המערכת שתעזור לחזות תאונות - ולמנוע את האסון הבא בכביש

תאונות דרכים ותקלות ברכב הן בעיות שלא פוסחות על אף אחד. לשם כך מפתחים באט"ל מערכת שתזהה ותתריע מפני אירועים מסוכנים מבעוד מועד - במטרה למנוע את התאונה הבאה

08.06.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

ככל שהשנים עוברות, כלי הרכב שלנו הולכים ומתפתחים. מעגלה מחוברת לסוס - למערכות מתקדמות שמפעילות כלים מרשימים, וחלקם אפילו חכמים. 

בכל מכונית יש חיישנים רבים שמנטרים את כל מה שקורה בה: מקריאת טמפרטורת המנוע, דרך תפעול מערכת ההיגוי, ועד ללחיצה הקטנה ביותר על דוושת הבלמים. באט"ל עלתה המחשבה, איך ניתן לקחת את המערכות האלו ולרתום אותן לשיפור איכות הנהיגה בצה"ל?

"זה התחיל ממערכת ניטור שכבר הטמענו ב-600 כלי רכב שונים רחבי צה"ל", מסביר סא"ל גיא שוסטר, מהנדס הרכב הראשי בצה"ל, "היא מתעדת את פעולות הנהגים בזמן אמת ומתריעה למפקדים במידה שעברו את המהירות המותרת או עשו משהו חריג. הנתונים מוצגים בכל זמן ומאפשרים מעקב ובקרה וכן שיפור של רמות הנהיגה ביחידות ובגזרות השונות".

"מכאן עלתה המחשבה - אם יש לנו כל כך הרבה מידע, למה שלא נשתמש בו לפיתוח יותר מתקדם?", הוא משתף, "הרציונל הוא לקשור בין כל אותם מקורות, ולפתח מערכת שתפיק תובנות בעצמה". 

כמו רופא שנותן אבחון - המערכת תבדוק את ה"סימפטומים" של הרכב ותדע להגיד אם נעשה בו טיפול לא יעיל ולזהות אם עתידה לקרות בו תקלה. למשל - אם הוחלפה ברכב משאבת שמן ויומיים לאחר מכן יש התראה שלחץ השמן עלה בכל זאת, המערכת תדע להתריע שיש בעיה אחרת ולזהות מה היא. כך יצטברו מאגרי מידע ויהיה אפשר לעשות בקרה וזיהוי דפוסים במכונית.

"המערכת תוכל להמליץ להשבית כלי רכב, ואפילו לייעל את הרכישה שלהם על ידי התאמתם לצורך המבצעי", מסביר סא"ל שוסטר, "לדוגמה, אם המכונית מיועדת לשימוש בצפון הארץ, הבלמים שלה עלולים להישחק מהר בגלל תוואי השטח, לפי הבנה של נתונים כאלה - נוכל לבחור את הכלי הטוב ביותר".

"במקביל, אנחנו פועלים לסמן כבישים וצירים ולדרג אותם לפי רמת סיכון - האם זה כביש מפותל? או שהוא נוח לנהיגה?", מציין המהנדס. החזון הסופי הוא שהמערכת תדע לבצע ניטור של רמת הנהיגה, מצבו המכני של הרכב ובטיחות הציר בו הוא נוסע. 

"יש מקרים שאנשים מאבדים את חייהם בגלל דברים שיכולים להימנע", מסכם סא"ל שוסטר, "אנחנו משקיעים המון זמן, משאבים וכוח אדם כדי לצמצם אותם, ומשמח שאנחנו בדרך לשם".