שלב 2 של "מהפכה במטבח" יוצא לדרך - אלו כל השינויים

לאחר השלמת השלב הראשון, שאת תוצאותיו מרגישים ברחבי צה"ל, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ממשיכים לשמור על אש גבוהה. שמענו על כל מה שכבר נעשה - ועל מה שמתבשל אולי גם בבסיס שלכם

22.03.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

לפני כשנה וחצי יצאה לדרך "מהפכה במטבח" - התוכנית שנועדה לשפר את המענה התזונתי וחווית השירות של החיילים והחיילות. עד כה נעשו שינויים משמעותיים, שמשפיעים על כלל צה"ל - מהמפקדים ועד החיילים בקצה. 

בימים אלו מסכמים באגף הטכנולוגיה הלוגיסיטיקה את השלב הראשון של התוכנית ומתחילים בשלב השני. אז אם הספקתם לשכוח, נזכיר את כל מה שכבר נעשה:

כדי לתת מענה נוסף בכל יחידות ההכשרה בצה"ל, הוכנסו מנות מוגדלות פעמיים בשבוע - בנוסף למנה העיקרית הרגילה (כמו המבורגר 200 גרם או שווארמה), והורחב פרויקט "טעימא" - מיזם שבמסגרתו מגיעים מתנדבים בין פעם לפעמיים בשבוע, ומבשלים יחד עם טבחי המוצב אוכל ביתי עבור הלוחמים.

מעבר לכך, נפלה ההבנה שבמוצבים פלוגתיים ישנו לעתים פער בין כמויות האוכל הנדרשות למספר הטבחים, ולכן נוספו 40 תקנים לנגדי מוצב - שתפקידם יהיה ניהול מזון במוצבים קבועים. 

"עד כה גויסו כבר 32 נגדים ונגדות", משתף ראש מנהלת ההזנה באט"ל, סא"ל אבי שאול, "אנחנו רואים שבמקומות בהם התקן מלא - המטבח מתפקד נכון יותר, והמענה התזונתי טוב בהרבה".

בעבר, כל תחום שנוגע למזון בצה"ל נוהל על ידי גוף שונה, ולכן, על מנת ליצור פיקוד אחיד הוחלט על הקמת תפקיד "מנהל ההזנה", אשר "יפקד" על התחום מהתשתיות ועד הכשרות וכוח אדם. 

גם ביחידות ההכשרה נעשה שינוי: "בעבר, כשהחיילים היו בשטח, כל רס"פ היה אחראי להביא את האוכל עבור הפלוגה שלו מהמטבח בבסיס, לשים אותו במקרר שדה ולהורידו לשטח - אך הדבר יצר בלאגן והיה לא פרקטי". 

בשל כך, הוחלט בחודשים האחרונים על פתיחת תקן חדש - "נגד שינוע". "התפקיד החדש ייתן מענה ל-13 פלוגות ההכשרה, ויחד עם משאית ייעודית ועגלות שנבנו במיוחד - יוכל אדם אחד להוביל את המזון לשטח במקום הרס"פים". 

אך ישנו תחום חשוב בו נרשם שיפור ניכר - מענה לחיילים צליאקים. "לקחנו את 14 היחידות שיש בהן הכי הרבה צליאקים, ופתחנו בהן מזנון עבורם, כך שבמקום חמגשית הם יקבלו אוכל במגשים בתפזורת כמו כולם, ולא ירגישו חריגים או יוגבלו בכמות האוכל - כפי שהיה בעבר", מציין סא"ל שאול, "בשלב הבא, צפויים לעשות זאת בעוד כ-16 יחידות, בהן מספר החיילים הצליאקים הוא מעל 10".

יחד עם זאת, כדי לדאוג למענה תזונתי ורגשי עבור אותם החיילים - נפתחו 26 קבוצות ווטסאפ, בהן הם יכולים לשאול שאלות, להציף פערים, להתעדכן בחידושים ולקבל מענה ישיר לשאלות.  

נוסף על כך, כדי לאפשר מעטפת תזונתית מלאה עבור צליאקים שמשרתים ביחידות סגורות - נוספו להם 150 שקלים בחודש למימוש ברשת "כוורת". 

אך זהו לא הסוף, בצה"ל עומלים על הקצאת מקרר ומיקרוגל אישי עבור כל חייל צליאקי - כשעד כה 90% כבר קיבלו את המענה.

מלבד כל אלו, כבר בתחילת התהליך דבר אחד היה ברור - שיפור חווית הסועד אינה כרוכה רק במזון עצמו. "הבנו שצריך לשים דגש נרחב גם על החלל בו נמצאים החיילים כשהם סועדים", מסביר סא"ל שאול. 

ואכן, חדרי האוכל שופצו בתהליך ארוך של חשיבה מעמיקה. "היה לנו חשוב להתייחס לפרטים הקטנים - מבניית החלל ועד לבחירת צבע הטפט, שנקבע על ידי מומחים כצבע מעורר תיאבון".

עד היום, שופצו כבר 129 חדרי אוכל, ובנוסף אליהם, בתוך שלושה חודשים וחצי הוצבו 78 טרקלינים ללוחמים בתע"ם. מדובר במתחמים שמלאים במגוון אוכל טעים, ומהווים מזנון פתוח 7/24 - כלומר, גם מעבר לשעות הארוחה המוגדרות. "הרעיון הוא שבמקרים בהם לוחם יורד משמירה והוא רעב, יהיה לו מענה", מעיד רמ"ד פרויקטים, רס"ן אוהד כהני.

"בשינוי הזה לוקחים חלק שותפים רבים, בהם גורמי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, המרה"ס, מרחבי הבינוי, הפיקודים והזרועות, וכמובן נגדי התזונה והטבחים - שעובדים קשה יום ולילה כדי לשפר את מענה ההזנה עבור חיילי צה"ל בקצה", מדגיש סא"ל שאול.

אז אחרי שעשינו סדר בכל מה שנעשה, זה הזמן לגלות מה מתוכנן לשלב הבא:

תוכנית שיפוץ חדרי האוכל תורחב החל מחציון ב' ל-50 יחידות הכשרה וגדודים לוחמים נוספים. עד כה התמקדו בעיקר בחדרי אוכל קטנים, אך בשלב הזה יחלו בשיפוץ חדרי אוכל גדולים יותר, ביניהם:

  • בה"ד חיל הים
  • חטיבה 828
  • חוות השומר
  • גדס"ר גולני
  • בא"ח נח"ל 
  • בהל"ץ
  • בא"ח העורף
  • בא"ח גבעתי 
  • בה"ד 1
  • חוות השומר 
  • בית הספר לקומנדו 
  • גדוד 414 

לצד זאת, אל כל 64 גדודים לוחמים בתע"ם, תובא 'ערכת חוויה' - מכולה שתהווה "חלבייה" ניידת - דבר שיספק מענה חלבי טעים עבור החיילים, שלא יצטרכו לקנות מזון חלבי מכספם האישי.

כאמור, גם המענה לצליאקים יורחב, ו"מזנוני הצליאק" יגיעו ל-16 יחידות נוספות.

ייחל מודל הזנה בו יש תפריט אחוד וקבוע עבור יחידות דומות, ויתווספו אליו פריטים חדשים.

חידוש נוסף הוא הסכם הדברה קבוע במטבחי הבסיסים השונים, כשבכל אחד הוא ייעשה לפי הצורך אחת לתקופה. 

"זה סיפוק מאוד גדול לתת את המענה לחיילי וחיילות צה"ל", מסכם סא"ל שאול, "הם רואים את התוצאות, אנחנו כל הזמן מקבלים פידבקים חיוביים, ושואפים רק להמשיך בעשייה ולהתרחב למחנות נוספים".