תרגיל כיבוי האש של החטיבה הטכנולוגית ליבשה

שמונה שריפות,ארבעה לכודים ומסוק אחד. התרגיל המיוחד של החטיבה הטכנולוגית ליבשה בשיתוף עם חיל האוויר וגורמים אזרחיים, דרכי התמודדות עם אש במסגרת כנס בטיחות מיוחד. אז איך מנסרים רכב בוער לשניים? צפו

21.05.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"מרפאה, קבלו כי יש מפגע של כשלושה - ארבעה טילים, אנחנו צופים אירוע רב נפגעים", קורא הקול בקשר. תוך שניות ספורות החובשים שבתרגיל כבר עולים על האמבולנס בדרך למרכז ה"אירוע". הפאראמדיק האחראי מתדרך את הצוות לקראת התרחיש שמחכה להם: "צפויים נפגעי טראומה, הלם, דימום פנימי וחיצוני - שמרו על ערנות".

לא רחוק משם, "בוערות" שמונה שריפות ומכסות את הזירה בעשן שחור וסמיך. שתי כבאיות חונות בצד, ומתוכן מגיעים חמישה כבאים עם זרנוק. צעקת "פתח!" שוברת את שריקת הסירנות וזרם המים חושף שני רכבים מאחורי הלהבות - הכוחות מזהים שיש "לכודים".


כך זה נראה כשמחנה הניסויים של "מטווח 24" עולה בלהבות, והופך בין רגע לזירת תרגיל רב נפגעים ענק. החטיבה הטכנולוגית, בשיתוף עם חיל האוויר, כוחות כיבוי אש והצלה וצוות חובשים ופאראמדיקים צבאיים, תרגלו דרכי התמודדות עם אש במסגרת כנס בטיחות שנערך לפני מספר שבועות.

תוך חצי שעה מתחילת התרגיל, צוותי כיבוי האש מנסים להגיע לארבעת "הפצועים" שלכודים במכוניות שנמצאו. הצוותים מקיפים את האזור במקצועיות, מצליחים לעצור את התפשטות האש, אך הנזק שנגרם לרכבים גדול מדי, ואחד הכבאים מכריז: "אי אפשר לחלץ באופן רגיל, נהיה חייבים לנסר".

עם מתן הפקודה ניגשים הכוחות לכבאית ומוציאים כלי ניסור מיוחדים. "כרגע הכוחות מטפלים בחיתוך שתי המכוניות בעזרת כלים מיוחדים", מסביר סגן מפקד שדה ניסויים 24 ויוזם התרגולת, אע"צ יעקב אליהו. "הם מוציאים את ארבעת ה"נפגעים" בזה אחר זה דרך חלל שפערו בצד הרכב".

"אנחנו מדמים כאן כמה דרגות של פציעות", מפרט אחד הפאראמדיקים ומצביע על הפצועים, "יש מישהי שנפצעה קל יחסית מרסיס באזור המצח, לעומת פצוע שסובל מדימום קשה עקב חתיכת עץ בחזהו. באירוע מהסוג הזה אנחנו מסווגים את דחיפות הפציעות כדי שנצליח להגיע לכמה שיותר אנשים".

מרחוק כבר אפשר לשמוע את קול הלהבים המסתובבים של מסוק חיל האוויר שמוזנק למקום. עם נחיתתו, צוותי הרפואה מעלים את הפצועים בעזרת אלונקות - זוהי הדרך המהירה ביותר להגיע לבית החולים הקרוב להמשך הטיפול.

העשן מתחיל להתפוגג, דלתות המסוק והאמבולנסים נסגרות, ומכריזות על סיום התרגיל.

במהלך היום התנסו הכוחות בתפעול תרחישים ממוקדים: "חילקנו את המשתתפים לשתי קבוצות", מסביר אליהו, "קבוצה אחת תרגלה חילוץ אנשים מחדר אפוף עשן, בעוד שהקבוצה השנייה קיבלה הנחיות על הפעלת מטף אש והתמודדה עם חבית שבערה".

"תרגול ההתמודדות עם הסיטואציות הוא קריטי", הוא מדגיש. "אלו מקרים שעלולים להתרחש בכל רגע נתון בכל אחד מהבסיסים וזו האחריות שלנו לדעת לתת להם מענה ראשוני הולם".

"אני מרגיש שהתקדמנו צעד נוסף קדימה ליצירת שפה משותפת בין גופי החילוץ השונים", משתף סגן מנהל אג"ם ב"איחוד הצלה", אופיר בן יצחק.
"התרגיל עבד בדיוק לפי התכנון", מסכם אליהו. "כל אחד מהכוחות אייש את גזרתו בצורה המקצועית ביותר, ואני מאמין שבמידה ויתרחש אירוע שכזה במציאות - נדע לעבוד יחד ולהציל חיים".