זה התפקיד שכל חייל בצה"ל מכיר

הם היו ה"הקשב!" הראשון שלנו בצה"ל, בזכותם למדנו על שלשות ועל טורים, ובעיקר על משמעת ומשמעות הצבא. הם עזרו לנו לעבור את הימים הראשונים על מדים וכעת, מפקדי הטירונים במערך מגל מספרים לנו קצת על איך נראית שגרת היום בשירות שכל כולו הוא שלב הטירונות. כך זה נראה מהצד השני

30.07.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

שלב הטירונות הוא שער הכניסה של כל אחד ואחת מאיתנו לצה"ל, אך ישנם אנשים שהופכים את הטירונות למה שהיא, הם נמצאים שם בשבילכם ומלמדים אתכם כל מה שאתם צריכים לדעת על הצבא - המפקדים.

רב"ט שרון רום ורב"ט שקד דורון, הם שני מפקדי טירונים במחנה 80 תחת מערך מגל, המערך שמכשיר את הטירונים ברמת רובאות 02 בצה"ל. תפסנו אותם לשיחה צפופה רגע לפני שדור המ"כים החדש מתגייס כדי לנסות ולהבין אחת ולתמיד, איך זה להיות מ"כ במגל?

אז מה זה מ"כ?

"מ"כ הוא מפקד כיתה של כ-15 טירונים. הוא לוקח את מחזור הטירונים ודואג באופן אישי להפוך כל אחד ואחת לחיילים לכל דבר", משתף רב"ט דורון. "אנחנו דואגים להכל, החל מבעיות ת"ש, רפואה, ועד להעברת כל התכנים המקצועיים להם הם זקוקים - חניכה במטווחים, שדאות, עזרה ראשונה, כושר גופני והקניית הערכים לקראת השתלבותם בצה"ל".

איך הגעת לתפקיד?

"הייתי במכינה קדם צבאית, שם כיוונו אותי לשרת בתפקיד משמעותי ופיקודי", משתפת רב"ט רום, "כך גיליתי על תפקיד המ"כית והרגשתי שזה מה שאני צריכה לעשות. ניסחתי בקשה לנסות להתמיין, ולבסוף קיבלתי את השיבוץ".

"אני התגייסתי ישר אחרי התיכון", מוסיף רב"ט דורון, "אני בן יחיד, לכן אני לא יכול לשרת בתפקיד קרבי וניסיתי למצוא מקום בו אוכל באמת להשפיע. בהתחלה לא היה לי מושג מה זה להיות מ"כ, אבל עכשיו אני מבין שזו הייתה הבחירה הנכונה בשבילי".

על כמה מחזורים פיקדתם?

"שני מחזורים", עונים המפקדים יחד, "יש המון הבדלים בין מחזור למחזור, אם זו בדרך בה עומדים בלחץ, או בתפיסת הפיקוד שמשתפרת מפעם לפעם. בסופו של דבר ההכשרה הכי טובה לפיקוד היא הניסיון שצוברים", מחזק רב"ט שקד.

איך אתם רואים את החיילים שלכם?

"בהתחלה הם קצת בשוק", מודה רב"ט דורון, "אבל גם אני הייתי ככה, וזה עובר. יש משהו מיוחד בלהיות חלק מההתפתחות של בן אדם ולאט לאט ללמוד להכיר אותו. גם אם זה לתקופה קצרה של חודש".

"מגיעים אליי מגוון של חיילים", משתפת רב"ט רום, "וזה לא משנה מאיפה בא החייל או מה העבר שלו. פיקדתי למשל על חייל שגדול ממני בשנתיים וגם על כאלה שקטנים ממני בשלוש שנים".

מה הכי קשה?

"זה תפקיד מאתגר מאוד", מדגיש רב"ט דורון, "יש לחץ של זמן וחוסר שעות שינה, ולעיתים גם התמודדות עם אוכלוסייה לא פשוטה של טירונים. אבל האתגרים הם מה שהופכים את התפקיד לחשוב כל כך, כי כשאני קם כל יום בארבע לפנות בוקר, אני יודע שאני לא קם בשבילי, אלא בשבילם, וברגע שהצלחתי להבין את זה אין יום שאני לא קם עם חיוך על הפנים".

מה הדבר האהוב עליכם בתפקיד?

"ללא ספק לראות את התהליך", אומרת רב"ט רום בגאווה, "מה שהופך את התפקיד למשמעותי זה לראות איך החייל מגיע בהתחלה ואיך הוא יוצא בסוף - כשהוא מבין את החשיבות של המקום בו הוא נמצא ומעריך את עצמו קצת יותר. זה שווה את הכל".

ומה לגבי דיסטנס?

"אני לא חושב שאני שומר על דיסטנס גדול מדי", מגלה המפקד שקד, "אם החיילים שלי מצחיקים אותי, אני צוחק. אנחנו לא משחקים דמויות, אנחנו מפקדים, ויש לכל אחד מאיתנו את ההבנה של מתי מתאים להתנהג, ואיך".

טיפ שהייתם רוצים לתת למ"כים שמתגייסים עכשיו?

"תהיו עצמכם", אומר רב"ט דורון, "בהתחלה לא יהיה קל אבל אתם תתחזקו מזה, ובסוף יהיה טוב".

"אל תנסו לחקות מפקדים אחרים" מוסיפה המפקדת שרון לדבריו, "תביאו את שיטת הפיקוד שלכם. יש לכם הזדמנות להיות חלק מהתפיסה של הטירון בצה"ל, אתם שער הכניסה שלו לעולם הזה, האמא והאבא שלו לתקופה חדשה בחייו, אז תוליכו אותו בשביל הנכון. זה תפקיד משמעותי שאין כמותו, אין לי ספק שלא תתחרטו לרגע".