בשבוע שעבר נחתה בנתב"ג משלחת השפים של צה"ל, בתום שלושה שבועות רחוקים מהבסיסים בהם הם מבשלים בשגרה. הכל במטרה לייצג בגאווה, ובפעם השנייה, את המטבח הישראלי, ויותר מכך - הצבאי, בתחרות בינלאומית מיוחדת במינה שהתקיימה ברוסיה תחת השם "משחקי הצבא".

פורמט התחרות מחבר בין צבאות שונים מרחבי העולם, ובוחן אותם, מצד אחד במקצים שונים בתחומי הצבא, כמו דיוק בהפצצה אווירית, תחרויות טנקים, ומהצד השני את יכולות הבישול שלהם. 12 מדינות, בהן סין, ארמניה, קזחסטן, אנגוליה, דרום אפריקה, בלרוס, אוזבקיסטן, אייזרביג'ן, ורוסיה, כמובן, הגיעו אל אחד מבסיסי הצבא הרוסי, כדי להתחרות על המקום הראשון. 

בשבוע הראשון של התחרות, התקיימו אירועי הפתיחה החגיגיים, בהם בין היתר סיפקה כל משלחת של טבחים למתחרים שלהם טעימה מהמטבח המאפיין את המדינה שלהם. 

"בחרנו להתמקד במאכלים שקיימים במטבח הישראלי באופן מובהק", משתף מפקד המשלחת, סא"ל אורן שביט, "המנות בתפריט שלנו כללו תבשילי קדרה, בשר ודגים המתקשרים לארוחות שישי המסורתיות. מכיוון שמדובר במנות מתובלות ועשירות, הן מאוד הרשימו את השופטים, ובחלק הזה אף זכינו בניקוד הגבוה ביותר".

מיקום התחרות ברוסיה הרחוקה דרש מהמשתתפים להתנסות גם בבישול הצבאי הרוסי - שמתאפיין בבישול שדה. "בארץ, ההסתמכות בשטח היא בעיקר על מנות הקרב", מספר סא"ל שביט, "בעוד השפים הרוסים מומחים בבישול שכזה. זה היה אתגר חדש, מרענן ומעניין קולינרית".

יריית הפתיחה של השבוע השני הייתה ירייה של ממש - שכן, אחד המקצים עליהם נבחנו היה ירי בקלצ'ניקוב אל עבר מטרות. "קלצ'ניקוב הוא אינו רובה שמשתמשים בו בצה"ל לרוב, ובטח שלא הטבחים הצבאיים", אומר מפקד המשלחת בחיוך, "כדי להתכונן, נסענו למתקן אדם ולשייטת 13, עוד בתקופת האימונים בארץ".

ההכנות לתחרות החלו עוד בחודש מרץ וכללו שלל תחרויות בישול מקומיות, יום כשירות חילית, בו נבחרו הטבחים היוצאים למשלחת, ואימוני כושר גופני שנועדו להכין את הצוות ליום הספורט ולתחרות הירי.

לאחר נצירת הנשקים, המשיכו 12 המדינות בחזרה אל המקום המוכר - המטבח, והפעם, התפריט היה חופשי לחלוטין, וכלל הכנת מרק כמנה ראשונה, מנה עיקרית וקינוח.

השבוע השלישי הגיע ואיתו גם הגמר - אליו העפילה בגאווה גם המשלחת הישראלית. "הגמר גם נקרא 'שלב הקופסה השחורה'", מגלה מפקד המשלחת, "במקום לקבל מוצרים ידועים ומוכרים, כל קבוצה מקבלת מעטפה עם רשימה אקראית של מוצרים לצורך המשימה".

סגל השופטים שזכה לטעום משלל המאכלים המרשימים הורכב ממפקדי המשלחות מכל ארץ, וממפקד בית הספר לבישול צבאי של הצבא הרוסי. "תבשיל הבשר שהכינה המשלחת תפס את תשומת הלב שלהם", התגאה מפקד המשלחת, "הגשנו אותו לצד ריזוטו עם גריסים, פתיתים ותפוח אדמה אפוי".

את כלל המנות שהשפים הכינו בתחרות, תשמחו לגלות שניתן להכין גם אצלכם בבסיס: "הן מבוססות על מוצרים בסל המזון הצבאי. המשלחת הזו דחפה אותנו לקצה גבול היכולות שלנו, וגרמה לנו ליצור דברים מדהימים. המטרה היא, כמובן, להביא אותם גם לחיילים בקצה. אין זמן טוב מתקופת החגים לנסות לגוון ולעשות כן".

השנה למקום הראשון הגיעה רוסיה, ולמקום השני והשלישי הגיעו סין וקזחסטן. המשלחת הישראלית קטפה את המקום השישי. "אני חושב שעשינו צעד משמעותי גם מבחינת הגאווה הלאומית, וגם הגאווה הצה"לית", משתף מפקד המשלחת, "נמשיך להשתתף בתחרויות כאלה ולהפגין את יכולות הצבא שלנו. זו פלטפורמה אדירה, ואנחנו משתפרים יותר ויותר בכל פעם".