צריכים הפניה? מרשם לתרופה באמצע הלילה? מהיום - גם דרך הסמארטפון

לכל אחד מאיתנו זה עלול לקרות - אתה קם בשתיים לפנות בוקר, ומבין לפתע שלא חידשת את המרשם שלך. מעכשיו, לא תצטרכו לחכות לרגע בו תהיו מול מחשב צבאי, ובטח לא לרגע בו תהיו במרפאה - הכול קורה בתוך הסמארטפון שלכם. הכירו את "מדיקליק": האפליקציה החדשה שעוד תחסוך לכם הרבה זמן - והתקהלויות

10.08.20
עינב גרינברג כהן וטליה פירון, מערכת אתר צה"ל

אף אחד לא אוהב לעמוד בתור - בין אם מדובר בתור לקופה בסופר, ובין אם במרפאה הצה"לית. אומנם אי אפשר לפתור את הבעיה בכול תחומי החיים, אבל החטיבה הטכנולוגית ליבשה, חיל הרפואה ואגף התקשוב וההגנה בסב"ר (סייבר) מצאו פתרון ייחודי בתחום שלהם - עם אפליקציה חדשה לכלל המשרתים: "מדיקליק". 

 

היישומון, שנמצא באזור האישי באתר צה"ל, מציע שירותי רפואה שונים - והכול בלחיצה אחת. יש אפשרות להגיש בקשה להפניה, למרשם תרופה, למשקפיים ולמדרסים ולאסמכתה תקציבית. לאנשי קבע קיימת האפשרות להגיש בקשה גם לימי מחלה. החיילים מאחורי הפיתוח מגיעים ממדור 'רפואה בדיגיטל' בענף הדיגיטל ביחידת שחר, בית התוכנה הצה''לי למערכות ארגוניות שבאגף התקשוב, ומענף מערכות מידע רפואיות במחלקת מע"מ בחטיבה הטכנולוגית ליבשה. 

לדברי אל"ם טלי כספי, מפקדת יחידת שחר, הפיתוח יצא לאוויר בתקופה המתאימה ביותר - בה היכולת לקבל מענה רפואי מרחוק חשובה מאי פעם: "מדיקליק עלתה בזמן התפשטות הקורונה, ועוזרת באופן ישיר לצמצם התקהלות במקומות ציבוריים. היא בהחלט מהווה צעד משמעותי בטרנספורמציה הדיגיטלית בצה"ל".

"האפליקציה מאפשרת למשרת לקבל חוויית שירות רפואי טובה יותר, וכך מצמצמת את הפערים הדיגיטליים בין צה"ל לבין קופות החולים", היא מצהירה, "היא מורידה את רמת הצפיפות במרפאות - ומאפשרת לרופאים להתמקד במטופלים, ופחות בעניינים בירוקרטיים".

בעבר, האפשרות הדיגיטלית היחידה למשרתים הייתה "אל תור", שהייתה זמינה דרך המחשב הצבאי בלבד. בניגוד לכך, אחד מהמאפיינים הבולטים של הפיתוח החדש הוא הנגישות למשתמש. "הפרט מגיש את הבקשה בפורטל, ושם גם מקבל את התוצאות. העברנו את התהליך למקום שהחיילים מכירים הכי טוב - הסמארטפון", מוסיף לדבריה רע"ן מערכות מידע רפואיות, סא"ל רותם תורג'מן.

ומהצד השני, הבקשות גם מונגשות לרופאים עצמם: "המידע מגיע ישירות ל-CPR (הרשומה הרפואית הממוחשבת), בה הם עובדים, ולא למערכת נפרדת. כך ניתן לטפל בכל פנייה בצורה מהירה ויעילה יותר".

בניגוד למחשב צבאי, את הסמארטפון ניתן לפתוח בכל שעות היום, ותודו - ברוב המקרים הוא במילא פתוח. "אם חייל או חיילת לוקחים כדור באמצע הלילה ומבינים שזה האחרון, הם יכולים באותו הרגע לבקש מרשם חדש", מדגים סא"ל תורג'מן, "כך גם הם יכולים לבקש הפניה לבדיקות דם בסופ"ש, ולא באמצע יום העבודה העמוס שלהם בצבא". 

"מדיקליק נוחה לשימוש וקלה לתפעול - וזו המטרה שלנו", מסכם סא"ל תורג'מן, "אנחנו עושים הכול כדי להנגיש את שירותי הרפואה לחייל בקצה".