מכונת הקסם שהופכת זבל לזהב

אם תיכנסו לבסיס גלילות, ליד חדר האוכל תשימו לב למכונה חדשה, שמביאה את צה"ל צעד אחד קרוב יותר ללהיות ירוק וחסכוני. היא יודעת להפוך את האוכל שנשאר לכם בצלחת לאנרגיה שתחמם לכם את המים, והכול בעזרתכם. בא לכם כבר לנסות?

13.08.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

אם נגיד לכם שיש מכונה צה"לית שלוקחת אוכל והופכת אותו לגז שמחמם את המים תאמינו? בשבוע שעבר היא נכנסה לבסיס גלילות בטקס גזירת סרט חגיגי של הפרויקט החדש של משרד הביטחון ואט"ל.

"50% מהפסולת של צה"ל מגיעה מהמטבחים", מסביר אע"צ בכיר שחר מסעוד, רע"ן התייעלות אנרגטית בחט"ל, "מעבר לזיהום שזה יוצר, לטיפול בפסולת יש מחיר גבוה. ואנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לצמצם את זריקת הזבל".

אחד מהיתרונות של המכונה זה שהיא פשוטה לתפעול: בתום הארוחה החיילים וצוות המטבח יפנו את האוכל למיכלים יעודיים. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, המיכל מפרק את הפסולת האורגנית ומוציא גז לשימושים שונים במטבח.

"בעצם לקחנו בעיה ולהפוך אותה לפוטנציאל התייעלותי, חיבכון וייצור אנרגיה", קובע סא"ל מוטיע דגש, רע"ן בינוי ותשתיות, "המערכת מאפשרת להפוך טונה של פסולת אורגנית ביום למקסימום של 690 קילוואט-שעה של אנרגיה. זה יצמצם את כמות הזבל שנזרק, ויחסוך את הכסף של הטיפול בו". 

"כרגע זה עוד פיילוט", מסביר אע"צ בכיר מסעוד, "והמטרה היא לשכפל את המתקן הזה לעוד המון בסיסים. זה לא פשוט, אבל אנחנו חיוביים מאוד".