החיילים שלא מפחדים להגיד לראש אמ"ן "אתה טועה"

כתיבת התסריטים שמרגישים הכי דמיוניים, ראייה הפוכה ומציאת הגוונים בין שחור ללבן. ראש מחלקת הבקרה באמ"ן מספר לכתבתנו למה חשוב לחשוב נגד הזרם ומי האויב שהיה רוצה להכיר מקרוב. ריאיון מיוחד

12.03.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת את"צ

פעם בשנה רחובות המדינה מתמלאים בצבעים שונים, בילדים ובמבוגרים שמעמידים פנים, ולו למספר ימים, שהם אינם מי שהם. אבל ישנה מחלקה, אומנם קטנה, בצה"ל, שעבורה חג הפורים נמשך כל השנה. רק בלי התחפושות.

מחלקת הבקרה באמ"ן (אגף המודיעין) מקיימת את מצוות "נהפוך הוא" מדי יום ביומו, כאשר חבריה מעמידים קונספציה מנוגדת, או כזו שנחשבת לא סבירה, לזו המקובלת בקרב קציני המודיעין הבכירים. "אחד הדברים שאנחנו עוסקים בהם הוא ה"איפכא מסתברא" (ההפך הוא הנכון, מארמית)", מספר סא"ל ש', ראש המחלקה, "אנחנו כותבים למעשה הערכה מודיעינית הפוכה מזו שרווחת באותה תקופה".

"דוגמה לכך היא ה"איפכא" שנכתבה בשנת 2000, סביב הנסיגה מלבנון", מפרט סא"ל ש'. "ההערכה שרווחה באמ"ן באותה התקופה הייתה שאחרי הנסיגה יהיו פיגועים מדי יום, ואילו ה"איפכא" טענה שיהיה רוגע יחסי. כמו רוב ה"איפכות", היא לא התקבלה, אבל גרמה לחוקרים ולראשות אמ"ן לחשוב בצורה אחרת. בסופו של דבר, ההערכה שלנו התגלתה כנכונה".

הקמת המחלקה לא קשורה לפורים, אלא דווקא למועד אחר: יום הכיפורים, או ליתר דיוק ללקחים שהופקו מהמלחמה ב-1973. ועדת אגרנט שהוקמה בעקבות המערכה קבעה שאמ"ן העריך לא נכון את הידיעות המודיעיניות שהיו אמורות להתריע על המלחמה הקרבה, בגלל תיאוריה מוטעית לפיה צבא מצרים לא מוכן לקרב.

מלחמת יום הכיפורים

"לא תמיד כותב ה"איפכא" מאמין במה שהוא כותב, אך מטרתו היא לייצר חוסר נוחות וחשיבה נוספת ושונה לסוגיות חשובות. הוא לא עושה זאת כדי לעצבן, אלא כדי להשפיע", ממהר סא"ל ש' להסביר, "בסופו של דבר, אנחנו צריכים לנסות למנוע טעות של אי מתן התרעה למלחמה".

לדבריו, המחלקה נהנית מעצמאות ומחופש פעולה רחב. "זה בא לידי ביטוי, בין היתר, ביכולת להפיץ את התוצרים שלה ללא אישור ראש אמ"ן לדרג הבכיר יותר", משתף ראש המחלקה. "אצלנו אף אחד לא חושש לקום ולבטא את מה שנכון בעיניו. לא משנה אם מדובר בסתירה לדברי ראש אמ"ן, ראש זירה או כל קצין בכיר אחר. חייל שלי לא נרתע להגיד 'אני חושב שאתה טועה', או 'הנחת היסוד כאן לא תקפה'".

לא רק שחור-לבן

עיסוקה של המחלקה הוא לא רק בהצגת ההפך המוחלט - אלא גם בבחינה מתמדת של הנתונים והמידע שמתקבלים, תוך הסתכלות על הערכות שנעשות באגף מזווית אחרת. "אנחנו לא נגיד 'שחור' לכל 'לבן', אין תרומה בכך", מדגיש סא"ל ש'. "חשיבה הפוכה זה הדבר שהכי קל לעשות. האתגר האמיתי הוא למצוא את התרחישים האחרים, את כל גווני האפור. החשיבות של העבודה שלנו היא להסביר למה מאותן ידיעות וממצאים ניתן לקבל תמונה הפוכה, או לחלופין, איך ניתן להפיק מידע מידיעות שנחשבו כלא רלוונטיות". 

עד-לא-ידע

במהלך הריאיון מציין  סא"ל ש' את דבריו של דונלד רמספלד, מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב, לפיהם "יש דברים שאנחנו יודעים שאנחנו יודעים ויש דברים שיודעים שלא יודעים".  "באלו מתמקדת חטיבת המחקר", הוא אומר בהזדהות.

אל סיווג שגוי של ידיעות כלא רלוונטיות מתייחסים במחלקה כ"דבר שאנחנו לא יודעים שאנחנו כן יודעים". "מצבים כאלה יכולים לנבוע מכך שלא נשאלו השאלות הנכונות או התעלמו ממידע מסוים בגלל קונספציה כלשהי", מסביר סא"ל ש'.

במהלך הריאיון מזכיר ראש המחלקה את מה שהוא מכנה כ"עולם התפניות": כאן יש יותר מקום לדמיון. העולם הזה בדרך כלל לא מבוסס על מידע מודיעיני. זה עולם הלא ידוע, העולם המפתיע. הסיסמה של המחלקה היא "המדמיין מנצח".

"אני רואה חשיבות רבה בהכרה של הצד השני, של התרבות שלו ובבדיקת המניעים העמוקים שלפיהם הוא פועל", מסכם סא"ל ומוסיף ברוח חג הפורים: "הייתי רוצה להיכנס לנעליו, או יותר נכון לראשו, של נסראללה. הייתי רוצה לראות, לשמוע, לחוש. הייתי רוצה פעם אחת להרגיש את מה שמזכ"ל חיזבאללה באמת מרגיש וחושב".