לראשונה - כל הסמג"דיות במרכז הזה הן נשים. ריאיון מיוחד

הכירו את שלוש הסמג"דיות החדשות של מרכז ההובלה - ג'ני, ליטל, ואוריאן. אומנם יש להן הרבה במשותף, אבל אל תטעו - כל אחת עברה דרך ייחודית משלה כדי להגיע לאיפה שהיא היום. לכבוד ציון הדרך החשוב במרכז, דיברנו עם שלוש המפקדות על נשים, צבא ומה שביניהם - והיה להן הרבה מה להגיד

11.10.20
טליה פירון, מערכת אתר צה"ל

אליס מילר, רוני צוקרמן, דנה בן עזרא. לרוב כשאנחנו חושבים על רגעים פורצי דרך עבור נשים, אנחנו מסתכלים על ההישגים האישיים שלהן, בנפרד מהשאר. במקרה הזה, הדרך שעברה כל אחת מהנשים האלו מרשימה מספיק גם לבדה, אבל המשמעות האמיתית של האירוע מתבהרת רק ששלושתן עומדות יחד - אחת לצד השנייה.

לראשונה בתולדות צה״ל, שלוש הסמג״דיות במרכז ההובלה (אבירי הדרום, אבירי המרכז, אבירי הצפון) הן נשים. לרגל ציון הדרך, ישבנו לשיחה עם כל אחת מהן על האתגרים - ועל התקווה שלהן לעתיד.

רס"ן ליטל ביטון - גדוד אבירי הדרום 6930

מהי המשמעות של להיות סמג"ד במרכז ההובלה עבורך?

״בטיחות מקצה לקצה. זה תחום עם המון אחריות, במיוחד בגדוד שלנו - שיש בו נהגי משאיות, נהגי סמי, נהגי מוביל ולימודי נהיגה לחיילים, הכול מהכול. 

"מעבר לזה, אני מאוד מנסה להתחבר עם נהגים ונהגות, מש"קיות, או כל חייל או חיילת בקצה. בכל השנים שלי בצה"ל - תמיד רציתי להגיע למקום גבוה שאישאר בו מפקדת״. 

איך את מרגישה עכשיו, כשכל הסמג"דיות הן נשים?

״כל הנשים האלה מילאו את תפקיד המ״פ מצוין. זה לא תמיד פשוט לפקד כאישה במרכז בו יש רוב גברי, אבל חיל הלוגיסטיקה מאמין בנו וביכולות שלנו - ומספק לנו מקום בטוח להתפתח בו ולהפוך למפקדות טובות יותר. 

"אני החלפתי סמג"ד אישה, ובתקופתה למדנו ששילוב של מפקדים משני המינים נותן מענה לכולם - ביחד מבינים את כל הצדדים ומגיעים להחלטה שלא פוגעת באף אחד״.

את חושבת שהיו לך קשיים בדרך בגלל היותך אישה?

״תמיד הוכחתי לסביבה שלי שאני יכולה לעשות הכול, כי ידעתי אלו תעצומות ויכולות יש לי כאישה. המגדר שלי לא היה לי מכשול - הראיתי לכל החיילים בקורס נגדי המשמעת איך צועדים טוב יותר, והייתי אישה אחת בין כל הגברים״. 

את מרגישה שכמפקדות בכירות אתן יכולות להשפיע על חיילות צעירות?

״זה מתחיל ברמת המ"מ, הסמ"פ, והמ"פ, שם כולנו, כסמג"דיות, התחלנו, ויש כבר הרבה נשים בתפקידים האלה. הן מסתכלות על המפקדת שלהן, עלינו, או על המג"דית הקודמת במרכז (סא"ל מאיה ויצמן), וזה מאוד מעצים - כי הן רואות בבירור את הדלתות שפתוחות בפניהן״.

מי המודל לחיקוי הנשי שלך?

״אמא שלי הייתה האישה הכי חזקה שאני מכירה. היא נפטרה לפני 9 חודשים ממחלת הסרטן והיא הייתה הדמות שהשפיעה עליי הכי הרבה בעיצוב האישיות, הזהות והערכים שלי. היא הייתה רנ"ג במשטרה חוקרת במשך 37 שנות שירות במגרש הרוסים בירושלים, ותמיד הייתה למודל עבורי בפיתוח קריירה ובניית משפחה במקביל״.

רס"ן אוריאן דהן - גדוד אבירי המרכז 20

מהי המשמעות של להיות סמג"ד במרכז ההובלה עבורך?

״התפקיד מתעסק בעיקר בבטיחות ובשגרה, ונותן מענה לכלל הפלוגות בגדוד. אני גם סגניתו של מפקד היחידה ומשתפת איתו פעולה בכל הנושאים החשובים תחת אחריותו״.

את מרגישה שכמפקדות בכירות אתן יכולות להשפיע על חיילות צעירות?

״לכל מפקד יש השפעה בדרך כזו או אחרת - גם אם הוא בכיר. כשחיילות רואות סמג"ד אישה בכנסים, בהרצאות ובמסדרי בוקר, הן רואות שהכול אפשרי".

מה המסר שלך לחיילות הצעירות בצה"ל?

״פשוט להעז. תמיד תזכרו - לא משנה מה אתן רוצות לעשות, תחלמו בגדול ולשם תגיעו״.

רס"ן ג'ני חקימול - גדוד אבירי הצפון 6910

מה המשמעות של סמג"ד עבורך?

״אני סגניתו של מפקד היחידה, ומחליפה אותו בהיעדרו. לפני רגע הייתי מ״פ בגדוד שלי וכמו שאומרים: ׳מטאטא ישן מכיר הכי טוב את הפינות׳ - אני מכירה את האנשים, את התהליכים ואת החוזקות והחולשות - וכך אני יודעת איך לעזור למג"ד לפקד על הגדוד כולו״.  

איך את מרגישה עכשיו כשכל הסמג"דיות הן נשים?

״מרגש. כיף לראות שאנחנו שלוש נשים שמתברגות בתפקידי מפתח. אני גם לומדת מהן, כי אני רואה איך הן כנשים נשואות משרתות בצבא, וזו דוגמא לאיך לשלב משפחה ועבודה - ובעיקר מוכיח לי שאני לא חייבת לבחור ביניהם. יש לנו קבוצת וואטספ שאנחנו מדברות, מתייעצות ומשתפות אחת את השנייה בה בקשיים וחוויות״.

לאחרונה, 17 חיילות השתתפו בפיילוט מיוחד שהכשיר לראשונה בנות לנהיגה על רכבי משא כבד  - את חושבת שבעתיד מרכז ההובלה ימשיך להתקדם מבחינת שילוב נשים?

״פיילוט הנהגות היה ראשוני מאוד אבל הראה באופן חד משמעי שנשים יכולות לתפקד במקצוע הזה. המגמה היא חיובית - אבל צריך לוודא שעם קידום החיילות מגיעה גם מעטפת מתאימה, שתאפשר להן לפרוח במקום הזה. 

"מפקדים בכירים בצבא צריכים להסתכל על זה כהזדמנות ולא כקושי. אבל בכל מקרה, תפקיד הנהג נחשב מאוד גברי, ואם הצלחנו להגיע אליו - אנחנו יכולות להיות בכל מקום״.

מי המודל לחיקוי הנשי שלך?

״פגשתי הרבה כאלה בתוכנית בשם "שותפות לדרך", שסא"ל מור און הקימה בחיל הלוגיסטיקה. חברות בתוכנית נשים בתפקידים שונים מדרג רס"ן ומעלה, ואחת לתקופה אנחנו נפגשות ודנות על דילמות. 

"הקבוצה הזאת מייצרת הרבה שאלות ולבטים, ואני לומדת מהנשים בתפקידי הליבה בחיל, שמשתפות בדברים שעל ליבן - זה ממש מחזיר לי את הרוח במפרשים ומעורר בי השראה״.

מה היעד הבא שלך?

״אני אהיה מג"ד. בא לי "לסמן וי" על החלום הזה. התפקיד הזה ׳פתח לי את התיאבון׳ - ואני לא אעצור פה״.