איך תרם מוקד מערך המזון לשיפור האוכל בבסיס שלכם?

למזון המוגש בחדר האוכל בבסיסים יש השפעה עצומה - ממצב הרוח ועד לתפקוד בשדה הקרב. בדיוק מהסיבה הזאת, לפני קרוב לשנתיים החליטו באט"ל להרים את הכפפה - ופתחו את מוקד הפניות של מערך המזון. אז איזו תלונה הכי שכיחה? תוך כמה זמן יטפלו בפנייה שלכם? ומה חושבים על זה צוותי המטבח?

31.08.20
מערכת אתר צה"ל

פחות משנתיים עברו מאז הוקם מוקד הפניות הראשון מסוגו של מערך המזון, אך כפי שמעידים שם, התוצאות לגמרי מורגשות בשטח. ״לפני שפתחנו את המוקד - למשרתים לא היה גורם ישיר אליו יכלו לפנות בנושא האוכל בצבא", מספרת ראש תחום איתור ופיתוח קולינרי, סא״ל יפית אדרי, ״הייתי מגלה לא פעם על תלונות רק דרך התקשורת, מפוסטים בפייסבוק, מאנשים שאני מכירה, ובעיקר בדיעבד״.

עבור סא"ל אדרי, הבעיה הייתה ברורה - ״צוותי המטבח והמפקדים בשטח מגויסים לתת מענה לכל צורך של החיילים", היא מסבירה, "אבל נתקלנו בהרבה מקרים בהם מפקד המטבח בכלל לא ידע למשל שמגיע אליו חייל צליאקי - אז איך הוא יכול לספק לו את המענה המתאים?״

יום אחד, היא משתפת, החליטה להרים את הכפפה: ״הודעתי למפקדים מעליי שאני הולכת לפתוח פלטפורמה בה כולם יוכלו לשלוח פניות בצורה מסודרת - וכך נוכל להגיע לכל חייל וחיילת, בכל בסיס ובכל מוצב״.

 

מאז אותו היום, בדצמבר 2019, התקבלו מאות פניות דרך המוקד, חלקן נפתרו באופן נקודתי, אך רבות מהן (קרוב ל-50%), הובילו לטיפול רחב יותר, ברמה המערכתית - אז איך התהליך עובד? ומה השתנה מאז ועד היום?

כיום יכולים חיילי צה"ל לסרוק ברקוד בחדר האוכל בבסיס, או להיכנס לטופס דרך אתר צה"ל, ולפנות ישירות למוקד מערך המזון. ברגע שמתקבלת פנייה - סא״ל אדרי וחייליה יוצרים קשר עם מפקד או מפקדת המטבח בבסיס, ובודקים את הבעיה דרך מערכת ״מנה״ לניהול מטבח.

״אנחנו ׳סוגרים מעגל׳ תוך 48 שעות״, היא מדגישה, ״בנושא טבעונות לוקח לנו 24 שעות, וכשמדובר בצליאקים אנחנו מטפלים בפנייה במיידי״.

״אני יכולה לפתוח את הטלפון שלי - ולראות מה חיילים ביחידה מסוימת אכלו עכשיו לארוחת הבוקר״, מפרטת ראש התחום, ״כך, אם יש פניות שנובעות מחוסר תקשורת בין החיילים למטבח - הן מיד מטופלות״.

הפניות, משתפת סא"ל אדרי, מגיעות מקהלים שונים. "בתקופת גיוסים, למשל, אנחנו מקבלים בעיקר פניות מהורים לטירונים או מחיילים בהכשרה. בשאר הזמן, הפניות מגיעות בעיקר מחיילים בעלי תזונה מיוחדת". 

הסיבה השכיחה ביותר (40%) לפנייה, לדברי סא"ל אדרי, היא בנושא חוסר בכמות המזון. 20% מהפניות, כך לפני נתוני המוקד, עוסקות בטבעונות. השאר הן בנוגע למענה לשטח, איכות המזון ומענה לצליאקים. לצד זאת, יש גם כאלה שמבקשים להשאיר ביקורות חיוביות, ולפרגן למטבח כזה או אחר. 

במוקד מקיימים ביקורות ביחידות מהן מגיע מספר רב של פניות. במהלכן, נפגש הצוות עם משרתי הבסיס ושומע מהם על תחושותיהם ושביעות רצונם מהאוכל. המסקנות מהביקורת מגיעות לסגל הפיקוד ולגורמי המקצוע במטבח, על מנת לשקף להם את תמונת המצב ולגבש יחד פתרונות מציאותיים ונכונים ליחידה, תוך חניכה מקצועית, במטרה לשפר את המענה התזונתי.

צוות המוקד ממש לא מסתפק בבסיסים ובמוצבים, ומגיע גם לחיילים בשטח. "כשלוחמי גדוד 13 בגולני היו פרוסים בעת תפיסת קרב בעזה", מתארת סא"ל אדרי, קיבלנו מהם תלונות על מנות קרות, גם בצהריים. הצוות הגיע למקום, ובשיתוף עם אוגדת עזה, הם עלו על פתרון, וסיפקו מנות חמות שמתאימות לאכילה גם בשטח".

ראש התחום מדגישה כי דווקא בעלי התפקידים בבסיסים, אליהם מופנית הביקורת, מקבלים אותה בשמחה, ומנצלים אותה על מנת ללמוד ולהשתפר: "נוצרה שקיפות בין החיילים לצוות המטבח, שכעת יכול לדאוג להם בצורה מקיפה יותר".

"המוקד פתח בפנינו את האפשרות לתת מענה מיידי לחיילים ולקבל פידבק מהשטח על העבודה שלנו ושל צוותי המזון מכלל צה"ל", מסכמת סא"ל אדרי, "התגובות חיוביות מאוד ואנחנו שמחים על כל חייל וחיילת שהייתה לנו הזדמנות לשפר את חוויית השירות שלהם".