השגנו לכם הצצה לכמה מהפיתוחים שיהפכו את צה"ל לירוק יותר

איך הופכים אוויר למים? איך יוכלו לוחמים בשטח להטעין את הטלפון הנייד שלהם? ואיך מפיקים חשמל מהשמש? הצטרפנו לכנס התייעלות אנרגטית של החטיבה הטכנולוגית ליבשה וחזרנו עם כל החידושים וההמצאות שיהפכו את צה"ל לצבא יעיל וקטלני - אך גם ידידותי לסביבה

03.02.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

השאיפה לשמור על הטבע, לצמצם זיהומים בים ובאוויר ולהגן על המשאבים הטבעיים בכדור הארץ הפכה בשנים האחרונות לקונצנזוס. גם צה"ל, שלא נשאר מאחור, מוביל בתקופה האחרונה לא מעט שינויים בתחום, ובשיתוף פעולה מלא בין החטיבה הטכנולוגית ליבשה לבין הזרועות והפיקודים, עושה כל שביכולתו כדי לקחת חלק במאמץ הגלובלי החשוב.

"אין ספק כי בארגון גדול ומשפיע כמו צה"ל, נושא ההתייעלות האנרגטית הוא משמעותי ביותר, וקיימת חשיבות גדולה להגברת המודעות של כל הקשור לניצול מרבי של המשאבים הקיימים ביחידות השונות", פותח ראש ענף התייעלות אנרגטית בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, עובד צה"ל שחר מסעוד.

בדיוק בשביל מטרה זו, התקיים אתמול יום מיוחד שהציג בפני נציגים מכלל הפיקודים והזרועות, את הצעדים שננקטו בנושא ההתייעלות האנרגטית בצבא.

"עיקר הפעילות שלנו מתרכז בכמה צירים מרכזיים", פותח ע"ץ מסעוד, "הראשון, הוא השינוי בהתנהלות הארגונית ביחידות השונות בכל הנוגע לצריכת אנרגיה. השני, הוא חינוך של הדור הצעיר בבסיסים לחיסכון באנרגיה. והשלישי מתמקד בהחלפת מערכות בזבזניות ומיושנות בחדשות וחסכוניות".

בצבא שפועל במשך כמה עשרות שנים, טבעי שיהיו בסיסים שעומדים על תילם כבר המון זמן, ואיתם גם התשתיות שלהם. "מתוך ההבנה הזו, יצאנו במבצע רחב בעשרות בסיסים", הוא מתאר, "במסגרתו הטמענו מערכות מיזוג אוויר חדשות יותר, החלפנו את מערכת חימום המים הישנה (שפועלת על סולר מזהם) במערכות חימום שעובדות על חשמל, והחלפנו בכ-120 בסיסים נורות "פלורסנט" ב"לד" שחוסכות כ-60% מהחשמל".

בזמן ששאר העולם מתקדם ומשלב יותר ויותר טכנולוגיות שפותרות בקלות את בעיות היום-יום, גם הענף בוחן בימים אלו מערכות של חברות אזרחיות שייכנסו בעתיד הקרוב לשימוש נרחב בצה"ל. "בשביל להתמודד עם אתגר הנזילות בבסיסים, אנחנו מנסים כעת בחיל-האוויר מערכת לאיתור נזילות. המערכת מנטרת ומתריעה לגורמים הרלוונטיים ביחידה במקרה של נזילה", מדגים ע"ץ מסעוד.

"באוגדת עזה, היה צורך במענה חדשני ויעיל לגנרטורים שנמצאים בפילבוקסים ובטנקים שהמצברים בהם המשיכו להתקלקל מחוסר שימוש או משימוש לא תקין", הוא מספר, "כמענה לבעיה, התאמנו שמיכה סולארית לגנרטור שתטעין אותו במהלך היום. כך תישמר כשירות הגנרטורים באותו הזמן בו תישמר גם כשירות הטנקים והלוחמים עצמם".

מערכות נוספות שבוחן הענף, עוסקות בהנגשת האנרגיה ללוחם שבשטח. "אנחנו בוחנים בימים אלו ביחידות דובדבן ויהל"ם מערכת הטענה ניידת, בצורת מזוודה קטנה שמכילה פן סולארי, הלוחמים יוכלו להטעין סוללות המיועדות לטלפונים, פנסים ומכשירי קשר", הוא מפרט ומגלה: "יחד עם הפיקודים אנחנו מובילים ייצור מערכת מכולות ניידות שייצרו חשמל בצורה היברידית בשטח".

ומה לגבי מים? לדבריו של הרע"ן, הענף בוחן כיום את האפשרות לשימוש של החברה הישראלית "Watergen" שמייצרת מים מהלחות באוויר, המיועדת למקומות מרוחקים ללא תשתית מים.

השאיפה המרכזית של הענף היא כמובן להכניס את כל המערכות הללו ליחידות צה"ל השונות. אך מי יהיה הגורם הצבאי שאמון על נושא ההתייעלות באותן היחידות זו שאלה שמעסיקה אותו לא פחות. "אנחנו מובילים קורס התייעלות אנרגטית ומכשירים ממונה אנרגיה בכל יחידה", הוא עונה, "עד כה הוכשרו 48 בעלי תפקידים שלמדו על התחום, העשירו וכמובן קיבלו תעודה מטעם משרד האנרגיה שתשמש אותם גם לחיי האזרחות".

אתמול, כאמור, התקיים יום העיון בראשות סגן הרמטכ"ל וראש אט"ל, במהלכו העבירו נציגי הזרועות וגופי צה"ל כמו אמ"ן, אגף התקשוב ואגף ההנדסה והבינוי הרצאות בנושא. "אנחנו כענף העברנו את הנושא של הפקת לקחים מתוכנית העבודה. ובנוסף הייתה תערוכה של חברות שהציגו מערכות מתקדמות ויעילות כמו גופי תאורה, צבע קרמי מבודד ומערכות בקרה חשמליות לניטור ובקרת חשמל".

"התייעלות וחיסכון הן צו השעה, ויש לנו אחריות כלפי המדינה וכלפי עצמנו לקדם בעשור הקרוב את המגמות המצוינות שהוצגו בכנס", קובע סגן הרמטכ"ל, האלוף אייל זמיר, "אנחנו בפתחו של תר״ש מאתגר מבחינת משאבים ותקציב, ונדרשים להמשיך להתייעל, לחסוך ולהשקיע במקומות הנכונים - כדי לשפר את האפקטיביות של צה״ל, להשקיע בפרט ובקטלניות ולשמור על הסביבה שאנו חיים בה".

"אנו עוסקים רבות בתחבורה חכמה ויעילה, בהפיכת פסולת לאנרגיה, שימוש בגז טבעי, ייצור חשמל מאנרגיית רוח ובמעבר לבסיסים חכמים. רציפות התפקוד שלנו מושפעת גם היא ממגמות אלו, ועלינו לשאוף ליכולות עצמאיות בצבירת אנרגיה לחירום", מצטרף לדבריו ראש אט"ל, האלוף איציק תורג'מן, ומסכם: "קידום התייעלות אנרגטית בצה״ל תביא לניצול משאבים בצורה חכמה יותר ותהפוך את צה״ל בסופו של דבר לקטלני יותר".