל טבעוני יכול גם לקבל נעליים וכומתות טבעוניות שזה הדבר המרכזי לפיו ניתן להעריך את כמות הטבעונים. כמות המתגייסים שמקבלים ציוד טבעוני בכל מחזור, היא כ-3000 חיילים". כיום, צה"ל ערוך יותר לחיילים טבעונים ומציע מגוון רחב למדי של מזון טבעוני. "אני רואה את כמות הפריטים שאני מנפק ואיך היא עלתה בשנים האחרונות, מכמות קטנה מאוד לכמות משמעותית של אלפי מעדני סויה, טונות שלמות של פתיתי סויה, מנות קרב טבעוניות מה שלא היה בעבר. אנחנו הבנו שברגע שהמספרים הפכו להיות גדולים יותר נדרש לעשות שינוי", אומר אל"ם לפיד.

״הכנסנו מנות קרב טבעוניות, כריכים טבעוניים, פיצות טבעוניות ועוד. הבאנו את השף אופיר קדם, אחד השפים היותר טובים בישראל וביחד איתו אנחנו חושבים על קונספט חדש למנות לטבעונים שיהיו קלות לעשייה וטעימות, בהגשה מיוחדת. הוא כתב מספר מתכונים שנמצאים בתהליך אישור. מעבר לזה, אנחנו דואגים באופן קבוע לעשות סדנאות למנהלי מטבחים, סדנאות ייעודיות להכנת מנות לטבעונים על כל המשתמע מזה, ובקרוב מאוד כשנגמור את גיבוש התפריט עם השף אופיר קדם נכין גם פלקטים מיוחדים לתלייה בחדרי האוכל בצה"ל".

קשה לשלב טבעונות ולחימה

בעיני רב"ט מתנאל ויינברג, לוחם בפלוגת המסלול של סיירת גולני, הדילמות שאיתן נאלצים לוחמים טבעונים להתמודד הן לא שונות מההתלבטויות של שאר החיילים. "קשה לשלב טבעונות ולחימה, כי השירות כלוחם הוא בעיקרו לא קל ומציב בפני כל חייל מצבים קשים. זה שאומרים לך מתי לקום ומה לעשות זה גם קשה", הוא מסביר. "כחייל טבעוני, אני לא חושב שהדילמות שלי שונות משל חייל דתי". סמל שלזינגר שמשרת בבהל"ץ דובק בקו מחשבה דומה. בעיניו, הכיפה הסרוגה על ראשו תואמת בדיוק את האידיאולוגיה הטבעונית והולכת איתה יד ביד.

"יצא לי להיתקל בהרבה דתיים שונים ממני בדעה שאומרים שכתוב בתורה שצריך לאכול בשר. זה לא נכון! גם לפי התורה זה לא ממש בסדר להתעלל בבעלי חיים בתעשייה כמו שזה מתנהל היום", הוא אומר. "מעבר לזה, יותר נוח לי לשמור כשרות כי אין לי שום בעיה עם בשר וחלב. הרבה חבר'ה ביהדות מאמינים שטבעונות וצמחונות זה הכיוון הנכון, גם הרב קוק והרמב"ם".

המחשבה על התנהלות בעת מלחמה מטרידה לוחמים טבעוניים רבים. האם יוכלו לדבוק באג'נדה בכל מחיר, והאם ערך ההגנה על המדינה קודם למוסריות שבאי-צריכת בעלי חיים? רב"ט ויינברג מתחבט רבות בשאלה. "אני לא יודע איך יהיה להיות טבעוני באמצע מבצע צבאי או מלחמה. אם זה יהיה בית שניכנס אליו וכל האוכל שיביאו לנו יהיה מהחי, או אם זה יהיה מנות קרב שישתדלו לדחוף לנו בהן כמה שיותר טונה. שם יהיה הקושי האמיתי, לא עכשיו כשדואגים לי כל-כך. שם אני אצטרך להיות הרבה יותר חזק". בעת מלחמה הוא מקווה לקחת איתו כמה שיותר מזון משביע וקטן כמו צ'יה ופשתן כדי לדאוג לעצמו, אבל יבחר להיות רעב רק עד גבול מסוים.

"המשימה שלי עכשיו היא להגן על המדינה. בשביל לעשות את זה אני צריך להיות במצב פיזי טוב. זה הערך העליון שלי, ולכן אם אצטרך לבחור בין טבעונות לבין זה, מאוד ברור מה הבחירה". מפעם לפעם, נתקלים הלוחמים הטבעונים באנשים הטוענים כי עצם תפקידם כלוחמים אינו מתיישב עם השאיפה שלהם למוסריות שמתבטאת באורח החיים הטבעוני. סג"ם פרידמן יודע היטב כיצד להתמודד עם הטענות הללו. "אני פשוט חושב שזה לא נכון. אני התגייסתי לצבא להיות לוחם כדי להגן על המדינה שלנו. יש פקודות מאוד ברורות בצבא והצבא שלנו הוא צבא מוסרי. אם יש חייל בצבא שעושה משהו שהוא אסור אז הוא נענש", הוא מגיב. "אני לא רואה קשר בין לחוס על בעלי חיים לבין לחוס על אנשים שרוצים לפגוע במדינה. הצבא שלנו הוא לא צבא שנועד להרוג, הוא צבא שנועד להגן".

אוכלוסיה גדולה שחייבים לטפל בה

הצלחות הריקות מבשר של סמל שלזינגר וסג"ם פרידמן זוכות למבטים מופתעים מצד הלוחמים האחרים בחדר האוכל בכל ארוחה מחדש. המבחר העצום שכולל טורטיות טבעוניות, ממולאים עם תחליפי בשר, עראיס טבעוני ועמדת בריאות, עדיין לא משנה את הסטיגמות של הלוחמים האחרים כלפיי תזונה טבעונית. "אני לא חושב שיש אנשים באוכלוסיית החיילים שבאים לחדר אוכל ואומרים 'היום לא נאכל בשר, נאכל משהו אחר'. נכון שזה מסקרן אותם לפעמים אם אנחנו מכינים טורטיה טבעונית, יש אפילו חיילים שאוכלים גם מהאוכל הטבעוני, אבל זה לא שזה יצמצם את צריכת הבשר שלהם".

בזווית העין הוא מבחין באחראי המטבח רב-סמל בכיר (רס"ב) אדיר לוגסי, שלקח את הרפורמה הטבעונית בצה"ל כפרויקט אישי. "כשהייתי נגד מטבח צעיר מתוך גדוד שלם היו חמישה חיילים צמחונים ובכלל לא הכרנו את המילה טבעוני. היום זו כבר אוכלוסיה גדולה שחייבים לטפל בה, זה לא ברמה של לזרוק להם שניצל תירס. לאט לאט, ניסינו לראות איך אנחנו מתקדמים בעניין הזה וגם החיל והפיקוד רתמו אותנו לעניין. הכנסנו כל מיני סדנאות לבישול של אוכל צמחוני וטבעוני", הוא מספר. רס"ב לוגסי זכה לאחרונה בפרס הערכה על חדשנות בשימוש בתחליפי בשר מעמותת "מיטלס מאנדיי" בישראל בהובלת מיקי חיימוביץ', שמטרתה היא להוביל מגמה של צמצום בצריכת הבשר. "אני אומר שצריך לנסות, לעשות יום אחד ביחידה בלי בשר ולראות את התגובות".