הקורס שמשנה את אופי הפיקוד המודיעיני

הם משרתים בתפקידים מקצועיים בכל רחבי אגף המודיעין, ולפתע מקבלים החלטה שמשנה את שירותם לגמרי - יציאה לקורס מפקדים, על מנת להצטייד ביכולות שתואמות את הסביבה האמ"נית המאתגרת, ולחזור לפקד על חבריהם ביחידה ממנה באו. אז איך נראה אותו קורס מסתורי? בדקנו וחזרנו עם התשובות (שאפשר לתת)

19.11.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

איך נראה המקום שמכשיר חיילים בעמדות ביטחונית משפיעות ביותר, להפוך למפקדים שמסוגלים לייצר את אותה רמת השפעה - גם בשביל חייליהם?

קורס המפקדים במערך ההדרכה למודיעין ולסייבר, שנמשך 4-5 שבועות, מיועד לחיילים וחיילות הצפויים לבצע תפקיד פיקודי ביחידה שלהם, לעיתים אף כממלאי מקום קצין. ״המעבר מחייל למפקד לא מתרחש בין רגע, ואנו מבינים שנדרשת הכנה והכוונה מקצועית לכך. הקורס מאפשר לנו לצייד את החיילים בארגז כלים פיקודי ומקצועי, שיסייע להם באתגר", מסביר רע״ן מפקדים במערך, סא״ל א׳.

"החיילים שלנו עוברים בקורס המפקדים קפיצת מדרגה, שמרכזה הסתכלות על התמונה המלאה כמפקד", מדגישה מפקדת הקורס, רס"ן ש', "לפני המעבר המקצועי, החיילים נכנסים לשדרת הפיקוד. הם צריכים להבין מה החלק של השדרה הזו בצה"ל ככלל, ואז באמ"ן".

"כשבחרתי במסלול הזה, היעד שהצבתי לעצמי היה ללמוד איך לפקד על צוות ולהוביל אותו קדימה", אומרת בנחרצות סמל ע', המשרתת ביחידה 9900, כשנשאלת מדוע היא כאן, "הבנתי מהר מאוד שיש כאן גם משמעות אחרת, שיש סיבה גדולה יותר שבגללה עשיתי את ההחלטה רבת המשמעויות, לעצור את התפקיד שלי, על אחת כמה וכמה כשהקורס יהיה יחד עם אנשים ממקומות אחרים לגמרי שלא מכירים את היחידה שלי, ואני לא את שלהם".

מבנה הקורס מותאם כולו להפיכה ה"מזורזת" מחייל למפקד. "אנחנו דואגים שנקודת הפתיחה של כל החניכים תהיה שווה מבחינת ההבנה של היכן אמ"ן נמצא בתוך צה"ל הגדול ומבחינת התקשורת שלו עם יחידות אחרות והשפעתו עליהן", מפרטת המפקדת, "חשוב לנו שהחניכים ייצאו עם תהליך חשיבה מסודר ומובנה ותפיסת פיקוד מגובשת, שיקלו עליהם להבין אילו כלים יש להם כדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור פקודיהם".

"הקורס מורכב מתכנים שמטרתם יצירת בסיס פיקודי, בדגש על הפיקוד האמ"ני",היא מסבירה, "החיילים מגיעים מכלל יחידות האגף, ולכן חשוב ליצור להם גישה אחת שתהיה מותאמת לסביבת הפיקוד הייחודית איתה הם מתמודדים, ולאחר מכן לאפשר להם ליצור התאמות כל אחד בגזרתו וביחידתו".

סביבת הפיקוד באגף המודיעין מלווה במתחים ובאתגרים הבלעדיים לה, ועל כן, גם בקורס המפקדים נדרשת יצירה של התנסויות שיאפשרו לחניכיו לרכוש את המיומנויות המתאימות. "בנינו סדנה שתלמד את המשתתפים להתניע את כלל הגורמים מאמ"ן הנחוצים להם מקצועית", מפרטת רס"ן ש', "בנוסף לכך, החיילים ממשיכים לסדנת למידה והכתבת נהלים המאפשרת יצירה של תרבות למידה אמ"נית".

"יש ערך גדול בשבילי לקורס מפקדים שמספק לי היכרות עם הסביבה המודיעינית", מספרת חניכה נוספת בקורס, סמ"ר נ' מ-8200, "ויותר מכך - נותן לי את הכלים לפני הכניסה לתפקיד שיאפשרו לי לעשות אותו על הצד הטוב ביותר. הקורס מאפשר לי לגבש את הזהות שלי ביחד עם הצוות ולשכלל את היכולות הפיקודיות שלי".

"יש חשיבות היום בלמצוא נקודות השקה בין תפקידים שונים בתוך העשייה האמ"נית, במיוחד בדרגי הפיקוד הצעיר, זהו תהליך שמתחזק בשנים האחרונות באגף ואנחנו מבקשים להתאים את הקורס שלנו אליו", מסבירה רס"ן ש', "ברגע שאתה מבין איך מתגלגל מודיעין בכל זוויות האירוע, אתה יכול לגלות עולם חדש של פעולות משותפות - מגזרות גיאוגרפיות חופפות בהזדמנויותיהן ואיומיהן, ועד עולמות מודיעיניים שלמים שמקבילים זה לזה".

נקודת דמיון בולטת אחת בין משתתפי הקורס מהיחידות השונות, היא שכולם עומדים בפתחו של אתגר עצום - המעבר מתפקיד חייל לתפקיד מפקד, כאשר הדרגה נשארת על הזרוע, ולא עוברת לכתף. "כל משתתפי הקורס מהיחידות כולן באים מהשטח, הם עשו את התפקיד של הפקודים שלהם בעצמם, והולכים לפקד על החוליה שלהם או חוליה דומה", מספרת רס"ן ש', "אנחנו מסתמכים על המאפיינים הדומים הללו מאוד, החיילים האלה עוברים את הכניסה המהירה ביותר לפיקוד האמ"ני, ועל כן הם צריכים הקניה איכותית בזמן מצומצם, של כל היכולות הנדרשות מהם כמפקדים באגף".

רס"ן ש', מפקדת הקורס

"התרגיל המסכם של הקורס מאפשר לחניכים לתרגל את שלל היכולות הנרכשות - בראש ובראשונה, ייצור מודיעין בתנאי אי ודאות, בלחץ גבוה, ותרגול פיקוד על אנשי המודיעין בתפקידים ובמקצועות השונים", היא מעידה, "התרגיל בא להדגיש את העובדה שאין צ'ק ליסט לאיך להיות מפקד באמ"ן, וזה מה שהופך את הקורס כולו לכל כך רלוונטי בעת הנוכחית, שמלאה בשינויים, ואתגרים פיקודיים ומקצועיים".

"המתח התמידי שלנו כמפקדים הוא זה שבין 'כמה חשוב לתת לחייל שלי הכשרה נוספת' לבין 'כמה אני צריך אותו כרגע בתפקיד', והקורס שלנו מגשר על המתח הזה", מסכמת רס"ן ש'. רע"ן מפקדים, סא"ל א', מוסיף וקורא למפקדים שמחוץ למערך ההדרכה -  "אנחנו מאפשרים למידה קצרה ואינטנסיבית, שמחזירה ליחידות בשטח מפקד טוב יותר שיביא פיקוד מתקדם, חדשני ושילובי המחוזק ביכולות שטרם נראו ביחידות השונות".