כמה מצות ושניצל תאכלו? ואילו מוצרים יגיעו אליכם לראשונה?

את מי שיעביר את הפסח בבסיס מעסיקה כנראה השאלה - מה יאכל בליל הסדר? ומה במהלך חול המועד? אל דאגה - מומחי המזון בצה"ל מתכוננים כבר מעל לחצי שנה לאירוע הזה, כדי שיהיה לכם הכי טעים שאפשר. אז מה בתפריט? מה התהליך שעברה המנה שתוגש לכם? מהזמנת האוכל ועד לצלחת - אלה השלבים והמספרים

05.04.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

אולי תופתעו לשמוע שההכנות לפסח בצה"ל מתחילות כבר בראש השנה…

בשלב הזה עובדים על מחקר של ממש עם מסקנות משנים קודמות, סקרים, סדנאות בישול, הזמנת מוצרים, הובלה ועוד. כעת, לאחר שכל השלבים הללו הושלמו - זה הזמן לפרוס את המפות.

והשנה יש גם חידושים ברשימת המוצרים המוכרים - לראשונה יתווספו גם תפוצ'יפס בכמות של 10,000 יחידות, וכ-6 טונות פירורי פנקו - בשביל שתוכלו לאכול שניצל א' גם בפסח!

כמו כן הוזמנו:

טונות של מצות
57
טונות של בקר
62
טונות שניצל כשר לפסח
65
טונות עוגיות ועוגות כשרות לפסח
27
יחידות חרוסת
9,500
טונות של קניידלעך
2
יחידות חזרת
3,000
טונות של פסטה כשרה לפסח
18
טונות סלמון
10
סוגי חמגשיות לטבעונים
5
יחידות עוגות ללא גלוטן
4,000

ההזמנה עצמה

סא"ל אורטל אדרי, רת"ח השברה במרה"ס, מספרת שכבר מחודש יוני אשתקד כולם "על הרגליים" לקראת ההכנות לרכש מוצרים לפסח, ממנהלות פריטי מזון במרה״ס ועד למנהל הרכש במשרד הביטחון: "זה חג מאתגר מבחינת פריטי המזון, לדאוג שכל האוכל יהיה מתאים לדרישות הכשרות - ללא חשש קטניות, החשיבות היא לאתר מגוון מוצרים איכותי ועשיר למרות ההיצע המצומצם".

לכן, בשותפות מלאה עם ענף טכנולוגיות מזון במרה"ס, הרבנות הצבאית ומשרד הביטחון, מייצרים תמהיל פריטים מותאם אוכלוסיות (צליאקים, טבעונים וכשרות מהודרת), מפיקים לקחים משנים קודמות ומבצעים התנהגות צריכה, סקר שוק וסקרי חוות דעת עם החיילים.

"אנחנו מסתכלים על החיילים והחיילות כאילו הם הילדים שלנו", היא מציינת, "ומשתדלים לעשות הכול כדי ליצור ארוחה טעימה, עם אווירה נעימה, מגוונת וכיפית. בשיתוף עם ענף כשרות, ניפקנו מעל 3,000 ערכות שיש בהן את סימני החג, הגדה ופינוקים נוספים - כך שאפילו חייל בשמירה או בסיור יוכל לחגוג את ליל הסדר".

"כל מה שאנחנו עושים מגיע מאהבה גדולה", מוסיפה סא"ל אדרי, "חשוב לנו לעשות את הטוב ביותר עבור אלה ששומרים על המדינה שלנו. אנחנו עובדים יום ולילה, ואני יכולה להעיד באופן אישי שעד שלא אגיע לערב החג, ואדע שלכל החיילים יש איפה לאכול, לא אהיה רגועה".

יותר מ-1,000 אנשי מילואים גויסו למבצע ההכשרות וההכנות לפסח.

בקריית ההדרכה

במוצב 'חרמון'

בבסיס זי"ס (זירת ים סוף) שבאילת

אריזה והפצה

בפלוגת ההפצה בבסיס ההספקה מזון-מרכז אורזים את כל פריטי המזון ושולחים אותם למאות בסיסים ברחבי הפיקוד – מצפון בקעת הירדן ועד צומת אלמוג באזור ים המלח, באיו"ש ובכל אזור גוש דן.

"בשביל להספיק את העבודה המרובה, אנחנו מקפידים לעבוד בצורה הכי מקצועית מדויקת ומהירה", מרחיב ע"צ שלמה דבח, מפקד הפלוגה, "אני עצמי דואג לנסוע בערבי חג אחרי הניפוקים בין יחידות עם רכב קירור קטן מלא במזון כדי לבדוק אם ישנן דרישות כלשהן באספקה שצריך להשלים – כדי שלא ייווצר חלילה מקרה שבו חיילים נשארים בלי מענה. הדאגה לחיילים והתמיכה בצה"ל הם הערכים העומדים בראש".

ההובלה לבסיסים

סא״ל עוז נחום, מג"ד 'אבירי המרכז' - הגדוד המרכזי של מרכז ההובלה, מפרט על עבודת השינוע: "משימת ההובלה היא חשובה ורגישה מאוד, מאות חיילים ומפקדים תלויים בנהגים שלנו".



"אז איך מובילים כל כך הרבה מזון בכל כך מעט זמן?", הוא אומר, "עם מפקדים טובים, תכנון משותף וחיילים שמחוברים למשימה. בסופו של דבר - זה התפקיד שלנו. אנחנו מתורגלים אליו ודואגים תמיד לעשות אותו הכי טוב שרק אפשר כדי שלכל חייל תסופק ארוחה בחג".

הבישול במטבח

רנ"ג קובי יטח, מנהל המטבח של חטיבה 460, חטיבת ההכשרות של חיל השריון, מספר על ההכנות המרובות: "כבר לפני חודשיים התחילו להזמין ציוד חדש, בנינו תפריט לאור מגבלות הכשרות וביצענו קבוצת פקודות של היחידה לניקיונות והכשרות. מפקדת זרוע היבשה סיפק ציוד למטבחים, ובמסגרת זו קיבלנו ציוד חדש, כלי אירוח עבור החג ומעטפת כללית לשאר הצרכים. בנוסף, נערכו סדנאות בישול למנהלי המטבחים בבה״ד 6 אצל השף רנ"ג אדיר לוגסי, שם נחשפנו למתכונים ומצרכים חדשים, קיבלנו רעיונות נוספים וראינו שהיום יש לכל מאכל חמץ תחליף ראוי ומספק".

"ברגע שידענו אילו מוצרים יהיו לרשותנו", הוא ממשיך, "גיבשנו במטבח תפריט מגוון ואיכותי, שנותן מענה לכלל אוכלוסיות הסועדים - כולל צמחונים, טבעונים ורגישים לגלוטן. העיסוק במזון עצמו מתחיל כ-36 שעות לפני ערב החג, עם חלוקת נגדים למחלקות וביצוע הכנות מוקדמות כמו קילוף ירקות והפשרת בשר ודגים. לאחר מכן, מגבשים תוכנית עבודה מסודרת לכל יום בשבוע. הדבר הכי כיף בכל האירוע הוא לקבל תמונות, טלפונים וברכות מחיילי ומפקדי החטיבה שמעריכים ונהנים מעבודת צוות המטבח. זה הסיפוק הכי גדול שיש".

"כל התהליך הזה הוא שותפות מלאה עם כל כך הרבה גורמים", מסכמת סא"ל אדרי, "המשותף לכולם הוא שאנחנו עושים הכול מאהבה בכל התהליך, כדי שיהיה החג הכי שמח שיש!".