זה רק חלק ממה שבנו השנה בצה"ל - ומה מתוכנן בשנה הבאה?

בזמן שבכל הארץ בונים סוכות, בצה"ל בונים הרבה מעבר: 121 מרפאות, שיפוץ מוצבי הקצה ומגורים חדשים למפקדי הפלוגות הם רק קצה הקרחון. אז מה בנו באט"ל בשנה האחרונה, ומה עתידים לבנות בשנה שתבוא?

28.09.23
הילה גד, מערכת את"צ

לפני קצת יותר משנה, יצאה לדרך התוכנית הרב שנתית של חיל הרפואה - "רפואה בשבילך". כחלק מהתוכנית, נפתח פרויקט רחב של שיפוץ ושדרוג המרפאות ובניית מרפאות חדשות בכל הזרועות והפיקודים בצה"ל. 

בין המרפאות שהוקמו ושופצו בשנה האחרונה תמצאו את מרפ"א מרכז, המרפאה ב-8200, בג'וליס, בצאלים ובקריה, וכן מרכז בריאות הנפש בלשכת הגיוס. "יש מרפאות שרק שיפצנו, ויש כאלו שממש בנינו מההתחלה, כמו מרכז רפואי גולן ומרפאת השיניים בבא"ח גבעתי", מסביר רנ"ג תומר מלכה, רמ"ד תשתיות ופרויקטים (תו"פ), "בהן הוצאנו את כל המרפאה, שיפצנו, והרכבנו מחדש".

מתחילת הפרויקט ועד היום, שופצו 91 מרפאות, 12 מתוכן השנה, כאשר המטרה הסופית היא 121 מרפאות. "יש עוד 16 מרפאות שנמצאות כרגע בשלבי ביצוע, ו-14 נוספות שנמצאות בשלבי תכנון", מפרט הרמ"ד .

בשנה הקרובה עתידות להתווסף מרפאות נוספות, משודרגות ומשופצות. "מרפ"א ירושלים נמצאת בשלבי סיום מתקדמים", מוסיף רנ"ג מלכה, "ובטווח הרחוק יותר יש את המרפאות בנפח, בא"פ לכיש, מחנה ירקון, חופ"ליות ההגנה האווירית, חטמ"ר עציון ועוד".

בנוסף, ביחידות הקצה בצה"ל הוקמו מתחמי רפואה מרחוק. "מתחמים אלו מהווים סביבה טיפולית אליה נכנס החייל, אבל לא יושב שם רופא", מסביר רמ"ד תו"פ, "החייל מתחבר לרופא מומחה בצורה דיגיטלית, והוא יכול לאמוד את מצבו ולהעניק לו טיפול מרחוק".

המרפאות החדשות יפות יותר מבחינה חיצונית, אך הן בעיקר מכתיבות סטנדרט למתקני רפואה ויוצרות סביבה נעימה ומכבדת עבור המטופלים. המרפאות החדשות ישפרו את תנאי השירות לחיילים בחובה ובקבע, בכל מקום בארץ ומכל הזרועות בצה"ל.

אבל בצה"ל לא משפצים רק את המרפאות, פרויקט "קו המגע" מתמקד בבסיסים שנמצאים רחוק, ומכונים "מוצבי קצה". 

"המטרה היא לשפץ את כלל המוצבים, ולספק ללוחמים ולחיילים המשרתים שם סביבה נעימה ונוחה", מבהיר סא"ל טלעת דהאר, רע"ן בינוי ותשתיות, "בשנה האחרונה שופצו 29 מבנים, כאשר המטרה היא לשפץ 47 סה"כ".

בנוסף תוכנית "חוד החנית", בה משפצים את מגורי מפקדי הפלוגות, גם נכנסה לשלבה הראשון. "לחלק מהמ"פ בצה"ל יש משפחות צעירות, והמטרה היא לשפץ את החדרים כדי שיוכלו לארח אותן שם כאשר הן מגיעות לבקר בבסיס", מסביר סא"ל דהאר, "המטרה היא לבנות 280 מבנים חדשים בשלוש שנים הקרובות".