פורצת הדרך שפיתחה את המערכת שלא קיימת באף צבא אחר

מול האתגר הטכנולוגי ושורת הדרישות המורכבות, היה נראה לא פעם שמדובר פשוט במשימה בלתי אפשרית. אבל כל זה לא עצר את רס"ן לי גל גפני, שפעם אחר פעם התעקשה להמשיך עד שהצליחה לייצר מערכת מתקדמת וחכמה, שתשנה את שדה הקרב עבור הכוחות המתמרנים בשטח. רגע לפני שקיבלה את אות הרמטכ"ל למצוינות טכנולוגית, תפסנו אותה לשיחה צפופה על ההתעקשות להמשיך בדרך שלה, ואפילו הצלחנו לדלות כמה פרטים מעניינים על המערכת פורצת הדרך

14.11.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

כשחבריה למסלול העתודה בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל השתבצו ביחידות חיל האוויר, רס"ן גפני ידעה שהיא תעשה הכול כדי לשרת בחט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה של אט"ל). שם, היא השתלבה מיד בפרויקטים בעלי אתגר טכנולוגי וחשיבות גבוהה והצליחה פעם אחר פעם לעמוד במשימה מול לא מעט חששות.

המשפחה המורחבת והחברים שמכירים אותה לא היו מופתעים כשביום חמישי האחרון רס"ן לי גל גפני זכתה באות הרמטכ"ל למצוינות טכנולוגית, והוכיחה רשמית אחרת לכל מי שלא האמין שהמערכת שהיא מפתחת בעשור האחרון בכלל אפשרית.

"הרעיון מתחיל להתגבש אצלי לפני כשמונה שנים", משחזרת רס"ן גפני בשיחתנו רגע לפני הטקס. "אני מהנדסת מערכת צעירה, שמקבלת קונספט רעיוני - צורך מסוים שעולה מהמפקדים בשטח ומהפיקוד הבכיר בצה"ל. הדרישה היא למערכת עם יכולות תקיפה והגנה מתקדמות, שתהיה טקטית ותתמרן עם כוחות היבשה בשטח. זה משהו שלא עשו עוד באף צבא אחר".

משם, רס"ן גפני יוצאת למסע ארוך, בו תידרש פעם אחר פעם להתעקש קודם כל בפני עצמה ואז בפני אחרים שהמערכת שהיא מפתחת אכן בת ביצוע. "כשאתה עושה משהו לא טריוויאלי, ומתעסק בתחום שחדש לך לחלוטין, מיד עולים המון סימני שאלה. הטענה בהתחלה הייתה שזה לא אפשרי טכנולוגית", היא מסבירה את הסייגים. "זה בסדר - חובת ההוכחה היא עלינו ועשינו את זה. בשלב הראשון, אנחנו מתחילים בסדרה של בדיקות וניתוחים הן מול הגורמים הצבאיים בשטח, ביניהם מפקדי אוגדות וחטיבות, והן מול התעשיות הביטחוניות, להוכיח שהמערכת ריאלית - על כל שלביה ודרישותיה המורכבות".

עם זאת, בשש השנים הראשונות נראה שהעבודה על הפרויקט עומדת במקום, וכי על אף שורה ארוכה של פגישות עם גורמי צבא ותעשייה, הוא לא מתממש לכדי מערכת נשק. ואז, רס"ן גפני נכנסת לתפקידה הנוכחי, רמ"ד טית"ן (טיל תקיפה ניזום) וחימוש רשתי, ומחליטה לשים דגש ולקדם את פיתוח המערכת. הרע"ן שלה והיא יוצאים לתהליך פיתוח אינטנסיבי ולסדרת ניסויים המתמקדים בהתחלה בכל רכיב של המערכת, ומוכיחים כי כל מה שנותר הוא רק להרכיבה ולנסות אותה בשלמותה.

אלא שמחוץ למשרדי החטיבה הטכנולוגית ולאתרי הניסויים החיים ממשיכים. רס"ן גפני, ששום קושי לא עצר אותה עד היום, יוצאת לחופשת לידה, רגע אחרי שהשקיע את מרב מאמציה בעבודה על המערכת, אך נמצאת חודשים בודדים לפני שתערוך את הניסוי המסכם ותדע האם למעשה היא הצליחה. את שלושת החודשים הבאים היא תבלה בקשר טלפוני ישיר עם המפקד שלה ותעקוב אחר התקדמות המערכת צעד אחר צעד.

"אני חוזרת מחופשת הלידה לתמונת ניצחון", מתארת רס"ן גפני. "אני מגיעה לשטח בו מתבצע הניסוי של המערכת בשלמותה, לאחר שהכנו את המטרות של האתגרים המבצעיים. את הרגע הזה שם בניסוי, שאני רואה את המערכת שלנו משמידה את המטרות ועומדת במשימה, אני לא אשכח".

אז באיזו מערכת מדובר בדיוק? אומנם לא ניתן להרחיב יותר מדי בפרטים, אך רס"ן גפני מבקשת לנסות ולתאר לנו בכל זאת מושג כללי: "זו מערכת נשק שהיא גם התקפית וגם הגנתית, והיא נועדה להתמודד עם איומים עכשוויים ועתידיים של צה"ל".

"המערכת מגיעה להישגים משמעותיים המבדילים אותה מהמערכות הקיימות", היא ממשיכה, "קודם כל, יש לה יכולת להתנייד על גבי רכב עם הכוחות המתמרנים בשטח, ועדיין לכלול יכולות תקיפה והגנה מתקדמות. הישג נוסף ומורכב לא פחות, הוא פיתוח אלגוריתמיקה חכמה שמאפשרת למערכת לסגור מעגלי אש בעצמה, מרגע הזיהוי ועד לתקיפת המטרה. זו יכולת שתשנה את שדה הקרב ותשפר משמעותית את ההתמודדות של צה"ל הן עם איומים קצרי טווח ומהירים והן עם ארוכי טווח ועוצמתיים על כוחות היבשה".

תהליך פיתוח המערכת, היא מבהירה, עוד לא הסתיים. מדובר בתהליך ארוך, שצפויים במסגרתו עוד ניסויים הקשורים בבטיחות וסגירת קצוות אחרונים - לפני כניסתה המיועדת לשימוש נרחב בצה"ל.

את האות המכובד קיבלה רס"ן גפני לצד 10 משרתים נוספים אשר עשייתם הטכנולוגית בשנה האחרונה בלטה לחיוב והשפיעה על ביטחון ישראל. כולם נבחרו על ידי ועדה שמינה ראש מפא"ת המורכבת ממפקדים בכירים לשעבר במערך הטכנולוגי. "האות", כך אומרים באט"ל. "ניתן עבור מצוינות, מסירות ודוגמה אישית יוצאת דופן לקידום היכולת המבצעית של צה"ל ביישום טכנולוגיות מתקדמות, שישפיעו על ביטחון ישראל ויותירו חותם לשנים הבאות. בנוסף, שלושה מן האותות המוענקים הינם מיוחדים, ומקבלים אותם בעבור תרומתה ופעילות יוצאת דופן לאורך השירות".

"אני חושבת שזו זכות גדולה להיות כאן במעמד הזה", מסכמת רס"ן גפני. "אני מתרגשת והמשפחה שלי עוד יותר, גם אבא שלי וסבא שלי שירתו באט"ל ויש לזה משמעות מיוחדת לנו כמשפחה. אבל הזכות העוד יותר גדולה, היא להתעסק יום יום בעבודה שאני אוהבת ושמאפשרת לי להשפיע ולחולל שינוי משמעותי ביכולת המבצעית של צה"ל לממש את משימתו".

זה אולי משפט סיכום יפה, אך רגע לפני שהיא נכנסת לאולם ודקות לא רבות לפני שתעלה לבמה, היא מבקשת לסיים במסר חשוב למפתחי טכנולוגיות בכלל ולקצינים ולקצינות בתחילת הדרך בפרט: "הסוד הוא להעז לחלום, לשאוף ולהשיג. אני באמת חושבת שעם היכולת המיוחדת והמוטיבציה שיש לקצינים צעירים, אין גבול למה שאפשר להשיג. צריך לדעת לנצל את ההזדמנות משני הכיוונים, גם שהם יבינו כמה הם תורמים וגם שהמערכת תבין. לי אמרו שזה לא אפשרי, אז המשכתי והוכחתי אחרת. אני יודעת כמה זה לא קל להתמודד עם הקשיים בדרך, אבל מהמקום הזה אני יכולה להבטיח לכם שבסוף אם תתאמצו - תצליחו".