"האדם היחיד שיחליט אם אתה לא יכול - הוא אתה"

רב"ט ע' המשרת כמפענח תצלומי אוויר ביחידה 9900 באגף המודיעין, ידע תמיד שמשהו בו קצת שונה. הוא אומנם אובחן עם תסמונת אספרגר, אך כשמועד הצו הראשון התקרב, לא הייתה מבחינתו שום שאלה בדבר ההתנדבות לשירות בצה"ל

02.05.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

רב"ט ע' פוגש אותנו במשרד עמוס מחשבים ותצלומי שטח אוויריים, במדור "רואים רחוק" שבאגף המודיעין. ברגע שנכנסים למדור התחושה ברורה- העבודה היא רבה וכולם נחושים להספיק אותה ולבצע אותה על הצד הטוב ביותר. "אין דבר שקשה לי יותר מלהרגיש לא יעיל," הוא אומר בנחרצות, "אני יודע שאם אסתכל על משהו מספיק זמן, אני אבין אותו, אני לא מוותר".

רב"ט ע' אובחן עם תסמונת אספרגר כשהיה בן 16, וכמו חבריו למדור הנמצאים כולם על הקשת האוטיסטית, משרת דרך תכנית "רואים רחוק" בתפקיד מפתח ביחידה 9900. כדי להבין את סיפורו הייחודי, צריך לחזור קצת אחורה, לימיו כתלמיד בתיכון.

"ההורים שלי ואני ידענו שמשהו שונה אצלי הרבה שנים, אבל לא הצלחנו להבין בדיוק מה זה", משחזר רב"ט ע', "כשהקשבתי בחטיבת הביניים להרצאה על אספרגר, אמרתי לעצמי 'זה כל כך דומה לי'". לפני הצו הראשון שמע רב"ט ע' על דומים לו שהתגייסו והבינו שאינם מתאימים למערכת. הוא פנה לאבחון, ואובחן עם התסמונת, כפי שצפה.

"קיבלתי פטור משירות צבאי, אבל רציתי מאוד להתגייס, הרגשתי חייב לאלו ששמרו עליי כל השנים", מספר ע'. לאחר חיפושים, מצאה המשפחה את תוכנית "רואים רחוק" - תוכנית חדשנית המיועדת לשלב בצה"ל בוגרים על הספקטרום האוטיסטי במקצועות נדרשים בהם יש להם יתרון יחסי.

לדוגמה, פענוח תצ"א, מידענות, QA תוכנה, אלקטרוניקה ואלקטרואופטיקה. התוכנית מופעלת במשותף ע"י הקריה האקדמית אונו ו"מעבר לאופק", בסיוע משרד העבודה והרווחה והמוסד לביטוח לאומי.

"בדרך כלל במפגשים גדולים הייתי יושב בצד ומחכה שיהיה לי מזל ומישהו יבוא לדבר איתי", נזכר רב"ט ע', אך במפגש הראשון של חברי הקורס הבין שהמצב שונה, "אני זוכר שהבנתי שזו הפעם הראשונה שאני פוגש אנשים על הספקטרום שהם לא אני. בגלל שכולם היו כמוני לא פחדתי לגשת, והיום אני חבר של כל מי שהיה איתי בקורס".

התפקיד בו משרת רב"ט ע' לצד רבים מבוגרי קורס הפענוח של תוכנית "רואים רחוק", הוא מפענח תצלומי אוויר, תפקיד בו החיילים אוספים מידע ויזואלי מהשטח, המסייע ליצירת תמונת מודיעין כוללת של האזור.

"תחושת ההצלחה הכי גדולה שאני מרגיש היא כשאני מספיק את הכמות היומית של השטח שאני צריך לפענח," הוא משתף, "אתמול למשל, אחרי הרבה זמן שלא הגעתי לכמות הנדרשת, הספקתי הכל בנוסף למה שלא הצלחתי לעשות ביום הקודם, זה ממש לא מובן מאליו בשבילי".

כמובן שכמו בכל תפקיד מאתגר כמו זה של ע', נתקלים באתגרים מהותיים בדרך. "אני אדם כזה שלא עוצר", הוא מעיד על עצמו. "ידעתי שאם אני מתגייס אני עושה שירות מלא, אין מצב שאני מחליט לוותר ולהשתחרר, זו לא אופציה בשבילי, ולכן אני ממלא את עצמי בעשייה".

הרוח הגבית של רב"ט ע' מגיעה מהבית - "אמא שלי השתחררה בדרגת אל"ם מאגף המודיעין", חושף ע' בחיוך, "אני לא משתחצן, אבל זה מיוחד ללכת בעקבותיה".

מי שמסייע לרב"ט ע' ולחבריו לתוכנית להתמודד עם האתגרים המיוחדים, הם אנשי הצוות המקצועי של תוכנית "רואים רחוק", שמגיעים ליחידה בכל שבוע, ונפגשים עם חיילי התוכנית ועם מפקדיהם.

לאחרונה, במסגרת אירועי יום העצמאות, ייצג ע' בגאווה גדולה את התוכנית, בסרטון שהוקרן בטקס מצטייני הנשיא. "הוא קיבל השנה אות הצטיינות יחידתית, וזו רק תחילת הדרך עבורו," מספרת סגן ל', המפקדת של ע', "המטרה של התוכנית הזאת היא בסופו של דבר שהחיילים ישתלבו, יתרמו ויתנו ממה שיש להם - הם מאגר ידע עצום".

"כשיש חיילים כמוני שעומדים בפני התנדבות לצה"ל, סימן שבהתחלה אמרו להם שהם 'לא יכולים' או 'יכולים פחות'" אומר ע', "אני רוצה שהם ידעו שהיחידים שיכולים לקבוע אם הם יכולים או לא, אלו הם עצמם. ומי שמגיע להחלטה שהוא יכול - חייב להתגייס בעיניי".