כל מה שאתם חייבים לדעת על רפורמת הרפואה בצה"ל

בחיל הרפואה החליטו לא להסתפק רק במענה מקצועי, ויצאו למבצע הנחלת ערך השירותיות כערך עליון. מעתה, תוכלו למשוך תרופות באופן עצמאי, להיפגש וירטואלית עם רופא, לבדוק את עצמכם, וליהנות מחווית שירות נעימה יותר במרפאות. כל הפרטים

01.08.22
אודם כץ ועלמה סברוב, מערכת את"צ

"היעד שהצבנו לעצמנו הוא להקל על המשרת במעבר, בין מערכת הבריאות האזרחית לצה"ל, כמה שיותר, ולהפוך אותו לנגיש וידידותי. זאת כמובן מבלי לפגוע במקצועיות שלנו כחיל. אנחנו מבינים שהשירותיות היא לא פחות חשובה, ועל כן אנחנו בתהליך של שינוי תרבותי בחיל מקצה אל קצה", מצהיר קצין הרפואה הראשי, תא"ל פרופ' אלון גלזברג. 

המבצע - הנחלת ערך השירותיות בכל ממשק של החייל עם שירותי הרפואה, והוא כולל את הגדלת מערך בריאות הנפש, שיפור הציוד והתנאים במרפאות, הוספת טכנולוגיות המייעלות את תהליכי הבדיקה ואת הכשרת צוותי הרפואה, ובנוסף, מעבר מיטבי לדיגיטל - מהזמנת תורים, דרך אבחון רפואי ועד משיכת תרופות. את התהליך מוציאים לפועל באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בימים אלה. 

"פחות מאחוז מאזרחי ישראל עוברים בין מערכות בריאות, אך ביום הגיוס, המתגייס עובר ברגע לחסות שירותי הבריאות של הצבא. המעבר הזה הוא משמעותי בשביל החייל, שצריך להתרגל למציאות חדשה בין רגע", מספר קרפ"ר. 

רפואה אוטונומית

עבור חייל המשרת באוגדה 80 או במחנה 'נפאח', ההגעה אל מרכז רפואי עלולה לקחת זמן רב, להיות מסורבלת ובעיקר - להיות כלולה בזמן המתנה ממושך, בין אם בדרכים או במרפאה עצמה. כדי להקל עליו, הוקם מוקד וירטואלי המאפשר להיפגש עם רופא בצורה מקוונת. 

המפגשים הוירטואלים יתקיימו במתחמים (קפסולות) המיודעים לכך, שיוקמו ב-22 מוצבים ובסיסים. קפסולות אלו יכללו מכשירים המסוגלים לבצע בדיקות רפואיות שונות, לדוגמה בדיקת אוזניים, סטטוסקופ ועוד. כך יוכל החייל לבדוק את עצמו בהכוונת הרופא בזמן אמת. 

שלושת המתחמים הראשונים יוקמו כבר בספטמבר הקרוב בשיזפון, סיירים וחטמ"ר מנשה, ובחצי שנה הבאה יוצבו כולם בהדרגה. 

מלבד הדרך הנוספת להיבדק, כדי לקבל את התרופות שרשם הרופא לא יהיה צורך לנסוע עד לבית מרקחת רחוק, לתאם את ההגעה עם שעות העומס של המקום ולהפסיד זמן יקר. מעתה, תוצבנה בבתי מרקחת צבאיים עמדות דיגיטליות למשיכת תרופות (בדומה לעמדות 'Boxit'). 

אלו יוטענו ע״י רוקח מוסמך מבעוד מועד, ויאפשרו לחייל את קבלת התרופה שנרשמה עבורו – ללא תור ובתזמון גמיש. למשרתי הקבע, תינתן אף אפשרות להזמין משלוח של תרופות עד הבית, בהשתתפות עצמית.

"אם יש חייל בעל לחץ דם גבוה, הנוטל תרופה קבועה - אין לו צורך במפגש עם רוקח, אלא רק צריך להגיע ולמשוך מהמכונה", מסבירה רמ"ד רוקחות, רס"ן אינה חוסיד דיומין.

אז איך זה עובד?

ברגע שתצאו מביקור אצל רופא צבאי, יוזן עבורם מרשם במערכות המידע. בעזרת הקישור תוכלו להזמין את התרופה למשיכה מהמכונה האוטומטית. לאחר הכניסה לקישור תקבלו במשתמש ה my idf שלכם שאלון שבוחן האם השירות העצמאי מתאים לכם. השאלון יכלול שאלות כגון: "האם זו הפעם הראשונה שאתם נוטלים את התרופה? "האם את מעוניינים בייעוץ רוקחי", ועוד. במידה ותימצאו מתאימים,
הרוקח יקבל התראה על ההזמנה ועל פיה מטעין את המכונה בתרופות הדרושות - אם קיבל מספר הזמנות לתרופות שונות אשר אין מניעה לנפקן - זו הכמות שישים במכונה. השירות זמין בשלב ראשון בבית המרקחת במרפא מרכז, ובהמשך צפוי להתרחב לכלל בתי המרקחת הצבאיים.

ברגע שהמכונה מוטענת בתרופה, (עד 3 ימים מרגע ההזמנה במערכת), תקבלו הודעה שהיא מוכנה לאיסוף ותוכלו להגיע לבית המרקחת הקרוב לפי נוחיותכם.
הקישור להזמנה:
https://go.idf.il/m2w9m7f3j0

הרוקח מקבל התראה על ההזמנה ובהתאם אליה מטעין את המכונה בתרופות הדרושות. לדוגמה אם קיבל 10 הזמנות לגלולות למניעת הריון, זו הכמות שישים במכונה. 

ברגע שהמכונה מוטענת בתרופה (עד 48 שעות מרגע קבלת המרשם), תקבלו הודעה שהיא מוכנה לאיסוף ותוכלו להגיע לבית המרקחת הקרוב אליכם. 

בריאות הנפש 

הצורך במענה נרחב יותר לטיפול בבריאות הנפש, הביא לתהליך מקיף של הגדלת המערך והתאמתו לצרכים העולים מהמשרתים. 

ראשית, נפתחו עוד 18 תקני קב״נים ו-3 פסיכיאטרים, בחלוקה ליחידות צה״ל השונות, לפיקודים ולמרפאות. הוספת התקנים תצמצם משמעותית את זמן ההמתנה של החיילים. זאת מתוך הבנה שבפנייה לגורם בריאות הנפש, אורך ההמתנה הוא קריטי. 

יתרה מכך, תתאפשר לראשונה קביעת תור לקב״ן באמצעות אפליקציית זימון התורים של חיל הרפואה, בדיסקרטיות מלאה. "אנחנו מבינים את המשקל הכבד שיש לבריאות הנפש על החייל, ולכן אנחנו מקצים את מיטב אנשינו ואת מירב המשאבים להתייחסות משמעותית לבעיה", אומר בנחרצות גורם בכיר בצה"ל.

בהמשך לשינוי התרבותי, הבינו שברפואה בצה"ל מערכת היחסים היא לא רק בין המטופל לבין המטפל, אלא שיש עוד נדבך שמשפיע רבות על התהליך - המפקד.

"אנחנו משקיעים מאמצים רבים בלהסביר למפקד את חשיבות הטיפול בבריאות - הגוף והנפש כאחד. אנחנו מבינים שתפקידנו באגף הוא לדאוג למשרתים ולקחת עליהם אחריות - ואם לא נרתום את המפקדים למשימה הזו, לא נצליח לבצעה בצורה המיטבית", מסביר קרפ"ר. 

הרחבת משאבים

כדי למקצע את המרפאות וצוותי הרפואה, ולאפשר להן לתת מענה מקיף ומדויק יותר, ייכנסו 90 מכשירי אולטרסאונד ידניים למרפאות ברחבי הצבא. בנוסף, התבצע שדרוג של כ-500 אמבולנסים המכילים ציוד רפואי מתקדם יותר מהנוכחי.

השיפור לא נוגע רק לקו הסיום, אלא גם לדרך -  הורחב מערך היסעים ייעודי בין המרכזים הרפואיים ליחידות הקצה באזורים שבהם אין תחבורה ציבורית תדירה. "היום בבוקר חיילת בזי"ס הייתה צריכה לפגוש רופא נשים - במקום שתיסע בתחבורה ציבורית מסורבלת, היא הזמינה באפליקציה שאטל לזמן המתאים שלקח אותה מהבסיס ועד למרפא ערבה", סיפר אל"ם ד"ר ארז קרפ, מפקד המשר"פ ורופא מומחה ברפואה פנימית. 

זמני המתנה לרופאים מומחים:

כדי להפוך את החוויה לנעימה יותר, 117 מרפאות בצה״ל יעברו שיפוץ מקיף והתשתיות בהן ישודרגו. כ-57 מרפאות משודרגות כבר אוכלסו ועד סוף השנה יושלמו כולן. 

עוד טכנולוגיה מרשימה שנוספה לסל היא סימולטור ייחודי שמתחבר למשקפי מציאות מדומה - דרכם, איש צוות הרפואה שבהכשרה יכול לראות ולשמוע את כל התסמינים של הפצוע, וכך לטפל בו באופן מיטבי. 

כדי לדמות פגיעה מרסיס לדוגמה, הפרמדיק יסתכל על הבובה דרך משקפי המציאות המדומה, יראה דם במקומות הרלוונטיים, ישמע את אנקות הכאב של המטופל ויוכל לפעול על פי תגובתו. עד עכשיו, הסימולציות היו יבשות, כלומר - המתאמן קיבל רשימה של תסמינים והיה צריך לפעול על פיהם מבלי להרגיש אותם בזמן אמת. 

חווית שירות למטופל

במסגרת המאמץ הוקמה 'מנהלות שירות' שמופעלות על ידי אזרחים ואזרחיות עובדי צה״ל, שתפקידם לקבל את המטופלים ולסייע להם לקבל טיפול בצורה האיכותית ביותר. כיום עובדים במרפאות צה״ל השונות כבר 5 'מנהלות שירות' מתוך 50 אע"צים שיגויסו עד סוף המבצע. כל אחד מהם יוצב במרפאה גדולה אחרת. 

בנוסף, בחודשים האחרונים פועל במתכונת הרצה מוקד וירטואלי חדש לרפואה דחופה, המספק מענה נגיש ומהיר מכף היד. 

במקביל, הורחבו שעות המענה בסניפים רלוונטיים של רשת ״ביקורופא״, והושקה אפליקציה ייעודית לזימון תורים. דרכה, יוכל כל חייל להזמין תור לכל רופא מומחה בצורה נוחה ומודיקת עבורו.  

כדי לתמוך בשינוי, שונתה פקודת ימי המחלה, באופן המאפשר גמישות לחייל בתזמון הגעתו למרפאה. כל אלו, מקצרים את זמני ההמתנה למענה רפואי באופן משמעותי.

"אמון היא מילה מאוד שכיחה בחיל הרפואה - אנחנו מבינים שהעבודה שלנו נמדדת באמון של החייל בשירותים שאנחנו מציעים ולכן, כל שינוי שאנחנו מקדמים נולד מהמטרה לחזק את האמון הזה", מספר קרפ"ר. "כל התוכנית הזו כבר יצאה לפועל, אחרי עבודת מטה ארוכה של חצי שנה, והיום - אנחנו קוצרים את הפירות בדמות שביעות הרצון של המשרתים - שזוהי מטרת העל שלנו", מתגאה גורם בכיר בצה"ל.