המפקדים שלכם במסר מיוחד רגע לפני הטירונות

הטירונות שלכם אולי נמשכת כשלושה שבועות, אבל בשבילם היא שירות צבאי שלם. מפקדי ומפקדות הכשרת רובאי 02 כבר נמצאים בשיא ההכנות לקראת הטירונים החדשים. אז רגע לפני שהם פותחים מחזור נוסף - גייסנו את המ"כים של ניצנים, מחנה 80 וביסל"פ, ושאלנו אותם על דרך הפיקוד שלהם, על הפרידה מה"הקשב!", וקיבלנו הצצה מיוחדת לרגעים הראשונים בצה"ל מהעיניים שלהם

31.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

מהרמטכ"ל ועד לאחרון החפ"שים אין חייל בצה"ל שלא התחיל מאותה נקודת זינוק - הטירונות. אותו שער כניסה מוכר שמפגיש אותנו עם צה"ל לראשונה ומנסה, בתקופה קצרה, להסביר את המשמעות בלהיות חייל.

את התקופה הזו מובילים בקרב המשרתים שעושים טירונות 02, קבוצת אנשים איכותית שהמנהיגות זורמת בעורקיהם - המ"כים. בשבילם הטירונות נמשכת שנתיים, או שנתיים ושמונה חודשים, בעוד מחזור אחר מחזור, הם מנסים להשריש בכם ערכים ומוטיביציה לקראת שירותכם הצבאי.

תגיד "המפקדת". לא "הקשב" - סמל אופק חנוך, מ"כית במחנה 80 (בט"ר דותן):

"אני עומדת לפתוח עכשיו את המחזור השמיני שלי וכבר לא יכולה לחכות. אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת הכנות, סוג של רענון בין מחזורים, ומניקיון המגורים ועד לציוד שמחכה כבר על המיטות - אנחנו מסדרים הכול לקראת ההגעה של הטירונים.

הרבה אנשים טועים וחושבים שטירונות היא מעין תפיסה מקובעת, שלא משתנה או מתפתחת בהתאם לחיילים שמגיעים אליה, אבל האמת שזה ממש לא נכון. בין הטירונות שאני עברתי, לזו שאני מעבירה עכשיו יש הבדלים עצומים, ועם תפיסת הטירונות החדשה של "2020" דברים נראים אחרת.

אין יותר "הקשב המפקדת" וידיים מאחורי הגב, במקום זה אנחנו מאפשרים מרחב למידה והיכרות עם המערכת בצורה נוחה יותר. הם כן עדיין צריכים לפנות אליי בתור "המפקדת" שזו פנייה רשמית יחסית, אבל מסבירים להם את ה"למה" במקום פשוט להגיד "ככה". זה מאפשר יצירת קשרים עמוקים יותר וגורם להם להעריך אותנו יותר כמפקדים וכאנשים לפני הכול".

ניצנים של שינוי - רב"ט ינון מגר, מ"כ במחנה ניצנים:

"הדבר הכי חשוב בלהיות מפקד הוא ההבנה שלכל חייל יש את הדרך שלו, ושעם כל חייל צריך לדעת לפעול בצורה אחרת ולדעת להתאים את עצמך אליו. האוכלוסייה שמגיעה לטירונות 02 היא המגוונת ביותר מבין כל הטירונויות, אתה מוצא את עצמך מפקד על מחזור שיש בו אנשים ממגוון אוכלוסיות, שישובצו בשירות הסדיר שלהם במגוון רחב מאוד של תפקידים, וזה דורש דינאמיות פיקודית.

טירונות זה המקום לקבל את המשמעת העצמית ואת יכולות הבסיס שנדרשות מכל חייל, ואנחנו, כמ"כים, מהווים בשביל כל אחד ואחד שנכנס בשערי הבסיס את צה"ל כולו. לכן חשוב שעם כל היחס העוטף והמכיל שנעניק לו נדע גם לא להתפשר ולדרוש ממנו לעשות את המקסימום.

 לי אישית חשוב להעביר משהו שיהיה להם ערך מוסף. אני פותח בקרוב את מחזור הטירונות הרביעי שלי וגם שם, בדומה למחזורים קודמים, אנסה לקחת את התקופה הלא כל כך ארוכה הזו ולהפוך אותה למשמעותית בשבילם".

"אתה מבין שהדרך שאתה מפקד בה, תעצב אותם כמפקדים בעתיד" - רב"ט עידן חתוכה, מ"כ בבית הספר לפיקוד:

"כשאתה מקבל במנילה את האפשרות להיות מ"כ במגל הרבה דברים עוברים לך בראש, אתה מדמיין את עצמך עומד מול חיילים, מלמד אותם דברים בסיסיים כשיש לך שלושה שבועות לעשות את הכול. אבל מה שאתה לא תמיד לוקח בחשבון זה אופציה קצת אחרת - לפקד על טירונים שעומדים להפוך למפקדים בעצמם.

בית הספר לפיקוד מכשיר בתקופה של ארבעה וחצי חודשים את המ"כים של העתיד, שם גם אני הוכשרתי בעצמי. לחזור להיות מפקד במקום הזה זו סגירת מעגל, יש לי הרבה כוח בידיים כי עם כמה שטירונות משפיעה על חייל אחד, מאחורי מי שעומד להיות מפקד עומדים גם החיילים שעוד יהיו לו. אתה מבין שהדרך שאתה מפקד בה תעצב אותם כמפקדים בעתיד.

הציפיות שלי מהחיילים שעומדים להגיע אלי המחזור הקרוב הן די פשוטות - תנו את ההכי טוב שלכם, אבל באמת את ההכי טוב, ואז גם אם תיכשלו, תדעו שלפחות ניסיתם וזו הצלחה בפני עצמה". 

02 - לא מה שחשבתם - רב"ט ירין מקבילי, מ"כית במחנה 80 (בט"ר דותן):

"כמעט ואין חייל שלא מגיע אליי בשבוע הראשון של הטירונות ושואל אותי, או את עצמו 'למה?'. 'למה הגעתי לכאן?', 'מתי יצא לי להשתמש בנשק שוב בכלל?' או אפילו 'למה התפקיד שלי חשוב למערכת?'. ובכל פעם מחדש התשובה שלי זהה - אין דבר כזה תפקיד לא חשוב. 

ברור שיש הבדלים בין טירונות שקרביים עוברים לבין מה שאנחנו עושים כאן, אבל המהות של מה שאנחנו עושים והחשיבות של זה היא אותו הדבר בבסיס - להבין איפה אתה נמצא. ואולי אתה לא לוחם בעצמך, אבל בזכות העבודה שלך כנהג, מש"קית ת"ש או מאבטח מתקנים - לוחמים יכולים לבצע את העבודה שלהם טוב יותר.

אני תמיד דורשת מחיילים שלי שקודם כל יאתגרו את עצמם, בסוף טירונות זה להוציא אותך מאיזור הנוחות שלך, לזרוק אותך בחדר עם עוד שישה אנשים שאתה לא מכיר, ולגרום לך להתמודד עם סיטואציות הזויות שלא חשבת שתצטרך לעבור בחיים.

אבל דווקא מהמקום הזה, דווקא דרך המשמעת הקצת נוקשה ושונה, ודרך החיבור עם אנשים שלא פגשתם אף פעם, יוצאים מאנשים דברים שהם לא ציפו מעצמם, והם מכירים את עצמם מחדש.

אז הציפייה שלי מהמחזור הבא? שיגיעו לכאן בראש פתוח, שידחפו את עצמם לקצה גבול היכולת ויוציאו מזה את המקסימום. אנחנו כאן בשביל כל שאלה, ובשביל להפוך את הכניסה לתקופה החדשה הזו בחיים שלכם לקצת יותר קלה. מחכים לכם שתגיעו".