מהחדר הזה תצאו מוכנים למבחן הכשירות

מה קורה כשבית הספר לפיקוד מחליט לקחת את מבחן הכשירות הסטנדרטי ולהפוך אותו לארבעה חדרים הרפתקניים ומאתגרים במיוחד? רגע לפני שקורס מ"כים חדש ייפתח בצריפין, יצאנו לראות מה קורה כשמחליטים "לכלוא" את המפקדים של המפקדים שלכם. קבלו הצצה ל"אסקייפ-פיקוד" הראשון בצה"ל

18.11.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

את בוקר אותו יום חמישי פתחו מפקדי בית הספר לפיקוד, שיושב תחת מערך מגל, בצורה קצת שונה - במקום להתעורר לשגרת היום הסטנדרטית שלהם, הם חזרו לרגע לנעליים ישנות מתקופתם כטירונים, כאשר מאחורי דלתות חדריהם הכריזו בקול חזק וברור "הקפצה!". תוך שניות חברי הסגל המופתעים כבר היו על הרגליים, ובעוד הם תוהים מה כל ההמולה מסביב - התיישבו בדממה באולם. 

"אתם בטח תוהים מדוע התכנסנו כאן", שאלה אותם בחיוך מפקדת בית הספר לפיקוד שבצריפין, סא"ל אווה הונדרט, "בקרוב אתם עומדים לעבור את בוחן הכשירות התקופתי, לכן, אתם עומדים להשתתף בהכנה מיוחדת שנבנתה בשבילכם לקראת המבחן הזה - חדרי בריחה".

 

בתור מפקדים הם יודעים לזהות תחרות כששומעים עליה, ובעודם מזדקפים בכיסאותיהם, הם מבינים שעכשיו תורם להוכיח את עצמם. 

כל אחת מהפלוגות קיבלה לוח זמנים מדוקדק, לפיו תדע מתי יהיה תורה להפגין את יכולותיה בחדרים השונים. הראשונה לקפוץ למים הייתה פלוגת גרניט, אחריה הגיעו גם פלוגות דולומיט, בזלת ואופיר. המפקדים הגיעו מצוידים בדגלי יחידה מתנוססים מעל ראשם וכשצבעי בית הספר לפיקוד מרוחים על פניהם.

"יש לכם 20 דקות לכל חדר", מסבירה אחת ממש"קיות הצפ"ה רגע לפני הכניסה לחדרים, "כל אחד מהם מהווה פרק שאתם עומדים להתמודד איתו במבחן הכשירות שלכם מחר. תהיו חדים וממוקדים. בהצלחה".

 מבחן כשירות הוא חלק מהותי ומכונן בהכשרת המפקד. מדובר בבוחן המורכב מארבעה נושאים שמוודא שכל אחד ואחת מהמפקדים והמפקדות מוכן לימודית, ערכית וגופנית להתמודד עם האתגרים הניצבים מולו כמפקד.

"הם עוברים חמישה מסעות, הולכים קילומטרים ארוכים כל יום, קמים ראשונים והולכים לישון אחרונים. הכשירות שלהם היא קריטית לתפקוד בית הספר כולו", מדגישה קצינת הצפ"ה של בית הספר לפיקוד, סגן שיראל דהאן, את החשיבות שבהכנה למבחן, "הוא כולל בוחן אימון גופני של ריצה ופק"לים, בוחן קליעה ומבחן עיוני שבודק את רמת הבקיאות שלהם ברובאי 03, חינוך וידיעת הארץ. מי שלא עובר - לא נשאר מפקד".

וכמובטח, אותם נושאים "קמו לתחייה" בארבעה חדרים שונים - א"ג, רובאי וחינוך, קליעה ו"משרדי". החל ממשימת בטן סטטית, דרך השלמת 10 הוראות הבטיחות לשימוש בנשק ועד לשיבוץ ערי מדינת ישראל על מפת ענק. בכל חדר חיכו למתחרים אתגרים אותם יכלו לפתור אך ורק בעזרת הידע המקצועי שלהם, הנחישות ושיתוף הפעולה ביניהם.

"החלטנו שצריך למצוא דרך להראות למפקדים שגם מבחני הכשירות האלה חשובים, ושהמבחן הזה יהפוך גם את המ"כים אותם הם מכשירים להרבה יותר טובים", מציינת סגן דהאן. 

כל פלוגה שנכנסה לחדרים הפגינה עבודת צוות מרשימה, ובין טיפוסים על כיסאות, שקילת חפצים, ופענוח חידות, בסוף 20 הדקות של כל חדר כמעט ולא נותרה קבוצה שלא הצליחה להימלט.

"ההכנה הזו אפשרה לנו כבית ספר לראות איפה יש לנו פערים", מחדדת סגן דהאן, "בסופו של דבר המטרה שלנו היא להרחיב את הפיילוט הזה הלאה, גם למכ"ים המתחילים עצמם וגם לבסיסי הטירונות".

רק לאחרונה הוסיף בית הספר לפיקוד תכנים נוספים - פורומי הכשרה והעשרה למפקדי בית הספר אותם יעברו במהלך קורס המכ"ים עצמו, ובעתיד, בית הספר אף מתכנן לעשות שימוש בטאבלטים לטובת הכשרת החניכים, כחלק מתפיסת הטירונות החדשה.

את ציוני הבוחן המפקדים עוד לא קיבלו, אבל התפקוד בו, כך אומרים בשביעות רצון במערך מגל, היה גבוה במיוחד. ובאשר לתחרות? את המקום הראשון קטפה פלוגת גרניט שזכתה בגביע דמוי יהלום מלוטש ונוצץ, שמעתה יעבור בין כל הפלוגות המנצחות בתחרויות עתידיות ביחידה.

 ולמה יהלום אתם תוהים? כי "רק יהלום יכול ללטש יהלום", הוא משפט שגור בבית הספר. "כל אחד מהמפקדים כאן הוא יהלום, ללא ספק", מסכמת קצינת הצפ"ה, "ורק הטובים ביותר ראויים וצריכים להכשיר את המפקדים הבאים של צה"ל".