אז מה גורם למישהו לצאת לקורס קצינים באמצע החיים?

הם יגידו שלום יפה למשפחות, יחליפו את הג'ינס במדי ב', ייפרדו ל-7 שבועות מהאזרחות ויחזרו עם ארונות על הכתפיים. לרגל המחזור השני של קורס הקצינים המרוכז החדש לאנשי המילואים, שמענו על מוטיביציה והגשמת חלום. תתכוננו לריאיון בלי שמץ של ציניות

16.10.18
ניב שגיא ויהל פרידולד, מערכת אתר צה"ל

השבוע נפתח בצריפין המחזור השני של קורס קצונה של תומכי לחימה בהשתתפות כ-60 אנשי המילואים של חילות הלוגיסטיקה והטנ״א (טכנולוגיה ואחזקה). זו הפעם השנייה שקורס שכזה מתקיים בצה״ל, לאחר שהראשון הסתיים בהצלחה במאי האחרון.

אז איך בעצם המילים ״מילואימניק״ ו״קצין״ מתחברות? ״עד הקורס הזה, כשהיה חסר קצין בחיל הלוגיסטיקה או הטנ"א, חייל לוחם היה מהגדוד היה משלים אותו", מסביר סא״ל עמוס ברכה, מפקד הקורס וממ״ג (מפקד מגמת מפקדים) בחיל הלוגיסטיקה. אותו חייל אומנם מתפקד בפועל כקצין, אך אין לו למעשה חלק מהסמכויות שהוא צריך כמפקד.

את הפער הזה, כך מסבירים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, פותר קורס הקצינים החדש והמקוצר, שמכשיר אנשי מילואים, אשר מאותרים מראש מתוך היחידות בהן הם משרתים. בסוף הקורס מקבלים המשתתפים את דרגות הסגן או הסרן, בהתאם לתפקידם.

הקורס הראשון עבר שינויים והכנות לקראת המחזור השני: הופקו מסקנות ולקחים, חודשו התכנים הרלוונטיים ואף הוגדל מספר משתתפיו בצורה משמעותית. ״בגדול שמרנו על אותו מבנה שהראה תוצאות טובות בשטח״, מציין סא״ל ברכה, ״אולם התאמנו אותו מחדש לצורכי המשתתפים״.

התוכנית, שאורכה שבעה שבועות, מורכבת משני חלקים: שלושה שבועות המהווים את הכשירות הבסיסית לפיקוד וארבעה שבועות נוספים בהם עוברים אנשי המילואים את ההכשרה החילית המתאימה - התמודדות עם מצבי חירום, בניית חוסן ואיתנות ולמידה מקצועית רלוונטית לחייהם האזרחיים.

ואכן, ניתן היה לראות שהושקעה מחשבה גדולה מאחורי מבנה הקורס ויום ההכנה אליו, בו השתתפו והרצו גם בוגרי המחזור הראשון ששיתפו בדיעבד על החוויה.

"בעקבות הצורך שעלה בגדוד ביצעתי את תפקידי במילואים בלי דרגות ובלי מספיק סמכויות״, נזכר סרן אופיר רייז, ששירת בסדיר כלוחם בגבעתי, וסיים את הקורס הראשון. ״הרגשתי שהייתי צריך לצאת לקורס הזה ומול עיניי עמד העתיד של הגדוד, בעיקר בעת לחימה״.

כשיצא לקורס, מודה סרן רייז, הוא קצת חשש מהתמרון בין קורס הקצונה לחיי המשפחה והעבודה האזרחיים: ״יש לי משפחה, ילדים ואני בעל עסק עצמאי. לעזוב את הכל לשבעה שבועות זו בחירה לא קלה״.

על מנת לאפשר לסרן רייז ולכל אותם אנשי מילואים שדואגים משילוב בין העולמות, הקורס עצמו מתנהל במתכונת מרוכזת של ארבעה ימים בשבוע.

אחרי סיום הקורס המוצלח נותן סרן רייז עצה לצוערים הבאים: ״תגיעו עם ראש פתוח, תספגו כמה שתוכלו. בסוף התקופה אתם תראו שתחזרו לגדוד כמכונה משומנת וכמוקד ידע. וכמובן - אל תשכחו ליהנות. אין ספק שזה שווה את הכול״.

הטיפ הזה הוא בדיוק מה שירדן שם טוב, כיום עובדת של משרד הביטחון ומיום ראשון הצוערת הראשונה בקורס, מקווה להשיג: ״יש לי חששות מכמות החומר שמצפה לי, אבל זה גם בדיוק מה שמרגש בתוכנית הזו״.

שם טוב השתחררה לפני כחמש שנים לאחר שירות משמעותי בתור מפעילת האמרים קרביים ומדריכה לנהיגת שטח, ובחרה לצאת לקורס כדי להיות קצינת טכנולוגיה ואחזקה בעת שירותה במילואים. 

״תמיד אמרו לי שיש לי אופי של קצינה ולא יצא לי להגיע לבה״ד 1 במהלך השירות הסדיר שלי", היא מסבירה בחיוך את ההחלטה, ולא מסתירה לרגע את התרגשותה: ״הצבא חשוב לי מאוד ואם כבר מילואים אז למה לא לעשות את זה בצורה הכי משמעותית שאוכל?״

המוטיביציה הגבוהה של המשתתפים ממש לא מפתיעה את סא"ל ברכה. ״לאדם שמגיע עם רצון לעשות מילואים ואפילו קורס קצינים, יש כמות ערכים עצומה״, הוא מדגיש ומתאר עם ברק בעיניים את אחד מהרגעים המרגשים בקורס הקודם.

ערב לפני טקס הסיום העבירו הצוערים אל מדיהם החדשים את כל הסיכות והסמלים שאספו במהלך שירותם בצבא - בסדיר ובמילואים. ״זה החזיר אותם אחורה וסגר להם מעגל", משתף סא״ל ברכה, "אני בטוח שאותן תחושות יעלו גם במחזור הקורס הזה״.

לאור התגובות החיוביות הרבות, עליהן מספר סא"ל ברכה, השאיפה העתידית היא להמשיך להרחיב את הקורס גם אל חילות ומערכים אחרים בצבא: ״קיבלנו הרבה יותר כוח ומוטיבציה בזכות האנשים האלה, שמקריבים ומשקיעים את חייהם בשביל הצבא״.