ככה חסכו 56 מיליון שקלים בשנה אחת

שדרוג תשתיות ויצירת אנרגיה ירוקה הם רק חלק מהדברים שבעזרתם אנשי ענף התייעלות אנרגטית משפרים את רמת החיים של המשרתים. לכבוד יום איכות הסביבה, שמענו מהם איך הופכים את צה"ל לקצת יותר ירוק

05.06.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

קשה להתעלם מהעובדה שכדור הארץ מתחמם. בכל קיץ הטמפרטורות עולות ואיתן גם המחשבות - מה גורלו של העולם במציאות הזאת, ואיזה שינוי עלינו לעשות כדי לקדם עתיד ירוק יותר, מבלי להתפשר על סטנדרט גבוה של איכות חיים?

המחשבה הזאת לא פסחה גם על צה"ל, ובשנת 2018 הוקם "ענף התייעלות אנרגטית" - שמתרכז במציאת דרכים להיטיב את השימוש הצבאי באנרגיה, תוך חשיבה על חיסכון משאבים ושיפור איכות החיים של החיילים.

בעקבות השינויים שהענף הוביל, בשנת 2022 צרכו בצבא 1.3% יותר חשמל משנת 2021, זאת במקום אנרגיות מזהמות אחרות. בזכות השינוי נחסכו 56 מיליון שקלים. בנוסף צריכת המים ירדה ב3.5% משנת 2021 וצריכת הסולר ירדה גם היא ב-21.8%.

"אנחנו תמיד עם המבט קדימה", מסביר ע"צ שחר מסעוד, רע"ן התייעלות אנרגטית באט"ל, "תמיד שואלים את עצמנו - לאן העולם מתפתח? לאן הצבא הולך? ואיך זה משפיע על צריכת האנרגיה שלו?"

זה מתחיל מהדברים הקטנים, כמו להחליף את כל הנורות בצבא לנורות לד, וממשיך לפרויקטים גדולים בהרבה, כמו התקנת שדות של לוחות סולאריים כדי לקדם ייצור חשמל עצמאי וירוק. 

"אחת הגישות שאנחנו נוקטים בה היא לחסוך בדלק", הוא מסביר, "זה משאב יקר, לא חסכוני ומתכלה. לכן המטרה היא להמיר דברים לאנרגיית חשמל - תוך ייצור עצמאי שלו".

וכך עשו, במוצבים קטנים ובבסיסים שבהם החשמל מסופק על ידי גנרטור דאגו שהוא יהיה חצי חשמלי. במקומות בהם מים חוממו על ידי דלק, נתנו פתרון טכנולוגי, והתקינו מערכות שעובדות על חשמל.

"באתר 'הר חריף'", מוסיף רע"ן התייעלות אנרגטית, "ייעלנו את האנרגיה של הגנרטורים הפועלים ללא הרף במשך 24 שעות ביממה, ומצאנו חברה חיצונית שמתחברת לאגזוז, משתמשת בגז הנפלט ממנו, ובעזרתו מחממים מים למקלחות". 

בנוסף, הותקנו עד כה לוחות סולאריים על גגות של עשרות בסיסים ברחבי הצבא, ובמקומות מסוימים יש שדות שלמים המייצרים אנרגיה מאור השמש: "בבסיס רמון למשל, יש שעות במהלך היום שהוא מייצר לעצמו את כל החשמל".

זאת רק טעימה מהעשייה של הענף, כל פרויקט שהם עושים נבחן אחת לשלושה חודשים מול הבכירים בצה"ל, וניצב מול השאלה - האם זה באמת משפר את ההתייעלות האנרגטית? "לעיתים מגלים שצריך לשנות קצת את הכיוון", מודה הרע"ן, "אבל אנחנו עוסקים בפרויקטים שהוקדשו להם המון שעות מחשבה, והם מתבססים על שיטות וטכנולוגיות שאנו בטוחים בהן".

"זאת גאווה לראות את השינויים שאנחנו עושים", מסכם ע"צ מסעוד בחיוך, "בין אם זה שיפור התשתיות ובין אם זה מעבר לאנרגיה ירוקה. בסופו של דבר המטרה הגדולה היא לשפר את איכות החיים של החיילים בקצה, זה משמח מאוד ואנחנו נמשיך לעשות ולפעול לטובת המשרתים בצה"ל".