התוכנית החדשה שמטפחת את אנשי המודיעין. הכניסה למצוינים בלבד

לא כל קצין זוכה להזדמנות הזו - אחרי שירות משמעותי במערכי הליבה של המודיעין הישראלי, פותחים כעת 12 קצינים מצטיינים בגילאי 23-25 את המחזור הראשון של תוכנית המצוינות גמל"א. המסלול מעניק למשתתפים לימודי תואר ראשון מלאים, במטרה שיהפכו לשכבת פיקוד בכירה ומובילה כשישובו לשירות 

15.10.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

לפני כמה חודשים, סגן ע' כבר חשב שחווה הכל - אחרי שהתחיל את שירותו בחטיבת המחקר, והמשיך לתפקידי קצונה מודיעיניים חשובים בכל הדרגים בשטח - מחטמ"ר דרומית, לאוגדת עזה, ועד לפיקוד הדרום, תפיסת "הצבא הגדול" כבר חלחלה עמוק לתוכו.

"ההבנה של הפיתוח המגוון שאני יכול לחוות בתוך המסגרת הצבאית, גרמה לי לשקול במהלך השנים בכובד ראש את האופציה להישאר בה", הוא משחזר, "גיוונתי בהרבה תפקידים בזמן די קצר, היו לי מפקדים רבים ופקודים רבים, וככל שהתקדמתי האתגרים הצטברו וכך גם דרכי ההתמודדות שרציתי להמשיך ולפתח".

תכנית גמל"א (גשר מצויינות לפיקוד באמ"ן), תכנית המצוינות החדשה של אגף המודיעין, שהוקמה על ידי חטיבת המחקר בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, נועדה בדיוק לאנשים כמו סגן ע'. אלו שרצו לשאוף הכי גבוה שאפשר באחד המקומות המשפיעים ביותר על הביטחון הישראלי - אגף המודיעין. "המטרה היא למצות את האנשים בצורה הטובה ביותר, כדי שמעבר לכך שנישאר בצבא - נוכל גם להיות הטובים ביותר בתפקיד שמייעדים לנו", הוא מסביר.

לאחר מיונים קפדניים ביותר ותהליך פסיכומטרי, מעניקה התוכנית ל-12 קצינים מצטיינים בגילאי 23-25 לימודי תואר ראשון דו - חוגי (3 שנות לימוד) על חשבון הצבא ובצירוף משכורת צבאית, כאשר בתום לימודיהם הם שבים לתקופה של 4.5 שנות שירות בתפקידי רס"ן משמעותיים בחיל.

סגן ע', למשל, מתחיל כעת את לימודיו במסלול מדעי המחשב ומנהל עסקים. "אנחנו מתבקשים ללמוד כלכלה או מנהל עסקים כדי לשים דגש על הפן הניהולי שישמש תפקיד מפתח כשנחזור לשירותינו הצבאי", הוא מסביר, "לצד כך אנו מתוכננים לעבור תכנים ניהוליים בתוך הקבוצה, ועובדים על פרויקט מודיעיני אישי והשתלמויות מודיעיניות בין שנות הלימוד".

מדובר בתוכנית המצוינות השנייה באמ"ן, כשתוכנית הדגל הראשונה - "חבצלות", המיועדת למלש"בים, כוללת שלוש שנות הכשרה אקדמית ומודיעינית מרגע הכניסה לצה"ל, ו-6 שנות קבע בתפקידי מודיעין בכלל התחומים. כיום, היא רושמת אחוזי הצלחה מרשימים, כאשר 40% בממוצע מבוגריה חותמים שנים נוספות מעבר ל-6 שנות ההתחייבות, והמחזור האחרון גדול פי 2 מהראשון. בראש שתי תוכניות המצוינות של אמ"ן (חבצלות וגמל"א), עומד תא"ל (במיל') מוטי דימיטשטיין.

 

"תוכניות המצוינות מיועדות לאלו שיכולים לקחת את המשקולות - אתגרים אישיים ומודיעיניים שחווים בזמן השירות, ולהפוך אותם לכנפיים", מעיד סגן ע', "כשנצא כקבוצה מהלימודים, כוחנו יוכפל ונוכל ליצור חיבור טוב יותר בין המקומות השונים שנגיע אליהם בחיל - זה האתגר הגדול מכולם ואותו נועדנו לצלוח".

כשנשאל סגן ע', וזה קורה לא מעט, על החלטתו להישאר בצבא, התשובה שלו חד-משמעית. "אין מקום שיאפשר לי את מה שהשירות אפשר לי", הוא פוסק בנחרצות, "לעשות כמה תפקידים שונים לחלוטין, להכיר חיילים ממקומות שונים בעלי אופי שונה ולהתאים את הפיקוד שלי אליהם. עכשיו אני מגיע עם רקע שנוגע בהמון מקומות, וזה מאפשר לי להמשיך לדחוף את עצמי קדימה עם בסיס מגובש - וכל זה בזמן שאני משרת את המדינה שלי".

ולמה גמל"א? "המסלול מאפשר לי לא לוותר על הלימודים ותוך כדי לא לוותר גם על הקשר עם המקום שגידל אותי - אגף המודיעין", הוא משתף, "אם לא הייתי בתוכנית כנראה שעדיין הייתי נשאר בצבא, אבל הייתי נשאר בהרבה ערפל ובפחות ידע על מה שצופה לי הדרך. בגמל"א אני מוקף בהרבה אמון ובידיעה שרוצים אותי בחיל עד הסוף".

"אני כבר אחרי יומיים של הכנה באוניברסיטה, בהם הספקתי כבר להירשם לקורסים שניתנים לי מהתוכנית ולא קשורים למקצוע שאני לומד - השנה אלמד איסלאם ומזרח תיכון, ובשנה הבאה יחסים בין לאומיים", מספר ע' בהתרגשות, "הידיעה שאני מרחיב את האופקים שלי דרך למידת דברים שקשורים באופן ישיר לתפקיד שלי, והכל בליווי מלא, מחזקת אצלי את הידיעה שאני במקום הנכון".

התוכנית מתחילה להתבסס כעת באגף וגם חבריו של ע', קצינים מקבילים לו בתחומים השונים, עתידים להתמיין למחזור הבא. "מהמקום ההתחלתי והראשוני שאני נמצא בו, אני קורא לחבריי לשירות בחיל לנסות ולהיכנס למסלול שירות שמועיל גם לחיל וגם לקציניו תוך פיתוח מתמד", מסכם סגן ע', "אני מאמין שאגף המודיעין, שמשלב עקרונות אקדמיים של חשיבה ביקורתית, מחקר, והבעת עמדה - עם שגרה צבאית, הוא המקום לעשות זאת".