הרחפן ה'חבלני' החדש נגד מטענים בגבול עזה

כבר יותר משנה שאירועי 'שומרי הסף' מהווים אתגר בזירה הדרומית. בכל שישי מנסים מתפרעים פלסטינים לחבל בגדר ולפגוע בכוחותינו, בין היתר באמצעות מטענים מסוכנים. מתוך הצורך לסכל את כוונותיהם, עלה פתרון בדמות רחפן שפיתחו מיטב המוחות בצה"ל במעבדת החדשנות של זרוע היבשה. בעזרת יד רובוטית משוכללת הופכת פעולה צמודת-גדר - לפשוטה, יעילה ובטוחה יותר: "אין ספק שמדובר בפיתוח שמשנה את שדה הקרב כפי שאנחנו מכירים אותו". קבלו הצצה

30.10.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"כל עוד יש גדר - יהיה גם מי שיתקן אותה", מצהיר בשיחתנו סא"ל ט', ראש ענף לוחמה תת קרקעית בחט"ל, בעודו מסביר עד כמה נוכחות החבלנים ואנשי האחזקה על גדר המערכת היא קריטית.

"בין אם מדובר בהפגנות 'שומרי הסף', ניסיונות חדירה או חבלה בגדר -  בסוף האויב מנסה לפגוע בנו", ממשיך ט', "התפקיד שלנו בענף הוא לזהות את האתגרים והבעיות האלה בשטח ולהמציא את הפיתוח הטכנולוגי הבא, שיפתיע את האויב ויוביל אותו לכישלון מוחלט".

את אחת מהדוגמאות למימוש אותה תפיסה, שבאה כמענה ישיר ואפקטיבי לתופעת הנחת המטענים, תוכלו לזהות כבר בזמן הקרוב 'מזמזמת' ומרחפת מעל שמי הגדר. 

"יצרנו רחפן חדש לגמרי בעל זרוע רובוטית ייחודית", משתף הרע"ן. "הוא מסוגל לא רק לסייע, אלא ממש להחליף את הצורך בהגעה של החבלן לגדר במשימות של הרמת מטעני צד ומוקשים, ובכך לצמצמם את הפגיעה מעבר לגדר ולצידה".

"ברגע שמטען מונח, הצורך בפינוי ובנטרול שלו הוא מידי", הוא ממשיך, "הרחפן יאפשר לכוחות ההנדסה של יהל"ם, שאמונים על מתן המענה לאירועים מסוג זה, להיות על הגדר ובו בזמן - קילומטרים רחוק ממנה. בטוחים יותר, ומדויקים לא פחות".

את הרעיון, שפותח במסגרת "האקתון" בשנת 2018, יזמו רס"ר עדן בן חמו, מפקדת קורס אופטיקה בבה"ד 20, וסמ"ר אופיר ישורון, שהדריך באותו קורס."אחד הדברים שאנחנו נותנים להם מקום בחט"ל הוא היוזמה מהשטח", מדגיש סא"ל ט', "בזכות היצירתיות שלהם וזיהוי הצורך שהם ביצעו - הצלחנו להגיע לתוצאה שאנחנו רואים היום. זו תכונה שחשוב לנו לעודד אצל עוד אנשים".

הרחפן עצמו מושתת על מערכת פשוטה יחסית. בדומה לרובוטים נוספים הקיימים בצבא, גם כאן הלוחם ישלוט בפעולות ובתזוזות של האמל"ח מרחוק, באמצעות שלט.

"התבססנו על גוף רחפן סטנדרטי וזרועות רובוטיות הקיימות במקומות נוספים, כמו במשטרה למשל", מפרט סא"ל ט'. "הליך הפיתוח דרש מאיתנו עבודה מאומצת עם מפא"ת, מחלקת אמל"ח וחברת ״רובוטיכאן״. יחד הצלחנו לקחת את הטכנולוגיה המוכרת - ולהתאים אותה לסביבה המבצעית".

לצד הפשטות שבהפעלתו, עדיין מדובר בכלי קטלני ושובר שוויון שהשימוש בו חייב להיות מדויק. "בנינו מסלול הכשרה ייעודי להפעלת הכלי ללוחמי יחידת יהל"ם שמשרתים בגזרה. המחזור הראשון הסתיים ממש לפני מספר שבועות", הוא מחדד, "ההכשרה מיקדה אותם במגוון השימושים שיש לרחפן בשטח, וחשפה אותם לכלל יכולותיו בהשוואה לכלים שכבר קיימים ברשותם".

"מדהים לראות איך צורך שעלה מהרגע שהונח המטען הראשון על הגדר בעזה - מקבל עכשיו פתרון", אומר סא"ל ט' בהתרגשות, "אין ספק שמדובר בפיתוח שמשנה את שדה הקרב כפי שאנחנו מכירים אותו, ואני גאה שלקחנו בזה חלק".

סיום הפיילוט ומבצועו של הרחפן מהווה אבן דרך משמעותית מאין כמותה בכל הנוגע לתחזוק הגדר, ומצטרף לשורת פיתוחים שעתידים להיכנס לשימוש בקרוב.

"ישנו פיתוח שמאפשר הפיכת מצלמות רגילות - למצלמות לראיית לילה המבוססות על בינה מלאכותית", אומר סא"ל ט' בחיוך, "זה רק מוכיח שלא משנה מה הצורך - אנחנו נמצא את הפתרון, ולא נפסיק עד שהוא ייסע, יקפוץ, יעוף או יטוס בצורה הטובה ביותר, ויעמוד בכל תנאי שיידרש, ללא פשרות".