מתגייסים בצל הקורונה? כך תיראה הטירונות שלכם

ברגעים אלו ממש מתגייסים החיילים החדשים של צה"ל – והם יחוו טירונות בצורה שאף חייל ותיק לא מכיר. אז כמה שבתות תסגרו בבסיס? יהיה איפה לעשות כביסה? מפקדת מערך מגל נתנה לנו את כל התשובות לשאלות הכי בוערות

03.08.20
טליה פירון, מערכת אתר צה"ל

"מה קורה אחרי שעולים על האוטובוס?" – השאלה הזו כנראה עלתה בראש של כל מלש"ב שכבר היה בגיוס של חבר או של אח גדול, אבל התשובה נראית הרבה פחות ברורה כשמתגייסים בתקופת הקורונה. 

"אנחנו מבינים שזה מורכב עבור החיילים", פותחת מפקדת מערך מגל, אל"ם אלה שדו שכטמן, "הם צריכים להסתגל למערכת, להתמודד עם המעבר החד מהאזרחות, כללים חדשים ועם יחסי מפקד פקוד, ויחד עם כל זה עליהם להתאים את עצמם למציאות המשתנה בעקבות נגיף הקורונה".

אל"ם שדו שכטמן אמונה על המערך שאחראי מטכ"לית על טירונות 02 (כלל צה"לית). עם התפרצות הקורונה, המערך ביצע את כלל ההתאמות הנדרשות לתקופה - הן בהיבטי ביצוע ההכשרה, והן בנהלי הטירונות.

אז איך זה משפיע עליכם? "הטירונות נשארת אותה טירונות", היא מדגישה, "נלמד את החיילים רובאות ואת ערכי צה"ל, ואת הנורמות המצופות מהם. ההתאמה המהותית היא בתרבות הארגונית". אחד מהשינויים המשמעותיים ביותר – תדירות היציאות הביתה: "כרגע, בדומה לכלל המשרתים, טירונים חוזרים הביתה אחת ל-21 יום. אם ההנחיות ישתנו, ניערך בהתאם והם יישארו בבסיסים".

המחשבה על שלושה שבועות בצבא, ישר בתחילת השירות, יכולה להיות מעט מאיימת, אבל מערך מגל כאן כדי שתרגישו כמה שיותר בנוח עם המצב. "אנחנו מבינים את מורכבות האירוע ולכן נדאג שהחיילים יקבלו את המעטפת הלוגיסטית המלאה תוך שמירה על כלל ההנחיות - החל ממתן טיפול רפואי, הגדרת זמן מוסדר בשקם, ועד הצבת מכונות כביסה לשימוש הטירונים", מסבירה אל"ם שדו שטכמן.

התמיכה, היא ממשיכה, לא תהיה רק לוגיסטית. "אנחנו מעודדים מלש"בים להתכונן נפשית לשהות ארוכה כבר עכשיו", מספרת מפקדת המערך, "אבל חשוב לציין שיש שדרת פיקוד איכותית של מפקדים וקצינים בכל המערך, שפועלים לצד מערך הת"ש, ונמצאים כאן על מנת להעניק להם תמיכה".

לאור המגבלות, גם במחזור הגיוס הזה הורים לא יוכלו ללוות את ילדיהם ללשכת הגיוס. כמו כן, על מנת לצמצם תחלואה, הוחלט כי הטירונים יפגשו פחות במסגרת פלוגתית: "במקום זאת, אנחנו מחזקים את הפורום המחלקתי והצוותי. זה יתרון עבור החיילים - המפקדים האישיים ילוו אותם לאורך כל התהליך".

כך תיראה טירונות רגילה בצל הקורונה, אבל מה קורה אם חייל מפתח תסמינים? "יש לנו מתקני בידוד בכול הבסיסים (אוהלים או בניינים), ולמבודדים יש מפקד משלהם שמספק להם את מה שנדרש", עונה שדו שכטמן, "וכמובן שיש גם מערך רפואי רחב שעובד בקפסולות מסודרות".

אם חייל נדבק, הוא מועבר ישר לכפר המחלימים. שאר המחלקה, כך מציינת אל"ם שדו שכטמן, לא תצטרך בהכרח להיכנס לבידוד: "כל עוד שומרים על מרחק של שני מטר ועוטים מסכה, אפשר להמשיך בשגרה גם לאחר שחייל מתברר כחולה מאומת. לכן חשוב שכולנו נשמור על ההנחיות".

בדיוק מהסיבה הזאת, מפקדי המערך ילמדו את חייליהם איך להתנהל במרחב הצבאי בזמני קורונה: "אנחנו מבינים שזו התחנה הראשונה שלהם בצבא – אז אנחנו מקפידים ללמד את החשיבות של ריחוק חברתי ושל האחריות האישית שלהם גם כאזרחים. כך הם יתנהלו בצורה הזו גם בעתיד, ונוכל למנוע הידבקות גם ביחידות וגם בבתי החיילים".

לקראת היציאה הראשונה הביתה, מפקדי הטירונויות ילמדו את החיילים איך מתנהלים בחופשה, כשהם לא על מדים: "הם יקבלו פק"לונים עם הכללים למשרתים, ונסביר להם את המשמעות – להיות אחראים גם בבית".

אז בסופו של היום, מה צריך להביא לגיוס? "תארזו כרגיל, ותביאו את מה שיגרום לכם להרגיש בנוח לתקופה ארוכה בבסיס", היא מרגיעה ומוסיפה: "רק אל תשכחו להביא מסכה".