לאיזו חטיבה יש את הפלס"ם החזק ביותר בצה"ל?

פינוי מוסק, התהפכות טנק, חילוץ פצועים ואפילו בישול - תחרות הפלס"ם השנתית הסתיימה, והיא מעולם לא הייתה יותר קרובה למציאות בזמן מלחמה. מה עשו שם? איך זה היה נראה? ומי המנצחים הגדולים?

12.10.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

אין גדוד בצה"ל שלא מכיר את הפלס"ם שלו - פלוגת הסיוע המנהלתי ששומרת על רציפות והמשכיות הלחימה הגדודית. חייליה אחראים על כשירות האמל"ח, ההספקה, הרפואה, הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), הלוגיסטיקה ועוד.

בכל שנה, מגיעות למא"ל (מרכז לאימונים לוגיסטים) בצאלים פלוגות הסיוע המנהלתי המובחרות ביותר בצה"ל - לתחרות ענק בשיתוף חיל הלוגיסטיקה. במהלכה, נבחנות ונמדדות היכולות שלהן לסייע ללוחמים בשעת חירום.

לא פחות חשוב מהכשירות הפיזית והמקצועית שלהם, רצינו להכין אותם מנטלית לסיטואציה של מלחמה

כל חטיבה לוחמת בצבא - חי"ר, שריון, הנדסה או ארטילריה, בוחרת פלוגה אחת מתוך הפלס"מים של כל הגדודים. אלה התאמנו והתכוננו במשך חודשים, שהסתכמו בלילה שלם של תחרויות ללא הפסקה - ובסופן נבחר הפלס"ם הכי טוב בצה"ל.

"הרעיון הוא לדמות תמונת מצב אמיתית ככל הניתן, של התרחישים שיפגשו הכוחות בעת לחימה", מסביר אל"ם עמוס ברכה, מפקד המא"ל, "לא פחות חשוב מהכשירות הפיזית והמקצועית שלהם, רצינו להכין אותם מנטלית לסיטואציה של מלחמה - וכדי לעשות זאת, השתמשנו בכל החושים".

שהם נכנסים לזירה, רואים את המראות האלה, שומעים את הרעשים האלה ומריחים את הריחות האלה

כשהוא אומר "בכל החושים", הוא לא צוחק: החושך הגביל את הראייה ודימה לחימה בלילה, היה כאן שימוש בירי פירוטכניקה שדימה מטענים והתקפות אמת, נשמעו רעשי צעקות ויריות תמידיים, אש, עשן וריח שרוף, ומדריכות רפואה מקצועיות איפרו את הפצועים בצורה אמינה".

"כשהם נכנסים לזירה, רואים את המראות האלה, שומעים את הרעשים האלה ומריחים את הריחות האלה - זה משקף את היכולת שלהם לתפקד תחת לחץ", מדגיש אל"ם ברכה.

התחנות כללו תכנון וביצוע של מבצע לוגיסטי, אירוע רב-נפגעים בשטח בנוי, פינוי נפגעים במסוק תוך כדי ירי אויב ושימוש באמל"ח, אירוע התהפכות של נגמ"ש וטנק עם חילוץ פצועים, תחרות בישול ועוד.

לאחר 12 שעות אינטנסיביות הוכרזו הזוכים הגדולים של הלילה. למקום השלישי הגיעה פלוגת הסיוע המנהלתי של גדוד קרקל מחטיבת שגיא, למקום השני גדוד 411 של חטיבה 282 ואת המקום הראשון קטפו חיילי פלוגת הסיוע המנהלתי של סיירת חרוב בחטיבת כפיר.

"כבר לפני חודשיים התחלנו מערכת הכנות נמרצת לקראת התחרות", מגלה לנו סרן טל זית, מפקד הפלס"ם של סיירת חרוב, את סוד הניצחון, "האתגר המרכזי היה להיערך לתחרות תוך כדי שגרה, תוך כדי הכנת לוחמים ופעילות מבצעית שוטפת".

"כשגילינו שהגענו למקום הראשון התרגשנו מאוד", מודה סרן זית, "בכל זאת, החיילים פה השקיעו באימונים ונתנו את כל מה שיש להם בתחנות. הם לגמרי הוכיחו את עצמם ואני גאה בהם".

"כל זה לא יכול היה לקרות ללא החיילים והמפקדים במא"ל", מציין אל"ם ברכה, "הם נערכו במקצועית רבה לתחרות, וביצעו אימונים מאתגרים ומגוונים, המחזקים את כשירות היחידות, בכל שבוע בכל מקום בארץ".

"משתתפי התחרות הוכיחו לי מה היא רוח קרב, רצון עז, חתירה למצוינות ועזרה הדדית", מוסיף אל"ם ברכה, "הם סחבו את האלונקה, תרתי משמע, 15 חטיבות שונות יחד, כתף אל כתף, בדיוק כמו בלחימה אמיתית. 

"אחרי לילה ארוך כזה, אני יודע שאם מחר יפעילו אותנו, מכל סיבה אפשרית, בכל גזרה, אני בטוח ומאמין ביכולות של כל אחד ואחד מהם וסומך עליהם לעשות את המשימה בצורה הטובה ביותר".

"הלילה הזה מזקק שנה של אימונים ועבודה מאומצת", מסכם קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל רונן כהן, "לכל אורכו ראיתי את מוכנותם, נחישותם ומסירותם של הפלס"מים לתפקיד, ואין גאה ממני במשרתי חיל הלוגיסטיקה ויתר חילות הסיוע המנהלתי בגדודים ובחטיבות".