חם מהתנור - מעכשיו הכשרות הטבחים הצבאיים יתחלקו ל-3

מה ההבדל בין התפקיד של טבח במוצב 'היפו', לבין טבח בבא"ח צנחנים? מעכשיו יש 3 הכשרות שונות - לטבחים שדואגים לכם בוקר, צהריים וערב - במוצבי הקצה, בבסיסים הגדולים וביחידות הפתוחות

27.03.22
אודם כץ, מערכת את"צ

כחלק מהמהפכה במטבח ושיפור המענה לחיילים בתחום המזון, משקיעים בבה"ד 6 (בית הספר למקצועות הלוגיסטיקה) גם בתחום הכשרת הטבחים הצבאיים. 

עד לאחרונה, כל מי שנקרא טבח, הגיע להכשרה בת חמישה ימים בבה"ד, בלי התאמה למקצועות השונים. "יש 3 סוגים של טבחים, ולכל אחד מהם אופי עבודה שונה לחלוטין", מסביר רנ"ג שף אדיר לוגסי, מפקד מסגרת אומנות הבישול בבה"ד 6, "הבנו שצריך לשנות את ההכשרה בהתאם לכל תפקיד כזה". 

הטבחים במוצבי הקצה נקראים ׳שף צעיר קדמי׳. את ההכשרה שלהם האריכו, אחרי מאמצים רבים, לשלושה שבועות: ״הם עוברים בבה"ד ימים מלאים של למידת מתכונים וביצוע שלהם, סדנאות קונדיטוריה, התנסויות בטכניקות בישול ועוד - הכול כדי שיוכלו לתת ללוחמים את הטוב ביותר״.

״הם יוצאים מהקורס הרבה יותר טובים ובעיקר עם מוטיבציה", מסביר רנ״ג שף לוגסי, ״ההתעסקות הרצינית והחשיפה אל עולמות התוכן האלו בצורה מקיפה, גורמות להם להתרגש מהמקצוע ולהיכנס לתפקיד בשמחה״.  

יש גם את הטבחים ביחידות הגדולות - בבא״חים ובבסיסי הכשרות. ״החלטנו שאנחנו עושים ׳הכשרה עד בית הלקוח״, מספר רנ״ג שף לוגסי. צוות ההכשרה של בה״ד 6 יגיע למקום בו ישרתו הטבחים, ושם ילמדו אותם את המקצוע בצורה המותאמת ביותר - להתמודד עם כמויות גדולות של מצרכים, והמון חיילים אותם צריך להאכיל. 

״זוהי תוצאה של התאמת ההכשרות למול הצורך שעולה מן השטח - בהתאם לאופי המקום, לכמויות החיילים שעוברות בחדר האוכל וכמובן לאנשים והמרחב עצמו", מספר סא"ל אבי שאול, ראש מנהלת המזון בצה"ל.

השבוע נגדי המטבח נמצאים בבא״ח צנחנים, והטבחים החדשים כבר מתרגלים למקום, לתפקיד, ולאנשים שיגיעו לאכול אצלם בכל בוקר, צהריים וערב.

עבור הטבחים ביחידות הפתוחות, ההכשרה נעשית על ידי מנהלי המטבח. הם לומדים בבה״ד 6, ולאחר מכן חוזרים ליחידה ומעבירים לטבחים הצעירים את כל מה שצריכים לדעת - מבחינת כשרות, תזונה, בטיחות ונהלים. 

"אנחנו עובדים רבות כדי להפוך את תפקיד הטבח לטוב יותר, ולקחת את הקולינריה בצבא למקומות אחרים״, מצהיר רנ״ג שף לוגסי, "לצד השינויים האלה, מתגבשת גם הכשרה להפעלת קונדיטוריה - אשר צפויה לצאת לפועל כבר בסוף 2022", מוסיף סא״ל שאול. "אנחנו, בחיל הלוגיסטיקה, נמשיך לעבוד קשה כדי לשפר ולייעל את תפקיד הטבח".