הדרך לקבלת המרשם הופכת מעכשיו למהירה ופשוטה יותר. כל הפרטים

אם ביקרתם במרפאה לאחרונה, כנראה שמתם לב שיצאתם מהחדר ללא ערימת הדפים המסורתית. הסיבה לכך פשוטה - הרפואה הצבאית עברה למרשמים דיגטליים. מה זה אומר? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הדרך החדשה, המהירה והפשוטה יותר לקבל את התרופות שלכם

28.02.21
גל ביבו, מערכת אתר צה"ל

ה"מרשם דיגיטלי" מוכר כמעט לכולנו מהאזרחות, ונשמע אולי זר כשמדברים עליו בהקשרים של צבא. אבל עכשיו, אחרי שנה של עבודה, הבשורה הדיגיטלית החדשה של חיל הרפואה רקמה עור וגידים - וגם אם לא שמתם לב, כבר התחלתם להשתמש בה.

"העיקרון מאוד פשוט - במקום לחתום על פיסת נייר פיזית, הרופא יכול לאשר בצורה דיגיטלית את המרשם שלכם", מספר רס"ן ד"ר שי הרצברגר, רמ"ד רפואה של פיקוד המשר"פ, שבאחריותו איכות הרפואה הניתנת ב-22 מרפאות צבאיות לכ-60,000 חיילים. 

עד היום היו צריכים החיילים לקבוע תור לרופאי היחידה, לחכות כמה ימים, להגיע למרפאה שלא בהכרח נמצאת בבסיס בו הם משרתים, לעמוד בתור, לקבל דף, לשמור עליו, ללכת לבית המרקחת או לחדר התרופות - שגם הוא יכול להיות במקום שונה לחלוטין, למסור את הדף ולקבל את התרופה. "את התהליך הזה פישטנו, ייעלנו והתאמנו למציאות הטכנולוגית שבה אנו חיים", מבהיר רס"ן הרצברגר.

חיילים וחיילות שזקוקים לתרופה שהם צורכים באופן קבוע או שהומלצה על ידי הרופאים, יכולים 'לדלג' על הביקור הפיזי במרפאת היחידה, ואחרי שיקבלו מרשם דיגיטלי - להגיע ישר לבית המרקחת, שם יזדהו בעזרת חוגר. הרוקחים יראו במערכת שיש תרופה שמחכה וחתומה על שם המשרת, שאפילו תרד אוטומטית מהמלאי הצה"לי.

"המטרה שלנו היא למנוע בירוקרטיה מיותרת לחיילים שצריכים להתרוצץ בין אוטובוסים עם צ'ימידן ולבזבז זמן. אנחנו מנגישים את הטיפול כדי שיהיה להם יותר קל, ובשורה התחתונה יוכלו לקבל את המרשם שלהם מרחוק". 

המרשם הדיגיטלי פותר לא מעט בעיות לנוטלי תרופות קבועות, ולחיילות שצריכות לחדש מרשם לגלולות: "זה אולי נשמע מפתיע, אבל רוב אוכלוסיית המשרתים והמשרתות בצה"ל הם בעלי פרופיל רפואי 64 ומטה - חלק גדול מהם נוטלים תרופה כלשהי באופן קבוע, ואין שום סיבה לא לקצר להם את התהליך האדמיניסטרטיבי הזה כל פעם".

איך בדיוק עושים את זה?

נכנסים לאתר צה"ל ומתחברים לאזור האישי שלכם, עוברים לפורטל "מקול הלב" ("רפואה" בתפריט), ומשם נכנסים למדיקליק. בתוך האתר לוחצים על "בקשה לקבלת מרשם" - שם כבר יופיעו התרופות הקבועות שאתם נוטלים. שלחו את הבקשה שתאושר על ידי הרופא או הרופאה שלכם תוך מספר ימים, ותוכלו להגיע לבית המרקחת. התרופה כבר תחכה לכם בהצגת חוגר.

שימו לב: כמו עד עכשיו, תרופות שאינן קבועות או ללא המלצת רופא לא יאושרו. חלק מהמרשמים עדיין יצטרכו להיות מנייר - כמו ריטלין, או כדורים שלא נמצאים בסל התרופות ואותם קונים בבית מרקחת.

לא מוכנים לוותר על דף הנייר? זה גם בסדר - אומנם ברירת המחדל כיום היא מרשם דיגיטלי (גם אם עדיין לא נרשמתם למדיקליק), אך תוכלו לבקש מהרופא לקבל העתק מודפס המציג את התרופות שהוזמנו לכם, או מרשם מודפס חתום במידה ותרצו לקנות באופן פרטי. 

"עולם הרפואה בצה"ל עובר תהליך משמעותי של דיגיטציה, והמרשמים הדיגיטליים הם רק נקודה אחת בין כל השינויים הגדולים שנעשו - גם למשרתים והמשרתות וגם לצוותים הרפואיים", מתגאה רס"ן הרצברגר.

הפורטל הרפואי של מקול הלב, יחד עם מערכת מדיקליק, יוצר מכלול רפואי אישי ומסונכרן, שחוסך למטופל ולמטפל המון זמן. ההפניות, האסמכתות התקציביות, פנקס החיסונים, פטורים רפואיים, ימי הג' - הכל מרוכז במקום אחד ונייד, וכבר לא צריך להסתובב עם ערימות של דפים מקומטים.

"הרשתות של צה"ל מופרדות לגמרי מהרשת האזרחית" מסביר רס"ן הרצברגר, "עצם זה שאנחנו מצליחים להעביר מידע בין רשת אזרחית לרשת צבאית וההפך - זה הישג בפני עצמו. לדוגמה, הבקשות של המדיקליק מגיעות תוך שעתיים לרשומה הצבאית".

חיל הרפואה, בשילוב ענף מערכות מידע רפואיות בחט"ל ומחלקת שחר, ממשיכים לעבוד כדי לייעל את הרפואה הצבאית - ובקרוב נמשיך לראות תהליכים נוספים. "אנחנו לקראת פתיחה של 'טלה - רפואה'", הוא מציג, "התקווה היא שבעתיד, 20% מהמפגשים הרפואיים הראשוניים והמומחים, ייעשו על ידי ייעוץ בטלפון או בווידאו".

''נוסף על אפליקציית מדיקליק והפיצ'רים השונים בה, מפתחת בימים אלו יחידת שחר, בטכנולוגיות מתקדמות, אתר לזימון תורים. האתר יאפשר לכלל משרתי צהל לקבוע תור בנוחות ובפשטות בכף היד. אנו גאים להוביל את הפרויקט הזה, ועשרות ואף מאות פרויקטים נוספים אשר מובילים את צה''ל קדימה'', מסרו יחידת שחר - שאחראיים על פיתוח הדיגיטל, תחת יחידת לוטם באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"בסופו של דבר, כל העשייה היא כדי שהחייל שזקוק לטיפול יוכל לקבל אותו במהירות ובצורה הטובה ביותר", מסכם רס"ן הרצברגר, "ואם בזכות הפורטל הזה נצליח לחסוך זמן למשרתים ולמשרתות, ועל הדרך גם לייעל את עבודת הרופאים והרופאות לאבחן, לטפל ולהציל חיים - זה שווה הכול".

"בשביל שזה יקרה, צריך שהמשרתים יבינו איזה כלי חשוב וחדשני יש להם בידיים - תרתי משמע, וישתמשו בפורטל הזה בלי להסס".